Čelo závodu vypadalo stejně jako v předchozích dvou sezonách, jako by cestou na Hungaroring ztratily letos nejlepší týmy BrawnGP a Red Bull někde svou rychlost.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Hamilton i Räikkönen se díky systému obnovení brzdné energie (KERS) na startu rychle natlačili vpřed. Málem mezi nimi došlo ke kontaktu, ale nakonec se po průjezdu první zatáčkou usadili na třetím, respektive čtvrtém místě.
Hamilton brzo předjel druhého Webbera. Od čtvrtého kola byl Brit hlavním favoritem na vítězství, protože vítěz kvalifikace Alonso měl v autě málo paliva a musel velmi brzo k mechanikům. Ti mu navíc špatně utáhli matky na pravém předním kole, které brzo po návratu na dráhu ulétlo. S poskakující černou gumou v zádech se Španěl pokoušel dojet do boxů po třech kolech, což se mu podařilo, ale auto poškodil natolik, že musel vzdát.
Špatně připevněné pravé přední kolo na voze Fernanda Alonso přišlo tým Renault draho. Uvolněné kolo poskakující po dráze vytvořilo natolik nebezpečnou situaci, že se sportovní komisaři rozhodli potrestat Renault vyloučením z příštího závodu, Velké ceny Evropy ve Valencii. Dále čtěte: Renault byl vyloučen z příštího závodu.
Vítěz dvou letošních Velkých cen Vettel se dostal v první zatáčce do kontaktu s Ferrari Räikkönena. S poškozeným autem kroužil na sedmé příčce, ale ještě před polovinou závodu musel odstoupit. Druhé místo v šampionátu přepustil týmovému kolegovi z Red Bullu Webberovi, který spolehlivě dokončil za dvěma lídry zajímavé podívané.
Tým BrawnGP, který byl v prvních závodech sezony k neporažení, se už potřetí za sebou trápil. Vedoucí muž šampionátu Button zvládl s pomalým autem dokončit na sedmé příčce, za což bral pouhé dva body a Rubens Barrichello nebodoval vůbec.
Přesto Jenson Button dál s náskokem téměř dvaceti bodů vede celkové pořadí mistrovství světa, podobně je na tom celý tým BrawnGP v Poháru konstruktérů.
Výborně jel opět Nico Rosberg a získal pro Williams dalších pět bodů, pátým místem potvrdil výkonnostní vzestup McLarenu Heikki Kovalainen. Z bodovaných pozic se radovali také oba piloti Toyoty.
Španěl Jaime Alguersuari se stal v Maďarsku nejmladším jezdcem historie F1. Jezdec týmu Toro Rosso závodil ve věku devatenáct let a 125 dní. Dosud tento primát patřil Novozélanďanovi Thackwellovi, který byl v roce 1980 při Velké ceně Kanady o 58 dní starší. Alguersuari dojel patnáctý a ojedno místo porazil svého stájového kolegu Buemiho ze Švýcarska.
Do závodu neodstartoval Felipe Massa, který v kvalifikaci havaroval a s frakturou lebeční kosti se musel podrobit operaci - podrobnosti ZDE. Jeho účast ve zbývajících závodech sezony je značně nejistá.
Dalším závodem sezony F1 bude 23. srpna Velká cena Evropy ve Valencii.
McLaren - zpátky na vrcholu
ácti dny v Německu, si tým Mclaren naplno vynahradil na maďarském Hungaroringu. Stejně jako na Nürburgringu kraloval Hamilton volným tréninkům, stejně jako na Nürburgringu se mu povedla kvalifikace, ale v závodě měl konečně štěstí. Nepřišel žádný defekt, ani kolize se soupeřem a v sedmdesáti kolech úřadující šampion potvrdil, že McLaren má díky novým aerodynamickým dílům pro druhou polovinu sezony jedno z nejrychlejších aut na startovním roštu.
Lewis Hamilton vyrazil na startu vpřed, jak se na jezdce se systémem KERS pod kapotou sluší. Osmdesát koní navíc ho nakoplo k první zatáčce a možná by se prodral až těsně za vedoucího Alonsa, kdyby zezadu nepřilétl ještě o něco rychlejší Räikkönen a kličkou svého Ferrari ho nevystrčil z ideální stopy.
