Půl roku se na ní v mistrovství světa superbiků trápil Ondřej Ježek, kterého provázely takové technické problémy, že v šampionátu získal pouhé dva body a v červnu se s ním tým po intenzivní slovní přestřelce rozloučil. Sotva pak na jeho místo usedl krajan Karel Hanika, hned po týdnu si při pádu zlomil klíční kost a další závody vynechá.
„První letošní pád jsem měl před týdnem při tréninku, tenhle byl mým druhým. Letošek je tedy na pády úspěšný, jenže hned druhý z nich přinesl takové zranění. Nějaká smůla to je. Tohle však závodění přináší,“ konstatoval Hanika.
Po operaci, provedené v Brně, ho čeká čtyřtýdenní závodní pauza. Vrátit by se měl na konci měsíce při osmihodinovce v japonské Suzuce. Zranění přibrzdilo Haniku v krajně nevhodné fázi sezony. Na konci června narychlo nastoupil místo Ježka ke Guandalinimu a absolvoval první závod na americkém okruhu Laguna Seca, kde na první pokus vybojoval víc bodů (5) než Ježek (2) od začátku sezony. Po tomto „zkušebním“ závodě se ve stáji domluvil na tom, že bude pokračovat i v italském Misanu, kde se superbikový šampionát zastaví o tomto víkendu.
Kvůli zranění to nestihne a jednání o dojetí ročníku se odkládají.
„Původně jsem myslel, že to zoperujeme a v Misanu bych jel, ale zlomenina byla složitější, kost byla rozdrcená na asi pět úlomků. Situaci řeším s lékaři i s jedním specialistou na urychlení hojení, ale tak rychle, abych Misano stihl, to nejde,“ hlásí zklamaný Hanika.
Nespadl přímo na motorce zděděné u Guandaliniho po Ježkovi, ale na tréninkové „šestistovce“ stejné značky Yamaha na maďarském Pannonia Ringu. Jel na ní poprvé.
„Dodnes nevím, proč ten pád přišel. Ve stejném místě ale postihl víc lidí. Možná byla nečistota na trati,“ krčí rameny 22letý závodník.
Buď jak buď, nadějný začátek v MS superbiků je zastaven. Přitom už Hanika během závodu na Laguna Seca dostal od zástupců Yamahy informaci, že pro Misano se dočká vylepšení motoru a elektroniky, od čehož si sliboval další posun.
„V Americe jsem se cítil dobře. Poslední dva roky jsem jezdil na BMW, tam jsem poprvé seděl na Yamaze. Je to něco úplně jiného, výkonnostně jsem na ostatní ztrácel, to nebudu říkat, že ne, ale nebyly to tak masivní ztráty, aby se nedalo jet,“ říkal Hanika. Za pochodu pracoval na novinkách, protože BMW pro vytrvalostní závody je kvůli co největší výdrži těžší a bytelnější, kdežto Yamaha pro MS superbiků je lehčí a obratnější.
Motorku měl stejnou, s jakou se potýkal Ježek, ale upravil si ji. „Byly tam věci jako zadní brzda na levé přední páčce, což jsem nikdy neměl. Předělal jsem si tedy brzdu na nohu,“ sdělil Hanika. „Vím, že tovární jezdci Yamahy mají tuto brzdu na levém řídítku. Já na to nejsem zvyklý a pro první závod by těch změn bylo už moc. Kdybych měl pokračovat, rád bych se na brzdu na ruce naučil,“ podotkl.
V Americe závodil za Ježkova dohledu. Zkušenějšího Ježka sice Guandalini krátce předtím vyhodil, ale problém byl mezi jezdcem a týmem, ne mezi jezdcem a jeho nástupcem. Proto spolu Ježek s Hanikou normálně komunikovali.
„Závodil jsem s tím, že se něco přiučím a budu se zlepšovat, ne abych někomu dokazoval, kdo z nás dvou je lepší jezdec,“ řekl Hanika k pomyslné konfrontaci, z níž řečí čísel vychází díky získaným bodům lépe.
Vysvětlena je i kontroverze kolem Ježkova tvrzení, že mu vadí, aby za jeho peníze, které do týmu Guandalini Racing přinesl, závodil někdo jiný. „Ondra nemyslel nikoho konkrétního. Měl ze svého konce negativní dojem, což se dá pochopit,“ říká Hanika. „Když teď nepojedu já v Misanu, taky moje místo někdo zaujme. Spor je bohužel mezi týmem a Ondrou. Já s Ondrou problém nemám,“ dodává Hanika.
Svým výkonem italský tým potěšil. „Pro nás je jeho výsledek (v Laguna Seca) velkou satisfakcí za to, čím jsme v sezoně doteď prošli. Vrátil nám radost. Byl schopen bojovat na dohled od první desítky a jeho výkon je příslibem do budoucna,“ řekl šéf týmu Mirco Guandalini.
Hanikovo zranění však budoucnost hned zkomplikovalo.
Zajímavost: Ježek už má místo, pojede s Hanikou v týmuAvizovaný přechod Ondřeje Ježka do týmu Mercury Racing Team, jehož barvy hájí ve vytrvalostním mistrovství světa i Karel Hanika, je skutečností. O víkendu na maďarském Pannonia Ringu vybojoval Ježek 5. místo v závodě seriálu Alpe Adria, do něhož se po ukončení angažmá v MS superbiků zařadil. Společně s Hanikou by měli za čtyři týdny absolvovat osmihodinovku v Suzuce. „Byla to nová zkušenost s těžší motorkou a pneumatikami Bridgestone. Nebylo to jednoduché, ale bavilo mě to! Už se těším na Suzuku,“ vzkázal fanouškům Ježek. |