Úřadující mistr světa Vettel vyhrál počtvrté v sezoně. Pro stáj Red Bull to byl šestý triumf a upevnila si tak vedoucí postavení v Poháru konstruktérů. V něm se na druhé místo posunulo díky potížím McLarenu italské Ferrari. Vettel se do čela šampionátu posunul poprvé od konce května, kdy nezvládl závod v Monaku.
Třetí Velká cena Koreje byla ještě nudnější než dvě předchozí. Na umělém okruhu německého projektanta Tilkeho si jezdci v čele od startu neměnili pořadí a všichni zastavovali v boxech dvakrát, přibližně ve stejnou dobu. Pořadí Vettel - Webber - Alonso bylo stejné od první zatáčky.
"Byl to skvělý závod. Startu na kluzké straně dráhy jsem se trochu obával, ale vyšel skvěle, a poté jsem se již jen snažil všem odjíždět. Ke konci již pravá přední pneumatika nevypadala dobře a musel jsem trochu zpomalit, ale naštěstí jsem měl dost velký náskok. A jak jste si mohli všimnout, zatáčky probrzďovali i moji soupeři," uvedl ještě na stupních vítězů Sebastian Vettel.
"Na startu se mi protočila kola," dodal k tomu Mark Webber.
Německý pilot vybojoval 25. vítězství v kariéře a má velkou šanci získat třetí titul mistra světa za sebou. To se dosud v historii formule 1 podařilo pouze Juanu-Manuelu Fangiovi a Michaelu Schumacherovi.
Nejsmutnějším mužem na pódiu byl Fernando Alonso. Třetí místo hned za suverénními red bully sice vypadá dobře a potvrdilo zlepšení Ferrari posledních týdnů, ale ani chvíli to nevypadalo, že by mohl být lepší. A to by mu k zisku vytouženého titulu mistra světa nestačilo.
"Měli bychom být spokojeni, red bully jsou momentálně k neporažení. Dostali jsme se před McLaren v Poháru konstruktérů a teď musíme zajistit, abychom byli stejně konkurenceschopní jako Red Bull," uvedl Španěl Alonso, momentálně druhý v pořadí mistrovství světa šest bodů za Vettelem.
Zaujal pouze start
Jediné dramatické momenty závodu na okruhu Jongham přišly hned po startu. Na Koreu slušně zaplněné ochozy, do nichž přitáhl diváky koncert populárního rappera Psy hned po závodě, sledovaly pomalejší start vítěze kvalifikace Marka Webbera, před něhož se pohodlně protáhl Sebastian Vettel. Australan se sice snažil ještě v prvním kole dostat zpět, na zadní rovince dokonce protlačil svůj Red Bull na úroveň toho Vettelova, ale to bylo vše. Po zbytek závodu se mu týmový kolega po desetinách vteřiny vzdaloval.
Začátek příliš nevyšel třetímu jezdci kvalifikace Lewisi Hamiltonovi, hned podlehl tlaku Fernanda Alonsa a musel se bránit i před Kimim Räikkönenem, který z páté příčky vyrazil bleskově vpřed. Fina se mu nakonec povedlo vytlačit z dráhy, čehož využil Felipe Massa a posunul se před černo-zlatý Lotus. Jak ukázal pozdější průběh závodu, Räikkönena to ani nemuselo mrzet - Brazilec byl výrazně rychlejší a Fin mu v žádném případě nemohl konkurovat.
Drama se odehrávalo za první desítkou, kde Jenson Button doplatil na nevydařenou kvalifikaci. Start z jedenácté příčky sice zvládl, ale oba jezdci Sauberu hned za ním ne. Nejdříve v úvodní zatáčce Segio Pérez brzdil na poslední chvíli a ulomil si kus předního křídla o záď stroje Force India Nika Hülkenberga. Ve třetí zatáčce ho napodobil parťák z týmu Kamuj Kobajaši, který zprava vlétl do vozu McLaren Jensona Buttona. Nešťastnému Britovi prorazil pravou přední pneumatiku a poslal ho do únikové zóny.
Na střet doplatil také japonský pilot, který se po opravě v boxech vrátil zpátky do závodu na poslední příčce. Kolem svých mechaniků projel však za chvíli znovu. Za divočení ve třetí zatáčce a vyřazení Buttona byl potrestán průjezdem boxovou uličkou. Nakonec ani nedojel do cíle.
Ve druhém kole odstavil vedle dráhy nepojízdný vůz Mercedes Nico Rosberg a korejští pořadatelé opět prokázali svou nepřipravenost. Před dvěma lety se závodilo na staveništi, letos jim trvalo osm kol, než jinak nepoškozené auto dostali pryč z okruhu a zmizely žluté vlajky. Až v desátém okruhu tak mohlo vedení závod umožnit předjíždění a povolit používání systému zadního křídla DRS.
Skvělý "Hulk" a pan neviditelný
V čele závodu bylo rozhodnuto od prvního kola. Sebastian Vettel nebyl výrazně rychlejší než Mark Webber, ale přece jen se mu postupně dařilo týmovému kolegovi poodjíždět. Zejména po úvodní zastávce v boxech si vybudoval slušný náskok. Australan se mohl snažit, jak chtěl, ale i kdyby byl lepší, stěží by začal Vettela bojujícího o titul předjíždět.
Třetí místo držel spolehlivý Fernando Alonso, za ním jel Lewis Hamilton, který bez potíží udržel pozici i po úvodní výměně pneumatik. Poté si však začal stěžovat na problémy s přítlakem, s nastavením vozu, a než se mu podařilo něco změnit, protáhl se před něj Felipe Massa. Na prvních čtyřech příčkách se tak seřadily dva red bully a dvě ferrari.
Felipe Massa již před týdnem v Japonsku naznačil návrat bývalé formy a v Koreji byl snad poprvé v sezoně rychlejší než Fernando Alonso. V druhé polovině závodu zajížděl nejrychlejší kola a rychle se týmovému kolegovi blížil. Reálně začal hrozit souboj dvojice Ferrari o třetí místo, a tak vedení týmu muselo zatáhnout za záchrannou brzdu. "Jsi příliš blízko Fernandovi," uslyšel Felipe ve svých sluchátkách. Chtě-nechtě musel zpomalit.
Pár momentů po Massovi se k Hamiltonovi přiblížil také Kimi Räikkönen. To však již Brit dal svoje auto částečně do pořádku a úspěšně se jeho útokům bránil. Pouze však do 27. kole, kdy podruhé zatočil k mechanikům. Jako jediný jezdec ze špičky musel zvolit strategii tří výměn pneumatik, což ho v cíli odsunulo na konečné desáté místo a uvolnilo cestu Räikkönenovi za pátým místem.
Nutno dodat, že Hamilton by navzdory třem zastávkám asi vybojoval osmé místo, ale to by nesměl spodkem vozu nabrat uvolněný zelený koberec, který má za obrubníky chránit vozy i jezdce. Teď však výrazně ovlivňoval aerodynamiku vozu McLaren a vzal Hamiltonovi několik vteřin na kolo.
Finský jezdec potvrdil roli "pana neviditelného" když kromě souboje s Hamiltonem jel po celý závod sám na sebe a držel si od všech soupeřů uctivý odstup. V celkovém pořadí mistrovství světa drží třetí příčku, ale pět závodů před koncem sezony má ke dvěma jezdcům před sebou příliš daleko. V sezoně sice nedokončil pouze jeden závod, ale nestačí. Stupně vítězů? Snad jen pokud se soupeři s Ferrari, Red Bullu nebo McLarenu vyřadí sami.
Kromě Sergia Péreze, který se již těší na angažmá v McLarenu, lze označit za překvapení sezony výkony Nika Hülkenerga. Mladý Němec, který ve stáji Force India nahradil problémového krajana Adriana Sutila, podává v druhé polovině sezony skvělé výkony, je o třídu lepší než zkušenější týmový kolega Paul di Resta a také v Koreji byl vidět. A nejen díky skvělému šestému místu v cíli.
Hülkenberg se předvedl jako zkušený mazák ve 41. kole, kdy s mírným odstupem sledoval dvojici Lewis Hamilton - Romain Grosjean bojující o šesté míst. Francouz zaútočil na McLaren před sebou, Hamilton mu zavřel cestu, čímž rovněž zpomalil a toho využil pětadvacetiletý "Hulk". Proklouzl v jediné zatáčce před oba soupeře a šesté místo již nepustil. Francouzskému jezdci s Lotusem dokonce celkem bez potíží poodjel.
Slušné body si odvážejí do Indie také jezdci stáje Toro Rosso, tedy neoficiálního B-týmu Red Bullu. Právě oni nejvíce potupili ambiciózní Mercedes, který stále více ztrácí dech. Nico Rosberg skončil hned po startu a Michael Schumacher se od startu propadal až na konečné třinácté místo v cíli. To není pouze neúspěch, to je ostuda stáje, kde před sezonou nešetřili vítěznými gesty.
Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Indie.
Výsledky Velké ceny Koreje F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:36:28.651 |
2. | Mark Webber | Red Bull | + 8.200 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 13.900 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | + 20.100 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 36.700 |
6. | Nico Hülkenberg | Force India | + 45.300 |
7. | Romain Grosjean | Lotus | + 54.800 |
8. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1:09.500 |
9. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:11.700 |
10. | Lewis Hamilton | McLaren | + 1:19.600 |
11. | Sergio Pérez | Sauber | + 1:20.000 |
12. | Paul di Resta | Force India | + 1:24.400 |
13. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1:29.200 |
14. | Pastor Maldonado | Williams | + 1:34.900 |
15. | Bruno Senna | Williams | + 1:36.900 |
16. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
17. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
18. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
19. | Charles Pic | Marussia | + 2 kola |
20. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
21. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | DNF - 17 kol |
22. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DNF - 17 kol |
23. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF - 2 kola |
24. | Jenson Button | McLaren | DNF - 1 lkolo |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 215 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 209 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 167 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 153 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 152 |
6 | Jenson Button | McLaren | 131 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 88 |
9 | Felipe Massa | Ferrari | 81 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 50 |
12 | Nico Hülkenberg | Force India | 45 |
13 | Paul di Resta | Force India | 44 |
14 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 33 |
16 | Bruno Senna | Williams | 25 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 12 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 9 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 367 |
2 | Ferrari | 290 |
3 | McLaren | 284 |
4 | Lotus | 255 |
5 | Mercedes | 136 |
6 | Sauber | 116 |
7 | Force India | 89 |
8 | Williams | 58 |
9 | Toro Rosso | 21 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |