Ono je to s nimi tak trochu jako s paní Columbovou. Leckdo tvrdí, že na světě rozhodně žije žena, která by na okruhu „přejela“ většinu z mužských soků, potíž je v tom, že ji zatím nikdo nikdy neviděl.
Ženy pojedou svůj formulový seriál, závodnice vybere i Coulthard |
A tak se David Coulthard, někdejší pilot a v minulosti i lamač dívčích srdcí, rozhodl, že pro ženy uspořádá vlastní formulový seriál. „Momentálně je pro ženské závodnice strop někde na úrovni GP3 či F3. Příčinou, proč na špičce bojuje s muži tak málo žen, je v nedostatku příležitostí, ne v nedostatku schopností a talentu. Roli hrají i finance,“ uvedl Coulthard.
Šampionát nazval Sérií W. Místo v něm bude mít 18 až 20 žen a závodit budou v identických monopostech formule 3 Tatuus T-318 s turbomotorem o obsahu 1,8 litru. V prvním ročníku, který startuje na jaře, absolvují na šesti evropských okruzích - Brno mezi nimi není - půlhodinové závody. Oproti zvyklostem z motorsportu nemusí přinést žádné sponzorské peníze, na- opak je tu balík 1,5 milionu dolarů, který bude mezi pilotky rozdělen.
KOMENTÁŘ: Když z formule 1 zmizí krása kvůli korektnosti |
Vítězka získá 500 tisíc a prémii dostane i ta 18. v pořadí. Coulthard tvrdí, že ty nejlepší na sebe upozorní šéfy týmů z elitních sérií, a navíc vydělají peníze na to, aby si sedačku mohly i koupit, jak velí současné formulové zákony. Říkáte si, že tady není co namítat? A že marně hledáte tu zmíněnou kontroverzi?
Britka Pippa Mannová, která závodí třeba ve slavných 500 mil Indianapolis, na Twitter napsala: „Smutný den pro motorsport. Ti, kteří mají peníze na pomoc ženám, se rozhodli pro jejich segregaci. Jsem strašně zklamaná, že jsem se dožila takového historického kroku zpět.“
Susie Wolffová, manželka šéfa stáje Mercedes a především bývalá testovací pilotka Williamsu, přidala: „Měli bychom pokračovat v povzbuzování žen a ve vytváření příležitostí pro to, aby závodily na stejné úrovni jako muži.“
Zní to od nich vznešeně, genderově fér. Coulthard a spol. svou sérií rozhodně ženám nezakazují ani nikterak nekomplikují vstup do F1, je přesto na místě si položit otázku: Mají na to vůbec?
V historii formule 1 se do samotného závodu kvalifikovaly jen dvě ženy: Maria Teresa de Filippisová na sklonku padesátých let a další italská jezdkyně Lella Lombardiová v sedmdesátých letech. Další trio žen, které se objevilo v kvalifikacích, se do závodů nedostalo. |
Nejdřív čísla: Do závodů F1 zatím nastoupilo 761 jezdců, z toho jen dvě byly ženy! A ač dlouhé roky týmy prahnou - nejen z marketingového důvodu - po tom, aby skutečně našly výtečnou pilotku, zatím kandidátky končí jen na úrovni testovacích (vývojových) jezdkyň.
A při vší úctě jsou pouze atraktivní „ozdobou“ při závodech.
Proč? Motorsport - snad jen vedle dostihů - je jediným vrcholovým smíšeným sportem. Ač se to možná laikům nezdá, není jen o prostém točení volantu, nýbrž o značné fyzické zátěži. Hodinu a půl na vás působí silné přetížení, jste pod psychickým tlakem, a zvlášť v nižších sériích je i ono točení volantem těžkou dřinou. I proto ženy v juniorkách F1 často dokážou držet tempo tři čtyři kola, pak uvadají.
Neznačí to nic o jejich řidičských schopnostech, ale o fyzických limitech. Ale je tu ještě jedna věc: vědomí fyzické nerovnosti řadu mladých dívek a jejich rodičů od vstupu do motokár odrazuje a právě Série W má být motivací.
Kdo ví, třeba i díky ní nakonec paní Columbová získá reálnou tvář.