Josef Černý ze stáje Elkov Author slaví prvenství na republikovém šampionátu v...

Josef Černý ze stáje Elkov Author slaví prvenství na republikovém šampionátu v cyklistice. | foto: Josef Vaishar/cycling.photography

Sportovní ředitel Elkov Author: Černý chtěl u nás dát cyklistice všechno

  • 7
Před dvěma lety přišel cyklista Josef Černý do třetidivizní hradecké stáje Elkov Author po protrápeném roce v druhé divizi a v polské formaci CCC. A nyní se odtud odrazil až ke smlouvě ve World Tour. Před týdnem oznámil přestup do současné stáje BMC.

„Chtěl dát cyklistice všechno,“ říká o borci, který v této sezoně získal dva tituly mistra republiky, Vladimír Vávra, sportovní ředitel hradecké stáje.

Josef Černý hovoří o tom, že poslední dva roky ve vašem týmu zásadně změnily jeho pohled na cyklistiku. Jak jste to dokázali?

Když jsme ho brali, měli jsme o něm určité informace, které nebyly na první pohled ideální. Pak jsme si s Pepou sedli a promluvili si a on nám řekl, že cyklistice teď chce dát všechno. Motivovali jsme ho, že je potřeba, aby vyhrával, aby se dostal z role domestika, kterou v CCC dělal. Právě tohle ho potom i trochu nakoplo. Viděl, že systém trénování u nás mu přináší i nějaké ovoce, pozoroval své výkonnostní zlepšení. Opravdu tomu dával maximum. Třeba zimu trávil kvůli tréninku ve Španělsku, což pro něj také nebylo jednoduché.

Černý míří mezi cyklistickou elitu. Bude závodit za tým BMC Racing

To stěhování do Calpe jste mu sami navrhli?
My jsme se takové pobyty na jihu vždycky snažili prosadit, ale bohužel u některých závodníků z týmu se nám to nepodařilo, protože do toho nechtěli investovat i své peníze. Přitom tak to funguje: zainvestujete do zimy ve Španělsku a když tam pořádně potrénujete, pak se vám to vrátí. Pepa do toho šel a brzy poznal, že zima na jihu je nutnost. A my, když jsme viděli, jak do toho jde naplno, jsme se mu snažili i finančně pomoci, aby to všechno nebylo finančně pouze na něm. Jak klub, tak centrum sportu ministerstva vnitra mu v Calpe zaplatily aspoň měsíční pobyt.

Také díky tomu měl letos životní sezonu?
Myslím, že jo. Hlavně to bylo na něm. Já i trenér Ota Fiala jsme mu byli schopni poradit v tréninku, ale on ty rady musel plnit. Věděli jsme i z lékařských testů, že jeho organismus vydrží opravdu hodně, a Pepa mu ty velké tréninkové dávky opravdu dával. A potom se to všechno tak nějak sešlo, i výsledkově.

Jaká by tedy podle vás mohla být v budoucnu jeho role ve worldtourovém pelotonu?
Neznám strategii jeho budoucího týmu, ale pro něj by byly vhodné třeba ardenské jednorázovky, kde nejsou až tak dlouhé kopce. Se svojí postavou určitě nebude patřit mezi vrchaře, ale kratší kopce naopak přejede velice dobře a má i dobré vsazení. Je také výborným časovkářem, super klukem do party, tohle všechno bude hrát pro něj. Doufám, že nezůstane jen v roli domestika. Samozřejmě, na některých větších závodech ji bude muset plnit, ale měl by dostat příležitost také jet sám na sebe.

Jaký je to pro vás pocit předat z třetidivizního, kontinentálního týmu závodníka až do World Tour?
Po pravdě řečeno, s takovým cílem to se všemi našimi cyklisty i děláme. S mladými jezdci sice máme dlouhodobější smlouvy až do konce jejich působení v kategorii do 23 let, ale i s nimi jsme domluveni, že pokud by dostali nějakou nabídku z World Tour nebo z dobrého prokontinentálního (druhodivizního) týmu, tak jim nebudeme dělat problémy a samozřejmě je pustíme.

Nyní budete shánět náhradu - a nového Černého?
Možná. Máme Jakuba Otrubu, který je výborným cyklistou vzhledem k tomu, jak je mladý. I on je příslibem do budoucna.

Černý slaví cyklistický double a říká: Vyšlo to! Platilo risk je zisk

Jezdí za vás od této sezony i velezkušený Jan Bárta. Pro něj byla první polovina roku spíše hledáním motivace, že?
Loni v Boře moc nezávodil, což byl problém. Skončil loňskou sezonu v podstatě už na Czech Cycling Tour a od té doby neměl závody. Navíc systém závodění ve World Tour je odlišný než u nás v Europe Tour, tady se často závodí a nastupuje od startu do cíle. Ve World Tour většinou jedete natvrdo první hodinu, než odjede skupina, pak se ustálí nějaké tempo, potom dáte naplno poslední kopec a je po závodě. Honza měl v Boře roli, že chodil do úniků a byl zvyklý na stabilní tempo, kdežto naše závody, hlavně ty ve Francii, to je vážně masakr a furt se odjíždí. Což Honzu, myslím, i dost překvapilo, jak jsou ty naše závody intenzivní.

Postupně se však především ve „své“ časovce nachází, ne?
Myslím, že jo. Také on je poctivým závodníkem a my jsme přesvědčeni, že tu časovku bude mít pořád dobrou. S tím, že je výborným časovkářem a že chceme znovu získat republikový titul v časovce, jsme ho k nám brali. Nakonec se nám to i podařilo, měli jsme v časovce první dva.

V září zažijete „symbolické“ loučení s Josefem Černým na mistrovství světa v Innsbrucku, kam jste se kvalifikovali do týmové časovky, k čemuž on svými letošními body výrazně přispěl.
Určitě. Ty Pepovy výsledky byly podpořené celým naším týmem, který na něj pracoval. On sám však na ně samozřejmě musel mít patřičnou výkonnost a musel každý závod odjíždět ve špici.

Co bude na šampionátu v týmové časovce vaším cílem?
Ještě jsme neviděli kompletní soupisku týmů. Má tam být na startu 12 worldtourových stájí a k nim podle kvalifikačního systému 15 nejlepších týmů ze seriálu Europa Tour plus tři rakouské kontinentální stáje. Těžko odhadovat.

Ale do první dvacítky byste se podívali rádi.
Určitě. A kdybychom porazili i nějaký World Tour tým, bylo by to příjemné. Ale je tam na trati pětikilometrový dost těžký kopec s osmiprocentním stoupáním. Uvidíme, kolik lidí z těch našich šesti lidí ho dokáže dobře přejet, aby nám čtyři do cíle zbyli.