Štybar vjíždí do nejdůležitější části své sezony: Neřeším post jedničky

MASKA Z BAHNA. Takhle vypadala tvář Zdeňka Štybara po 7. místě na Strade Bianche. | foto: Quick-Step

8 2018
V sobotním cíli italské klasiky Strade Bianche pohlédl Zdeněk Štybar na svůj počítač a ten mu ukázal: průměrná teplota během závodu 4 stupně, wattový průměr 350. Na hlavy jim předtím na trati padal déšť, prodírali se bahnem, které z něj poté smývali mechanici zahradní hadicí. Nic pro útlocitné.

„Ale při závodě jsem si bahno i užíval. Spousta kluků na tom asi byla hůř,“ pronesl bývalý trojnásobný mistr světa v cyklokrosu.

Ve středu už opět stál na startu a v úvodní týmové časovce klání Tirreno-Adriatico obsadil s formací stáje Quick-Step čtvrté místo.

Zpravodajství

Časovku ovládla stáj BMC, Štybarův Quick-Step byl čtvrtý

Jak se dává tělo po tak extrémním Strade Bianche dohromady?
Těžko. V pondělí to na mě totálně padlo a vůbec jsem nebyl schopný fungovat. Ten závod ze mě dokázal vysát strašně moc energie.

Přesto ho milujete. Proč?
Protože, i když je z pohledu wattových a tepových průměrů asi nejnáročnější v sezoně, jde zároveň o nádhernou klasiku a první velký test formy.

A vy jste na něm při každém z vašich čtyř startů dojel v Top 10.
Jen mi to jde v té desítce trochu špatným směrem. (V roce 2015 první, pak druhý, čtvrtý, sedmý). Ale máte pravdu, pokud je tu mým nejhorším umístěním ze čtyř startů sedmé místo, asi mi Strade sedí.

03.března 2018 v 12:39, příspěvek archivován: 08.března 2018 v 10:22

Key numbers for @zdenekstybar (Quick-Step Floors) on the first gravel climb @StradeBianche. That first climb on gravel roads after 30km was ridden incredibly fast as the field split up into several smaller groups. Štybar right at the front. #StradeBianche https://t.co/NU8vjAJjLV

Kde se odehrál klíčový moment, který rozhodl, že jste tentokrát nejel o stupně vítězů?
Dost jsem zaváhal 50 kilometrů před cílem, kde jsme jeli mezi dvěma šotolinovými úseky devět kilometrů nahoru dolů po normální silnici. Tam poodjela po částech skupina asi dvaceti lidí, zrovna když jsem si sundával noháky a šel do kraťasů. Měli jsme je potom pořád jen nějakých deset vteřin před námi a já věřil, že si je dojedu na úseku Santa Maria, kde jsou i dva sjezdy, které mi sedí. Jenže ta skupina dobře spolupracovala a když jsem se do ní později přece jen dostal, právě z ní odjeli Bardet a van Aert a já nebyl v pravou chvíli na správném místě. 

Zasloužilo by si Strade Bianche stát se šestým Monumentem klasikářské sezony, jak o tom dokonce i někteří jezdci v sobotu spekulovali?
Určitě Strade do tohoto statusu zraje, jen asi ještě potřebuje chvíli času. Ale míří k Monumentům obtížností i kvalitou startovního pole. Je to závod, kde si najdou svoje jak jezdci na celkovou klasifikaci etapových závodů, tak specialisté na ardenské i kostkové klasiky. Konkurence je na Strade jedna z nejsilnějších z celého roku.

Preview závodu

Tirreno-Adriatico: Štybar chce něco zkusit, König vyhlíží krásnou bolest

Letošnímu ročníku dávaly experti i týmy přívlastek nejbrutálnější. Neuvažovalo se o uplatnění protokolu UCI pro extrémní počasí, který umožňuje závod odvolat?
Nemyslím si. Jasně, pršelo, teplota na startu klesala k nule, ale už začátek se jel tak aktivně, že snad nikomu ani zima být nemohla. Z pohledu teploty byl v minulém týdnu horší závod Le Samyn, kde byla průměrná teplota minus čtyři.

To už bylo podle vás za hranou?
Asi ano. I na belgickém Omloopu jsme měli předtím minus jedna, ale i tak jsem ho jel ve finále bez rukavic a bez návleků na tretry. Jenže tehdy svítilo sluníčko. Když do té zimy prší, je to mnohem horší.

Právě při Omloopu vás chválili, jak jste byl na trati aktivní. Přivezl jste si tedy do klasikářské sezony kvalitní formu?
Doufám. Na Samynu mě chytly křeče do žaludku a obával jsem se, aby mě nezabrzdila nějaká nemoc, kvůli které by příprava přišla vniveč. Ale naštěstí křeče odezněly. Všechno jde zatím podle plánu. Loni jsem trénoval v zimě v určitých obdobích až zbytečně intenzivně. To jsme letos poupravili. A zdá se, že na tu změnu mé tělo dobře reaguje.

Zdeněk Štybar na klasice Omloop Het Nieuwsblad.
Zdeněk Štybar na klasice Omloop Het Nieuwsblad.

PLNÝ SIL. Zdeněk Štybar na klasice Omloop Het Nieuwsblad.

Zůstal jste v týmu Quick-Step i navzdory faktu, že je v něm nadále příliš mnoho lídrů. Jak to tedy bude s pozicí týmové jedničky na letošních klasikách?
U nás se tohle nikdy moc neřešilo, to už je taková tradice Quick-Stepu. Třeba na Omloopu jsme měli šest lidí schopných závod vyhrát.

Což vám nevadí?
Já ten post jedničky až tak moc neřeším. Ať rozhodne aktuální forma. V Quick-Stepu nikdy neplatilo, ani platit nebude, že by jezdil klasiky jen na jednoho člověka. Za celou dobu, co v týmu působím, se stalo pouze jedinkrát, aby se něco takového před startem řeklo.

Loni na Paříž-Roubaix?
Ano. Tehdy platilo: Všechno pro Toma Boonena. A stejně to nefungovalo. (Boonen nezachytil klíčový únik, naopak jeho oficiální pomocník Štybar spurtoval pro 2. místo.)

Mezi favority klasik letos přibyl další vynikající cyklokrosař. Mistr světa Wout van Aert, jehož druhodivizní tým obdržel pro Strade Bianche divokou kartu, senzačně dojel třetí. Zaskočil vás?
Všechny, i sám sebe tím překvapil. Věřil jsem, že by se mu nějaká klasika mohla povést do Top 10, ale že mezi nás vlítne takovým stylem, to klobouk dolů. Sám vím, jak není jednoduché rovnou z cyklokrosu skočit mezi připravené silničáře.

Na rozdíl od jiných se nenechal spoutat strategií, nemyslíte?
Přesně tak. Na nic nečekal a nebál se ujet už 50 kilometrů před cílem. Vzhledem k cyklokrosovým zkušenostem ho jízda na bahně stála míň energie než ostatní, ale přesto, kdyby v tak těžkém závodě neměl skvělé nohy, nikdy by do tří neskončil.

Vy teď budete ladit nohy na dva stěžejní klasikářské Monumenty vaší sezony. Stále platí, že máte radši závod Kolem Flander než Paříž-Roubaix, kde jste přitom mnohem úspěšnější?
Tak bych to neřekl. Těším se na všechny tři víkendy kostkových klasik. Věřím, že se mi na nich konečně povede opravdu velký výsledek.

Vždy jste si přál zažít Roubaix v bahnu a dešti, což se vám nikdy nepoštěstilo. Přejete si to i po bahnitém očistci na Strade Bianche?
Už si nejsem jistý. Závod je pak hodně nervózní a nemáte ho tolik ve své moci, na kostkách je v bahně mnohem víc pádů a defektů. Už když jsme si v lednu trať Roubaix v přípravě projížděli, pršelo a nebylo o co stát. Tak ať je radši sucho.

Vidím, že průzkumu tratě v měsících před Roubaix se stále věnujete podobně detailně jako před vaší zdejší premiérou.
Pořád. Je důležité neustále si ji oživovat v paměti. Při tréninku vás tu napadají různé věci směrem k závodu a k materiálu, který při něm použijete. A zároveň zkoumám i vlastní tělo a vymýšlím, jaká cvičení by mu před kostkami pomohla.

Až klasiky skončí, budete naopak poprvé v kariéře startovat na Giru. Proč jste si ho letos vybral?
Pokud by se mi tam povedlo vyhrát etapu, měl bych vítěznou etapu z každé Grand Tour. To je pro mě velká výzva. Ale hrála roli i skutečnost, že dostanu při Giru pro sebe větší prostor než na Tour, kde se bude tým orientovat na spurty Gavirii i celkovou klasifikaci.

Zdeněk Štybar slaví vítězství v šesté etapě Tour de France.

Zdeněk Štybar slaví vítězství v šesté etapě Tour de France 2015.

O Tour tedy letos usilovat nebudete?
Ani ne. Doufám, že se mi povede Giro. A po něm si, myslím, zasloužím nějaký dobrý odpočinek.

V minulosti jste se obával, že byste po kostkových klasikách neměl k přípravě na Giro dost času. Půjde to tedy?
Pár kluků od nás už takovou kombinaci zkusilo a třeba Matteovi Trentinovi se v minulosti povedla. Po Paříž-Roubaix nepojedu tentokrát Amstel, dopřeju si pár dnů úplného klidu a potom se pokusím co nejlépe připravit.

Izraelský start Gira potom bude i pro vás velkým dobrodružstvím?
Doufejme, že to naopak žádné dobrodružství nebude a vše proběhne v pořádku. Nechci ani moc přemýšlet, co vše by se tam mohlo stát.

Giro v minulosti slavilo úspěchy se starty v Dánsku, Irsku, či Nozozemsku. Přesto, není Izrael už přes míru?
Těžko říct. Izrael už má dost daleko k závodu Kolem Itálie. Také logisticky je pro tým strašně náročnou destinací, musíte tam na tři etapy dostat veškerý materiál a potom se s ním zase přesouvat na Sicílii. Z mého pohledu už je Giro v Izraeli dost na hraně. Ale beru to tak, že pojedeme na start Grand Tour, ať už kamkoliv, a hotovo.

Autor:
 

Nejčtenější

Ščasný: Musíme to vyhodnotit. Věřím, že pomohou kroky, které chystáme

Trenér fotbalové Sparty Zdeněk Ščasný zadumaně sleduje výkon svých svěřenců na...

Jeho tým v posledních deseti zápasech získal jen devět bodů, na fotbalovou Spartu je to strašné...

Trpišovský: Na příkladu Jablonce, nás i Plzně je vidět, že to prostě jde

Slávistický trenér Jindřich Trpišovský diriguje své hráče v utkání Evropské...

S úsměvem na tiskové konferenci vzpomínal, že jeho velkým fotbalovým snem bylo odtrénovat ligové...

Vrátíme se do Prahy silnější, věří Kellnerová po „blbé náhodě“

Anna Kellnerová v pražském závodě Global Champions League

VIDEO Už byla jen divákem. Možná tím nejnapjatějším v celé O2 areně. Trpěla, čekání ji trýznilo. Anna...

Příbram - Sparta 1:1, hosté bez života, domácí v závěru trefili tyč

Martin Nový z Příbrami (vlevo) a Alexandru Chipciu ze Sparty v souboji o míč.

Sparťanští fotbalisté zase nevyhráli, už počtvrté za sebou. V závěrečném ligovém utkání podzimu se...

Kouzelný Vrba a další důvody, proč pokračuje plzeňská pohádka

Plzeňský kouč Pavel Vrba slaví před kotlem fanouškům výhru na AS Řím v Lize...

VIDEO 2011, 12, 13, 17, 18. Bravo! Fotbalová Plzeň už pětkrát překonala podzimní bariéru a zažije...

Další z rubriky

Králem české cyklistiky je Roman Kreuziger, už popáté v kariéře

Roman Kreuziger vyhrál popáté v kariéře anketu Král cyklistiky.

Silniční profesionál Roman Kreuziger vyhrál popáté v kariéře anketu Král cyklistiky. Šestý muž...

Triumf po dvou druhých místech. Nesvadba ovládl cyklokrosový pohár

Jan Nesvadba skáče přes horizont v závodě Světového poháru v Táboře.

Premiérový triumf v českém cyklokrosovém seriálu Toi Toi Cupu slaví Jan Nesvadba. V závěrečném...

Záchranná mise týmu Sky: nepanikaří, nového sponzora chtějí do Tour

Tým Sky projížděl závěrečnou etapu s úsměvy na tváři. Vždyť jejich britský...

Tu zprávu se dozvěděli v úterý večer. O několik hodin později už informace o odchodu společnosti...

Najdete na iDNES.cz