Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hamilton ovládl Grand prix Japonska a je blízko titulu mistra světa F1

Lewis Hamilton z Mercedesu slaví vítězství ve Velké ceně Japonska. | foto: AP

8 2017
Lewis Hamilton z týmu Mercedes je v nejlepší pozici, aby získal další titul formule 1. Po Velké ceně Japonska, kterou ovládl stylem start - cíl, má před druhým Sebastianem Vettelem náskok 59 bodů. Německý jezdec Ferrari závod nedokončil, po startu z druhého místa ho zastavily technické problémy.

Velká cena Japonska se stala kořistí hlavního favorita Lewise Hamiltona. Mercedesu sice chybí rychlostní převaha z úvodu sezony, ale další bezchybný výkon umožnil britskému jezdci přiblížit se titulu. Po startu z pole position neopustil ani na chvíli první místo a dojel si pro další triumf.

Fotogalerie

Největším soupeřem Hamiltona nebyl Sebastian Vettel, jak se očekávalo, ale Max Verstappen. Jezdec Ferrari odstoupil chvíli po startu kvůli technickým problémům, zatímco mladík s vozem Red Bull si na startu poradil s týmovým kolegou Danielem Ricciardem, o chvíli později s Valtterim Bottasem z Mercedesu a hnal se vpřed. Na Hamiltona však nestačil. Těsně za ním se ukázal až těsně před cílem, ale ani se nedostal k předjížděcímu manévru.

Třetí skončil Ricciardo, čtvrtý Bottas a na pátém místě dojel po skvělé stíhací jízdě Kimi Räikkönen s druhým Ferrari. Fin po penalizaci na startu měl problém v soubojích v prvních kolech a propadl se až na 14. místo. Ještě do poloviny závodu se stihl díky řadě povedených předjížděcích manévrů vydrápat na pátou příčku, kterou udržel až do cíle.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Lewis Hamilton vypadal na stupních vítězů velmi spokojeně, jak jinak. V debatě se s dnešním speakerem, bývalým jezdcem formule 1 a současnou hvězdou Indy Car Takumou Satóem, se hodně rozmluvil. „Auto fungovalo perfektně a jsem za to moc vděčný. Fanoušků tady bylo opět hodně. Lidé jsou skvělí a počasí nám také přálo, poprvé za víkend je vidět z okruhu moře.“

„Nebylo to ale vůbec jednoduché, musel jsem jet naplno a našetřit se, abych red bully porazil. Jsou v závodním režimu extrémně rychlé. Párkrát byl Max Verstappen těsně za mnou, jezdci o kolo zpět dělali problémy, ale nakonec jsme to zvládli,“ pokračoval lídr šampionátu.

„Ano, mám velký náskok. Upřímně řečeno, ani mě nenapadlo, že bych měl čtyři závody před koncem takový náskok v čele šampionátu. Ferrari bylo většinu sezony opravdu hodně silné. Mohu poděkovat jen svému týmu, že máme nejen rychlost, ale i spolehlivost. Je to hlavně jejich práce, že jsem tam, kde jsem,“ dodal britský závodník.

Nespokojený nebyl ani druhý jezdec v cíli. Přece jen, Verstappen před startem nepředpokládal, že by mohl Hamiltona porazit. „Rychlost, kterou máme, je celkem slibná. První část závodu na extrémně měkkých pneumatikách byla trochu problematická, ale potom jsme jeli dobře a mohu svému autu věřit. Sice jsem nevyhrál, ale druhé místo mi dodalo sebedůvěru do zbytku sezony.“

Valtteri Bottas z Mercedesu během kvalifikace na VC Japonska
Lance Stroll z Williamsu během tréninku na VC Japonska
Lewis Hamilton ze stáje Mercedes během tréninku na VC Japonska.

Australský pilot Daniel Ricciardo sice prohrál souboj na startu s týmovým kolegou, ale i pro něj jsou stupně vítězů úspěchem. Porazil oba jezdce Ferrari i Valtteriho Bottase s druhým vozem Mercedesu. „Tento okruh jsem si vždy užíval a s letošními silnými auty je to opravdu zábava. Po startu závodu to bylo trochu divoké, potom se pole roztáhlo a nebylo to moc zábavné. Ale ke konci závodu mě dostal pod tlak Valtteri Bottas a opět jsme si zazávodili. Myslím, že mohu být spokojen.“

Po startu řádil Verstappen

Po pátečních deštích se v Suzuce vyčasilo, takže jezdce čekaly stabilní podmínky, diváci na okruhu nezmokli. Smutní mohli být jen ti u televizních obrazovek, protože mokrá dráha přináší dramata. Na startu však o zábavu nebyla nouze ani na suchu.

Lewis Hamilton - žádný problém. Sebastian Vettel - pohodlně druhý. Max Verstappen - tvrdě se opřel do týmového kolegy Daniela Ricciarda. První zatáčku projížděli vedle sebe, druhou také, ale Australan nakonec musel ustoupit. Verstappen tvrdě, ale tentokrát férově, odstavil týmového kolegu a hnal se za Vettelem a Hamiltonem. Před rozhozeného Australana se vzápětí dostal také Sebastian Ocon s vozem Force India, který byl v prvních kolech závodu nebezpečím i pro ty největší favority.

Druhá pozice Sebastiana Vettela však neměla dlouhého trvání. Německý závodník již ve druhém kole cítil, že s jeho autem něco je a ztrácel výkon. Na rovince poté nedokázal zrychlit, v její druhé polovině nestačil a Max Verstappen se kolem něj prohnal bez větších potíží.

Problémy Sebastiana Vettela pokračovaly dál. Jen o chvíli později na něj stejně zaútočil Ocon, za ním se prohnal Daniel Ricciardo, problémy neměl ani Valtteri Bottas. Bylo jasné, že Vettel opět nevyhraje. Když ho předjel také Sergio Pérez, zamířil nešťastný Němec do boxů. Tam nezbývalo nic jiného, než se nechat zatlačit do garáže. Byl konec.

„V těchto okamžicích je důležité, abych stál za týmem. Auto máme rychlé a všichni dělají maximum. Nevyšlo to, ale musíme držet pohromadě a příště můžeme zase vyhrát,“ řekl ještě během závodu Sebastian Vettel. V těžkých chvílích ukazuje svou lepší stránku. Mohlo by se stát, že by se takto za tým postavil jiný jezdec, který právě přišel o mistrovský titul?

Lewis Hamilton z Mercedesu během kvalifikace na VC Japonska

V době, kdy Vettel zajížděl do boxů, zastavil vedle trati Carlos Sainz. Svůj poslední závod za tým Toro Rosso nedokončil. Ve vysílačce se hned loučil s týmem a ten mu děkoval. Talentovaný jezdec odchází z juniorského týmu Red Bullu do Renaultu, který má pro příští sezonu velké plány. Pojede vedle Nica Hülkenberga, který sice nikdy nestál na stupních vítězů, ale svými výkony si v pedoku získal respekt. Naopak po Japonsku končí ve francouzské stáji Jolyon Palmer, který nepřesvědčil, že je na formuli 1 dost rychlý.

Ve čtvrtém kole to byl poslední výjezd zpomalovacího vozu v závodě. Jak po zastavení Marcuse Ericssona v devátém kole vedle bariéry, tak poté, co praskla pneumatika na voze Lanceho Strolla šest kol před cílem, si vedení závodu vystačilo s virtuálním safety car a rozestupy mezi jezdci se nezměnily. To vyhovuje pilotům, zejména těm, kteří jsou ve vedení, ale klasický zpomalovací vůz by pomohl větší atraktivitě závodu. A najdou se proto tací, kteří volají po zrušení virtuálního safety car.

Přibližně v polovině závodu proběhly výměny pneumatik. Všichni jezdci zastavili v boxech pro nové gumy pouze jednou, což také dramatičnosti velké ceny zrovna nepomohlo. Navíc všem výměna vyšla, takže pořadí se nijak neměnilo. Navíc po pitstopu Hamiltona a Verstappena došlo k situaci, kdy se mezi ně dostal Valtteri Bottas, který ještě na návštěvu pit lane čekal. Svůj úkol zbrzdit Nizozemce splnil na výbornou. I proto se Verstappen dotáhl těsně za Hamiltona až chvíli před koncem závodu.

Zastávky změnily snad jen rychlost jezdců - Kimi Räikkönen už nebyl pro čelo závodu hrozbou, na nové sadě jeho auto tolik nejelo. Tým mu několikrát hlásil do vysílačky, ať jede naplno, Fin odvětil, že nic jiného od startu nedělá.

Závod mohl být bodovým úspěchem Renaultu, Nico Hülkenberg se pohyboval na šestém místě, odstavily ho však technické problémy. Ve 40. kole mu zůstalo zaseknuté zadní křídlo jeho vozu v pozici otevřeno. Tedy měl v podstatě stále zapnutý systém DRS. To zmenšuje přítlak a v zatáčkách to bylo velmi nebezpečné (a na rovinkách proti pravidlům). Naštvaný Němec musel odstoupit ze závodu.

Fernando Alonso ve voze stáje McLaren

Fernando Alonso ve voze stáje McLaren

Na výborné body tak dosáhl tým Force India. Ten přišel několikrát v letošní sezoně o umístění kvůli rivalitě mezi svými jezdci. Jak to ale vypadá, tomu je konec. Po několika kolizích si vedení udělalo pořádek: „Mohu zaútočit na Ocona?“ zeptal se Sergio Pérez, který od výměn pneumatik kroužil těsně za svým týmovým kolegou. „Ne, v žádném případě,“ reagoval hlavní inženýr.

I týmu Haas přinesli body oba jezdci. Dvojice Magnussen - Grosjean dojela spolehlivě do cíle, stejně jako duo Force India poslušně za sebou. Poslední bod vybojoval Felipe Massa s vozem Williamsu, který se v posledních kolech přetahoval o pozici s Fernandem Alonsem. Španěl startoval do závodu jako poslední, ale opět potvrdil, že forma McLarenu má stoupající tendenci. Kvůli tomu, že se snažil dohnat Massu stůj co stůj, byl vyšetřován sportovními komisaři závodu. Dlouho se totiž odmítal uhnout vedoucímu duu, které ho předjíždělo o celé kolo. Nakonec to ale musel udělat, ztratil kontakt s Massou a navíc ještě naštval Verstappena, kterého kolo a půl před dílem oddělil od Hamiltona na rozdíl větší než jedné vteřiny, a připravil ho tak o šanci na závěrečný útok na vítězství.

Dalším závodem seriálu formule 1 je Velká cena USA v Austinu. Jede se 22. října.

Výsledky Velké ceny Japonska formule 1:
1.Lewis HamiltonMercedes1h27:31.194 min.
2.Max VerstappenRed Bull/Renault+1.211 sek.
3.Daniel RicciardoRed Bull/Renault+9.679
4.Valtteri BottasMercedes+10.580
5.Kimi RaikkonenFerrari+32.622
6.Esteban OconForce India+1:07.788 min.
7.Sergio PerezSahara Force+1:11.424
8.Kevin MagnussenHaas+1:28.953
9.Romain GrosjeanHaas+1:29.883
10.Felipe MassaWilliams+1 kolo
11.Fernando AlonsoMcLaren+1 kolo
12.Jolyon PalmerRenault+1 kolo
13.Pierre GaslyToro Rosso+1 kolo
14.Stoffel VandoorneMcLaren+1 kolo
15.Pascal WehrleinSauber+2 kola
16.Lance StrollWilliamsDNF
17.Nico HulkenbergRenaultDNF
18.Marcus EricssonSauberDNF
19.Sebastian VettelFerrariDNF
20.Carlos SainzToro RossoDNF
Pořadí MS jezdců:
1.HamiltonMercedes306
2.VettelFerrari247
3.BottasMercedes234
4.RicciardoRed Bull192
5.RäikkönenFerrari148
6.VerstappenRed Bull111
7.PerezForce India82
8.OconForce India65
9.SainzToro Rosso48
10.HulkenbergRenault34
11.MassaWilliams34
12.StrollWilliams32
13.GrosjeanHaas28
14.MagnussenHaas15
15.VandoorneMcLaren13
16.AlonsoMcLaren10
17.PalmerRenault8
18.WehrleinSauber5
19.KvjatToro Rosso4
20.EricssonSauber0
21.GiovinazziSauber0
22.GaslyToro Rosso0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes540
2.Ferrari395
3.Red Bull303
4.Force India147
5.Williams66
6.Toro Rosso52
7.Haas Ferrari43
8.Renault42
9.McLaren23
10.Sauber5
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze