"Hlavně že jsou zdraví. Muselo to být hrozné," řekl Lopraisův synovec Aleš, který se závodníkem hovořil brzy po incidentu. Na místo obratem přiletěl zdravotnický vrtulník. Lékař konstatoval, že všichni tři tatrováci jsou v pořádku.
Havárie, při které šla tovární Tatra 815 takzvaně přes budku, čili udělala kotrmelec vpřed, musela být hrůzostrašná. "Kabina auta je zcela zničená, až nemůžu pochopit, že jsou kluci v pořádku," líčí Aleš Loprais.
Nyní, v 16.15 hodin, ohlásil Aleš Loprais další podrobnosti. "Pepík Kalina se dovolal mému tátovi a popsal, jak to bylo," líčí Loprais. "Kluci udělali kotrmelce čtyři. Nejprve přes kabinu dopředu a potom ještě tři další přemety bokem. Pepík si nevzpomíná na rychlost, ale zřejmě byla velmi vysoká."
Zůstane tatra v Libyi navěky?
Osudný okamžik přišel na 320 kilometru nejdelší rychlostní zkoušky rallye, která měří 584 km. Loprais byl po včerejšku šestý, když vyhrál jednu etapu, pátou.
Loprais a spol. nyní řeší velký problém: Zdemolované auto je nepojízdné a neopravitelné. Zatím tedy není na světě myšlenka, jak vůz dopravit z pouště. "Je možné, že v Libyi zůstane navěky," přemítá Aleš Loprais.
Poznamenal, že přeprava zničeného vozu by byla nejspíš dražší než auto samotné. "Do nejbližší vesnice je z místa nehody tři sta kilometrů a jediná možnost, jak vůz zachránit, je poslat tam velký autojeřáb a speciální tahač. To se ale teď jeví jako nemožné," řekl Loprais.
Loprais boural jen výjimečně
Loprais nikdy nepatřil k závodníkům, kteří by často bourali. "Vzpomínám si, jak na Master rallye jednou převrátil auto na bok. To byla jeho jezdecká chyba," zalovil v paměti Aleš Loprais.
V Rallye Dakar 2003 po dnešní smutné příhodě zůstávají ještě dva kamiony. Tatra 815 česko-brazilské stáje Petrobras Lubrax s prvním pilotem Tomášem Tomečkem a privátní LIAZ Martina Macíka.
V cíli dnešní sedmé etapy zatím není jediný kamion. Z trasy erzety přicházejí informace, podle kterých má velké technické potíže Rus Čagin s kamazem i Johannes De Rooy s vozem DAF.
Karel Loprais a Rallye Dakar ve faktech a vzpomínkách:
Vítězství
1988 - Loprais/Stachura/Mück (ČR/Tatra)
1994 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra)
1995 - Loprais/Stachura/Tomeček (ČR/Tatra)
1998 - Loprais/Stachura/Čermák (ČR/Tatra)
1999 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra)
2001 - Loprais/Hamerla/Kalina (ČR/Tatra)
Druhé místo
1987 - Loprais/Stachura/Krpec (ČR/Tatra)
1996 - Loprais/Stachura/Tomeček (ČR/Tatra)
2000 - Loprais/Stachura/Gilar (ČR/Tatra)
2002 - Loprais/Hamerla/Kalina (ČR/Tatra)
Třetí místo
1992 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra),
Karel Loprais v redakci iDNES (u počítače redaktor MF DNES Čeněk Lorenc) |
Karel Loprais a Josef Kalina zdraví čtenáře iDNES |
Karel Loprais v redakci iDNES při on-line rozhovoru po poslední Rallye Paříž Dakar. |
Tatra Karla Lopraise připravená k odjezdu na rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000 |
Pětinásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů Karel Loprais vyjíždí se svou tatrou z Martových polí u Eiffelovy věže v Paříži na trasu 23.ročníku populárního pouštního závodu. Za ním jedou největší soupeři, ruské vozy Kamaz. |
Loprais jede po dakarské pláži vedle Španěla Servii do cíle slavné rallye |
Po vítězství v jednom z ročníků Rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů: Karel Loprais (vpravo), Josef Kalina (vlevo) a Bedřich Sklenovský (uprostřed). |
Karel Loprais (vlevo) a Josef Kalina při vyhlašování vítězů Dakaru. |
Vítězná Lopraisova tatra v cíli XXIII. ročníku dakarské rallye |
Karel Loprais s tatrou v evropské části Rallye Total Dakar |
Karel Loprais (vlevo) a Oldřich Bražina na tikovce v ostravské kavárně Caffe, odkud Loprais hned šel na on-line rozhovor |
Karel Loprais přišel před odjezdem k Rallye Dakar 2003 do ostravské redakce motorsport.idnes.cz, kde odpovídal čtenářům on-line. Když si přečetl dotaz, jaký má cíl v rallye, odpověděl: "Ve zdraví vyhrát." Po dnešní vážné havárii zdravý zůstal. |
Karel Loprais s Tatrou 815 v jedné z úvodních etap Rallye Dakar 2003 |