Hamilton uhájil alespoň třetí místo a do druhého kola vjížděl za Alonsem a Webberem. Jeho dalším cílem se stal Australan. Kdo by před měsícem čekal, že McLaren bude předjíždět auto Red Bullu? Ale stalo se. Poslední mistr světa se ve 4. kole prohnal okolo vítěze posledního závodu a začal stíhat vedoucí Renault svého bývalého týmového kolegy Alonsa.
Když Alonso ve 12. kole odbočil k mechanikům pro nové pneumatiky a palivo, posunul se Hamilton na první místo. Španělovi ulétlo po návratu na trať kolo a do boje se už nezapojil. Hamilton sice na chvíli klesl, protože někteří jeho soupeři tankovali o pár kol později než on, ale jakmile bylo první kolo zastávek ukončeno, vedení už nepustil. Průběžně zvyšoval náskok před Räikkönenem a Webberem a jel si pro premiérové vítězství sezony 2009.
Hamilton ztrácí sedm Velkých cen před koncem na vedoucího Buttona 51 bodů, takže na obhajobu titulu může zapomenout. Jeho cílem je pár dalších prvních míst, a podle všeho není nereálné, aby se mu to podařilo.
Heikki Kovalainen byl tradičně nenápadný, na startu si příliš nepolepšil, ačkoliv má k dispozici KERS, ale díky rychlému autu pohodlně dokončil na pátém místě. Chvíli jezdil i čtvrtý, ale Rosberg s Williamsem byl nad jeho síly.
Ferrari - agresivní Räikkönen uspěl
Kimi Räikkönen měl nejlepší start ze všech. Ze sedmé příčky vylétl nahoru a velmi agresivními manévry na hranici pravidel prostrkal své Ferrari na čtvrtou příčku. Díky odstoupení Alonsa postoupil na třetí místo, ale další drama mělo teprve přijít.
K první výměně pneumatik zatočil finský pilot spolu s Markem Webberem. Jeho tým Red Bull ale zaváhal při tankování, mechanikům se nedařilo odpojit tankovací hadici a Räikkönen toho naplno využil - když Webber konečně vyrazil ze stání, byl už Räikkönen na jeho úrovni a jen velmi těsně nedošlo ke kolizi. Australan, kterého tým proti pravidlům vypustil do uličky, když okolo projížděl jiný jezdec, musel strhnout volant zpět a spadl na třetí místo.
Räikkönen na dráze ukázal, že Ferrari je momentálně na pomalých okruzích lepší než Red Bull, a Webberovi brzo poodjel. S vedoucím Hamiltonem zajížděl téměř shodné časy, takže na další posun už pomýšlet nemohl.
Ferrari díky druhému místu zaznamenalo nejlepší výsledek sezony formule 1, ale momentálně spíš řeší otázku, kdo nahradí Felipeho Massu, který leží v nemocnici po těžké havárii v kvalifikaci. Pružina z Brawnu Barrichella mu prorazila přilbu i lebku a jeho další starty v letošní sezoně jsou nepravděpodobné.
Red Bull - v boji o titul
Po dvou vítězných doublech je třetí místo trochu ústupem ze slávy, ale je jasné, že tým Red Bull má stále k dispozici velmi rychlé auto. I na Hungaroringu, který svou charakteristikou monopostu zcela nesedl, dosáhl Webber na nejrychlejší kolo závodu.
Australský pilot vyšel z postartovní mačkanice se ctí. Udržel druhou příčku za Alonsem. ve čtvrtém kole sice nestačil na Hamiltona, ale Mclaren byl v prvním úseku závodu jasně rychlejší a rvačka s jezdcem, který by ho stejně předstihl při zastávkách v boxech, neměla smysl.
Mark Webber se chystal na boj u druhou příčku, ale ten mu nebyl dopřán. Kvůli chybě mechaniků při tankování se před něj Kimi Räikkönen posunul už při prvním zastavení v boxech. A vzápětí se mu rychle vzdálil. Třetí místo si až do cíle Webber pohlídal, a díky šesti bodům poskočil na druhé místo celkového pořadí před týmového kolegu Vettela.
Mladý Němec měl v Maďarsku smůlu. V první zatáčce závodu se držel na vnitřku, když zezadu přilétl Kimi Räikkönen, vrazil mu do levého boku monopostu a poškodil levé přední zavěšení.
Vettel ztratil pár míst, ale podařilo se mu pokračovat na sedmé pozici. Na té zajel k výměně pneumatik, ale za chvíli byl v boxech zpátky - po zastavení a výměně gumy se naplno projevilo poškozené zavěšení a musel odstoupit. Nemělo smysl pokračovat.
Jezdci rakouského týmu sice stále ztrácejí na lídra průběžného pořadí Buttona, ale vzhledem k doučasnému trápení jeho týmu BrawnGP, mohou myslet na titul. Závěr sezony bude jaksepatří dramatický.
Williams - vyrovnaný Rosberg
Stejně jako Renault, tak i Williams je letos týmem jednoho jezdce. Kazuki Nakadžima nestačí a ani v Maďarsku se mu nepodařilo bodovat. Naopak Nico Rosberg bodoval v šesté Velké ceně za sebou a podruhé v řadě dokončil čtvrtý. V pořadí mistrovství světa mu patří výborná pátá příčka.
Na Hungaroringu startoval z pátého místa a stejnou pozici držel v prvních kolech, než začaly úvodní zastávky v boxech. Při nich se sice před něj posunul Kovalainen s Mclarenem, ale když vyjel z pitlane podruhé, byl zpátky před Finem. Díky odstoupení Alonsa si od startu polepšil celkově o jedno místo.
Soukromý tým Williams letos nečekaně dlouho drží ve vývoji krok s velkými hráči a momentálně má k dispozici rychlejší monopost, než trápící se BrawnGP. Týmu sira Franka chybí k naprosté spokojenosti nějaké to umístění na stupních vítězů.
Toyota - příliš malý úspěch
Po kvalifikaci to vypadalo, že Toyota bude pokračovat ve výkonnostním poklesu. Jarno Trulli startoval dvanáctý, Timo Glock až čtrnáctý. Ale povedl se jim start, a strategie pozdní první zastávky slavial úspěch. Na startu měl v nádrži víc benzinu než oni jen Barrichello z BrawnGP.
Jak soupeři zajížděli k mechanikům, Glock s Trullim postupovali vpřed. Když se z boxové uličky vrátili na trať, byli na bodech. Obsadili šesté a sedmé místo, přesně podle předzávodních propočtů inženýrů japonské stáje.
Timo Glock, který vydělal na tom, že měl v nádrži ještě o trochu víc paliva než Trulli, šesté místo dovezl až do cíle a slavil tři body. Zkušený Ital neodolal náporu lídra šampionátu Buttona a musel se spokojit s jedním bodem.
Toyota před letošní sezonou oznámila, že vedení automobilky ji dalo ultimátum - buď tým začne vyhrávat, nebo ve formuli 1 končí. Po nadějném startu do roku ale nestačí rychlosti vývoje soupeřů, a sbírá umístění na konci první desítky. Budoucnost ve formuli 1 je značně nejistá. Už proto, že prohrává s Williamsem, který používá shodné motory.
Výsledky Velké ceny Maďarska F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h38:23,876 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +11,529 |
3. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +16,886 |
4. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +26,967 |
5. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +34,392 |
6. | Timo Glock | Německo | Toyota | +35,237 |
7. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +55,088 |
8. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:08,172 |
9. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1:08,774 |
10. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +1:09,256 |
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:10,612 |
12. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1:11,512 |
13. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1:14,046 |
14. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1 kolo |
15. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +1 kolo |
17. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +40 kol |
18. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +54 kol |
19. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +68 kol |
Nejrychlejší kolo: Mark Webber - 1:21,931
Pořadí MS jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 70 |
2 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 47 |
4 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 44 |
5 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 25,5 |
6 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 22,5 |
7 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
8 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 19 |
9 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 18 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 16 |
11 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 13 |
12 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 9 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 2 |
16 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 114 |
2 | Red Bull | Rakousko | 98,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 40 |
4 | Toyota | Japonsko | 38,5 |
5 | McLaren | Velká Británie | 28 |
6 | Williams | Velká Británie | 25,5 |
7 | Renault | Francie | 13 |
8 | BMW Sauber | Německo | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |