Po roky čekal na šotolinových cestách jižního Walesu na soutěžní jezdce podzimní marast - chvíli déšť, pak mlha, zase déšť či sníh a do toho pořádný vichr. Cesty kvůli tomu pokrývalo bláto nebo pořádně kluzké kamení. Letos je počasí velkou neznámou. Piloti ale čekají, že cesty budou podstatně sušší, a proto po nich pojedou o hodně rychleji.
Škodovácký tovární tým, který na Ostrovy vysílá tři vozy Škoda Fabia WRC míní, že průměrná rychlost stoupne z loňských 108 km/h na zhruba 120 km/h. To je rychlost, jakou absolvují posádky Finskou Rallye, nejrychlejší podnik světového seriálu.
"Tradičně velmi špatné počasí, které dělalo z této soutěže na konci sezony výjimečný a velmi náročný podnik, mně bude chybět. Pokud bude opravdu sucho, jak je předpovídáno, bude to velmi rychlá soutěž," uvedl tovární jezdec Škody Motorsport Armin Schwarz. "Ale těším se, vždyť jsem tady v roce 1988 debutoval v mistrovství světa."
"Někteří lidé říkají, že se tady pojede tak rychle jako ve Finsku. Nejsem si ale tou rychlostní docela jistý. Tratě ve Walesu mají přece jen jiný charakter. Finské cesty jsou tvrdší a povrch hladší. Ve Walesu je také více ostrých zatáček," uvažoval tovární jezdec Fordu Markko Märtin. "Ovšem pokud bude sucho, tak budou zkoušky skutečně rychlejší než před rokem."
V těchto dnech je v okolí Cardiffu, kde je centrum Britské Rallye, podle údajů tamních internetových serverů poměrně teplo (okolo 18 stupňů). Předpovědi počasí hlásí na další dny skoro jasno a teploty podobné. Ovšem již na pátek, kdy je na programu ostrý start, předpovídají zataženo a déšť.
"To znám. Takhle to vypadalo snad pokaždé, kdy jsem tady startoval. Při tréninku slunce, ale po startu se několikrát doslova čerti ženili," řekl Plzeňan Milan Liška, který se chystá na čtvrtý start v Britské Rallye v kariéře. Letos bude ve startovní listině jediným českým pilotem. "Navíc počasí se tady umí rychle měnit. Nemám mnoho typů pneumatik na výběr, a tak si z toho hlavu nedělám. Když bude skutečně sucho, tak to bude úplně jiná rallye než v předchozích letech. A určitě se pojede rychleji."
Týmům jedoucím do MS značek dělá neznámé počasí vrásky na čele. Během pondělí totiž musejí oznámit, na jakých pneumatikách soutěž absolvují. Vedoucí muž MS Sebastién Loeb řekl, že výběr je zřejmě nejsložitější v celé sezoně.
"Když bychom chtěli mít gumy pro každé počasí, museli bychom zvolit od úplně měkkých po úplně tvrdé. Ale to nejde, omezuje nás maximální počet povolených kusů pneumatik. Pokud bude stabilní počasí a pojedeme stále na jednom druhu, tak už budeme mít na konci podniku problémy s tím, co obout. Riskantní možností je volba jen jediného typu pneumatik," uvažoval Loeb.
Na seznámení s waleskými cestami mají jezdci dva dny. Ve čtvrtek mají na programu přejímky a večer superspeciální rychlostní zkoušku přímo v Cardiffu. Ostrý start je na programu v pátek ráno a hned čekají na jezdce čtyři náročné erzety, každá s délkou skoro 30 kilometrů.
"Je to začátek asi takový, jako kdyby začínala soutěž českého mistrovství vyhlášenou erzetou na českokrumlovských Malontách. Ale první den bude ve Walesu skutečně těžký. Po těch čtyřech zkouškách se jede ještě dvakrát více než třicetikilometrová Rheola. A ta dá zabrat, pamatuji si na ní v předchozích startů," doplnil Liška. "Ale letos se nejede Resolfen, vyhlášená více než čtyřicetikilometrová erzeta."
Britská Rallye je rozdělená do tří etap. Po páteční s šesti testy (celkem cca 180 km) následuje sobotní etapa s osmi zkouškami (cca 120 km) a rallye končí nedělní částí se čtyřmi erzetami (cca 93 km). Cíl rallye by měl být zhruba v 16 hodin.