Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kamiony na Dakaru 2011: Do Argentiny míří největší konkurence v historii

Novým kamion Kamaz pro Dakar 2011 při testech.

28 2010
Krize nekrize, kamiony na Dakaru přitahují pozornost stále víc. Zatímco ročník 2010 byl jistým krokem zpět, nový Dakar přináší do těžké vozby obrovskou koncentraci kvalitních strojů, přičemž všichni zavedení příslušníci širší špičky za rok výrazně posílili.

Česká republika má zastoupení v podobě šesti strojů. Jejich úloha je však odlišná. Tatry startují čtyři, všechny v elitní úpravě variant kit, tedy jakési upravené speciály nad rámec sériové výroby. Aleš Loprais má za cíl bojovat o přední příčky s vylepšeným, výkonnějším, odlehčeným a plně otestovaným speciálem, který vyzkoušel v boji s ruskou přesilou při zářijové Silk Way Rally v Rusku.

Preview Dakaru 2011:

Díl 1.: Kategorie automobilů: Prolomí někdo nadvládu modrých?

Díl 2.: Kategorie kamionů: Do Argentiny míří největší konkurence v historii

Muž, o němž se v médiích příliš nemluví, je Brazilec André De Azevedo, přičemž právě on může být černým koněm závodu kamionů. Startuje tradičně s českým mechanikem Jaromírem Martincem a disponuje zcela novým strojem s osvědčenou technikou a zejména poslední generací nejmodernějších tlumičů Reiger, díky nimž vůz velmi zrychlil.

Obě nové Tatry Czech Dakar Teamu, řízené Markem Spáčilem a Martinem Kolomým představují zajímavou alternativu, ale i přes obrovskou mediální publicitu díky startu evropského šampiona závodů tahačů Davida Vršeckého teprve vlastní závod odhalí skutečný potenciál velmi výkonných strojů, které tým nestihl otestovat ve stejném rozsahu jako ostatní tatrovácké sestavy.

Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011.

Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011.

Tatra Aleše Lopraise pro Rallye Dakar 2011

Tatra Aleše Lopraise pro Rallye Dakar 2011.

Řady netatrováků doplňuje Liaz Vlastimila Vildmana. Jezdec KM Racing Teamu si na Dakar pronajal repasovaný závodní stroj Martina Macíka, který při posledním Dakaru skončil na čtvrtém místě. Vildmanův úkol od týmového šéfa Macíka je samozřejmě úspěšně rallye dokončit a umístit se do desáté příčky.

Poslední českou posádkou je MAN týmu Offroadsport.cz, který bude pilotovat Robert Randýsek, bratr známého motocyklisty KM Racing Teamu. Jeho úkolem nebude celkové umístění, ale podpora posádky osobního vozu Hummer pilotovaného Zdenkem Sládkem.

Kamaz chce první tři místa

Konkurence zahraničních pilotů, která se letos na Dakaru schází, je skutečně obrovská a je zcela srovnatelná s tou v kategorii automobilů a motocyklů. Celkově zhruba 15 strojů má potenciál skončit v první pětici a snad 25 posádek může skončit v elitní desítce.

Ruský Kamaz vysílá na start hned šest strojů a úkol má jasný: obsadit první tři místa v cíli. Kromě Vladimira Čagina a Firdause Kabirova má k dispozici ještě mladého Eduarda Nikolajeva, čerstvého vítěze ruské Silk Way Rally. Tradičním domestikem ruské výpravy, který ale klidně může dojíždět i v první pětce, je Ilgizar Mardějev. Jedničkou týmu je nepochybně Čagin, na nějž se bude soustředit týmová taktika.

Další dva Kamazy jsou pronajaté klientským týmům, ale i ony mohou promluvit do pořadí v první desítce. Zajímavým strojem je vůz kazašského autoklubu, s nímž startuje Artur Ardavičus: jede v barvách Astany, kterou sportovní fanoušci znají z profesionální cyklistiky.

Vrací se tým MAN

Jestliže Rusové posílili, pak nizozemská výprava tu loňskou doslova několikanásobně překonává. Především se vrací odvěký rival Kamazů, tým de Rooy. Zatímco legendární Jan de Rooy už pověsil závodění na hřebík, jeho syn Gerard dovezl do Jižní Ameriky silný tým s trojicí úplně nových speciálů Iveco a cílem pořádně ruským soupeřům zatopit.

Tým MAN se vrací v roce 2011 na Dakar, jedničkou za volantem bude Marcel Van Vliet.

Tým MAN se vrací v roce 2011 na Dakar, jedničkou za volantem bude Marcel Van Vliet.

Druhý vůz týmu pilotuje zkušený Španěl Pep Vila a oběma bude jistit záda tradiční harcovník Hugo Duisters. De Rooy však bude na trase podporovat ještě dva klientské kamiony DAF, pilotované navrátilcem Hansem Bekxem a divokým Francouzem Josephem Aduou.

Je-li řeč o návratech, jedním obrovským comebackem je opětovná účast polotovárního týmu MAN, tentokrát pod vlajkou loděnic Veka. Před pár lety s nimi Hans Stacey porážel veškerou konkurenci a i bez Staceyho půjde o velmi silnou sestavu s tovární podporou a velkorysým zázemím.

Jedničkou týmu je Marcel Van Vliet, třetí z letošního Dakaru, nyní tedy bude startovat s podstatně kvalitnější technikou i s podporou jednoho z nejlepších světových domestiků, Němce Franze Echtera. Třetím do party je majitel týmu Peter Versluis, který má ovšem zkušenosti jen z okruhového závodění a na Dakaru je nováčkem.

Dalším Nizozemcem je Ginaf

Nizozemský výčet tím ovšem nekončí. Tým Ginaf totiž veze do Jižní Ameriky hned sedm mimořádně silných strojů a zejména Wuf Van Ginkel a Jan Lammers by rádi promluvili do boje o elitní pětici. Ginaf získal letos na Dakaru poprvé pódiové umístění, ale zrovna v roce 2011 by zopakování výsledku v dané konkurenci s poněkud těžkými speciály bylo překvapením.

Kamion DAF Hanse Bekxe pro Dakar 2011.

Kamion DAF Hanse Bekxe pro Dakar 2011.

Neznámou je potenciál zcela nového velkého týmu xDakar s trojicí silných speciálů DAF, z nichž zejména Frits Van Eerd a Peter van den Bosch by rádi atakovali první desítku. Do ní už při posledním Dakaru razantně nakoukl i nenápadný, ale po čertech hbitý Mercedes Holanďana Elfrinka.

Ani zbylá konkurence se nemá zač stydět a v případě výpadků velkých týmů může dojet k zajímavému výsledku. Tradiční dvojice kamionů Hino otce a syna Sugavarových hodlá s lehkými stroji míchat kartami hlavně v chilských dunách. Sice sériové kamiony, ale s výbornými piloty, představuje dvojice vozů MAN Jordiho Juvantenyho a Matthiase Behringera.

Kdo bude nakonec v cíli v Buenos Aires tím nejšťastnějším, to nelze kvalifikovaně předpovědět, byť síla jednotlivých týmů je známá už před startem. Ale ve sportu už byly papírové předpoklady mnohokrát postaveny na hlavu. I ruský hokejový tým, byť nejsilnější na světě, našel při posledním mistrovství světa přemožitele, s nímž se původně nepočítalo.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze