Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Motocykly na Dakaru 2011: útočí nová generace a mizí dominance KTM

Soutěž motocyklů je pro mnohé fanoušky nejatraktivnější částí dakarské rallye. | foto: www.dakar.com

30 2010
V posledních letech provázely kategorii motocyklů pohromy v podobě těžkých i smrtelných zranění jezdců světové špičky nebo odchodů k automobilům. Chvíli trvalo, než se špička rozrostla o novou generaci výborných maratónských jezdců, ale na Dakaru 2011 uvidíme první výsledky tohoto trendu.

Těžkých havárií elitních závodníků bylo snad až příliš (Sainct, Meoni, Caldecott, Esteve) a přibylo i odchodů do automobilové kategorie (Cox, Von Zitzewitz, Verhoef). Letos však konečně naplno nastupuje nová generace. Vše špatné by mělo být zapomenuto.

Za dvěma dlouhodobě elitními borci Marcem Comou a Cyrilem Despresem, doplněnými o tradičního mistra rychlé stopy Ullevalsettera, na trať vyrazí minimálně 15-20 jezdců, kteří mohou reálně při příznivé konstelaci okolností pomýšlet na umístění v první pětici. A to je dobrá zpráva.

Preview Dakaru 2011

Díl 1.: Kategorie automobilů: Prolomí někdo nadvládu modrých?

Díl 2.: Kategorie kamionů: Do Argentiny míří největší konkurence v historii

Díl 3.: Kategorie motocyklů: Útočí nová generace a mizí dominance KTM

Najdou favorití s KTM soupeře?

Nejde však jen o jezdecké osobnosti, ale i o výrobce, kteří se na Dakar vracejí a dodávají tak souboji nejlepších patinu týmového zápolení. Po odchodu Stephana Peterhansela do motocyklového důchodu (v jeho případě na čtyři kola) se poroučela i Yamaha a souboj o čelo se stal záležitostí výhradně velkých dvouválců a jednoválců KTM v různých polotovárních týmech. Přestože asi nelze očekávat, že by borci na strojích rakouské značky nějak razantněji ze svých pozic ustoupili, aktivitami Sherco, Aprilie, BMW, Yamahy nebo Hondy se i po technické stránce absolutní špička rozšiřuje a celá kategorie ještě nabírá na zajímavosti.

A pak je tu předpis, který nařizuje maximální objem motorů na hranici 450 ccm. I když se motocykly ve špičce zpomalí, což bylo také leitmotivem tohoto opatření, nebude to o tolik, aby to atraktivitě kategorie ublížilo. Už v minulých letech dokázali jezdci na čtyřistapadesátkách několikrát "velké hochy" porážet. Lídr let minulých, rakouská KTM, sice původně zvažovala kompletní odchod ze světa dálkových soutěži na oficiální úrovni, ale nakonec si dala říct a pro Dakar vyvinula novou, lehkou čtyřistapadesátku.

Oficiální ekipa KTM sestává hlavně ze dvou týmů: KTM MRW Factory Team s Marcem Comou (je zajímavé, že ačkoli poslední Dakar nevyhrál, přidělili mu pořadatelé číslo 1), jehož dvorním domestikem bude Španěl Juan Pedrero Garcia. Ten u týmu nahradil Jordiho Viladomse, jenž osedlá konkurenční Yamahu.

Balais: sběrné vozidlo na Rallye Dakar

I tak někdy končí motocykly na Dakaru

Arcarons se vrací za závodní řidítka

Španělé mají u týmu ještě jednu změnu: dlouholetý šéf týmu Jordi Arcarons, sám jedna z legend let devadesátých (nicméně Dakar nikdy nevyhrál, má na svém kontě snad pět druhých míst) znovu usedne za závodní řidítka, byť už spíše na amatérské úrovni, a bude na Hondě provázet krajanku Eulalii Sanz Pla-Gilibertovou.

Další oficiální sestavou KTM je tým Red Bull KTM v čele s trojnásobným vítězem Cyrilem Despresem, jemuž bude krýt záda neméně dobrý Portugalec Ruben Faria, jenž už také nasbíral několik etapových prvenství. Do boje o nejvyšší příčky jistě bude chtít promluvit i norský Viking Per-Anders Ullevalsetter, který Dakar nikdy nevyhrál, ale medailové pozice stabilně atakuje, což platí i pro Američana Jonaha Streeta.

Vyzyvatelem KTM bude hned několik konkurentů. Jednak francouzské Sherco, které se už při posledním Dakaru skvěle uvedlo a i tentokrát bude hájit jeho barvy dřívější Despresův pobočník David Casteu (mimochodem, další stroj Sherco osedlá zkušená Němka Christina Meierová - s tradičním číslem 100, které kdysi ředitel Hubert Auriol zasvětil na Dakaru právě ženám, neboť se stejným číslem kdysi závodil on sám a nechtěl, aby s ním vyhrál někdo další).

Italská Aprilia vyrukovala na Dakar 2011 s o něco větším týmem a skvělou sestavou, kterou tvoří Chilan Francisco Lopez (třetí z posledního Dakaru), Španěl Gerard Farres, Francouz (a malijský rodák) Alain Duclos a Ital Zanotti.

Marc Coma v osmé etapě Dakaru 2010

Favorizovaný Marc Coma v osmé etapě Dakaru 2010.

Cyril Després (vlevo) a Pal Anders Ullevalseter v osmé etapě Dakaru 2010

Cyril Després (vlevo) a Pal Anders Ullevalseter v osmé etapě Dakaru 2010.

BMW chce do čela i v motocyklech

Tým BMW nebude úřadovat mocně jen v kategorii automobilů, ale brousí si zuby i v jedné stopě. Velkým trumfem mnichovské značky měl být zkušený Francouz David Fretigné, ale tomu v účasti zabránilo zranění z Marocké rallye, které utrpěl v říjnu. Jeho úlohu tak budou muset zaujmout kvalitní kolegové, Nizozemec Frans Verhoeven a Portugalec Paolo Concalves, oba s bohatými zkušenostmi se závoděním na úrovni světové špičky.

Aby toho nebylo málo, tým Yamaha Racing France iPhone nasazuje silnou sestavu v čele se skvělým Portugalcem Helderem Rodriguesem, neméně výborným Španělem Viladomsem (dříve pobočníkem Comy i Romy) nebo Francouzem Davidem Barrottem. Honda nabízí stroje klientským týmům a v jednom z nich pojedou zkušený Francouzi Thierry Bethys a Cyril Esquirol.

Další řady rychlých soukromníků mohou bezpochyby míchat kartami v první dvacítce, ať už jde o Slováky Štefana Svitka a Ivana Jakeše (z českého týmu KM Racing), Francouze Oliviera Paina, Poláky Czachora a Przygonského, Švéda Berglunda, Slovince Stanovnika, Nizozemce Knuimana nebo Brazilce Jeana Azeveda, který se ze čtyř kol vrací zpátky do jedné stopy (mimochodem, jde o bratra u nás známějšího pilota kamionu Tatra).

Česká účast bude v letošním roce méně početná, ale pozornost tuzemských fanoušků si bezpochyby zaslouží, ať už jde o Davida Pabišku (tým KM Racing) nebo Jana Veselého (Czech Dakar Team).

Motocyklová kategorie, jakkoli profesionalizovaná, možná nejvíce počtem amatérů vyjadřuje původní poslání Dakaru, porvat se sám se sebou a zvítězit tím, že dosáhnu cíle. Každý, kdo toho ve dvou stopách dokáže, zaslouží absolutorium. Přesto je radost vidět tu různorodost výrobců v absolutní špičce i toho, jak postupně dorůstají následovníci Meoniho, Coxe, Saincta, Arcaronse, Kinigadnera a dalších.

Josef Macháček

Josef Macháček na Dakaru 2010.

Marcos Patronelli v osmé etapě Dakaru 2010

Marcos Patronelli v 8. etapě Dakaru 2010

Čtyřkolky: v Argentině v popředí zájmu

Kategorie čtyřkolek prožívá na Dakaru vzestup rok za rokem. Z původně bizarní partičky nadšenců se etablovala samostatná třída, už ne pod křídly motocyklové kategorie, v níž technický vývoj uhání mohutně dopředu. Na rozdíl od motocyklů došlo u čtyřkolek ke zvednutí maximální hranice zdvihového objemu na 900 ccm.

Kategorie je pikantní tím, jakým způsobem poslednímu Dakaru dominovala dvojice argentinských bratrů Patronelliových, která i přes zranění Marcose Patronelliho bude na startu znovu. Bratrská dvojice zároveň v Argentině způsobila doslova dakarskou patronelliománii, a tak bude stát na startu hned 16 Argentinců, a řada z nich rozhodně nebude jen do počtu.

S Čechy se musí počítat

Česká dvojice týmu KM Racing, Josef Macháček s Martinem Plechatým, to rozhodně nebude mít jednoduché. Ale všichni soupeři s nimi musí počítat. Ať už kvůli zkušenostem Macháčka nebo díky propracované technice, od níž se učilo stavět hned několik nejbližších konkurentů. A to Macháček postavil ještě identické stroje pro kvalitní Poláky Rafala Sonika a Lukasze Laskawiece (rovněž z týmu KM Racing).

Suma sumárum, všechny kategorie na Dakaru zažívají postupný rozkvět, nejen absolutním počtem startujících, ale také tím, jak mohutně se zkvalitňuje a rozšiřuje širší špička v každé třídě.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze