Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hamilton ovládl Velkou cenu Itálie a je novým lídrem šampionátu F1

ŠAMPÍČKO. Lewis Hamilton (uprostřed) mohutně slaví triumf na Velké ceně Itálie, vlevo je druhý Valtteri Bottas, vpravo pak třetí Sebastian Vettel. | foto: AP

3 2017
V čele šampionátu formule 1 se mění pořadí. Velkou cenu Itálie vyhrál Lewis Hamilton s vozem Mercedes a předstihl Sebastiana Vettela, který dokončil až na třetím místě. Před zbývajícími sedmi závody je dělí pouhé tři body.

Týmu Ferrari domácí závod před davy natěšených tifosi v rudých dresech na tribunách vůbec nevyšel. V deštivé kvalifikaci neměli jeho jezdci rychlost a dosáhli pouze na sedmý a osmý nejlepší čas, zatímco úhlavní sok ze stáje Mercedes Lewis Hamilton suverénně vyhrál.

Fotogalerie

Lewis Hamilton zářil štěstím. Jak by ne, opět je lídrem nejprestižnějšího motoristického divadla světa. „Strašně se mi líbí nadšení pod stupni vítězů. Takovou energii nikde jinde nenajdete,“ prohlásil Lewis Hamilton, ačkoliv na něj rudé moře pod pódiem vytrvale pískalo.

„Start byl trochu náročný, bylo to tam hodně těsné, ale jsem rád, že to vyšlo a nakonec jsem jel až do cíle na prvním místě. Děkuji týmu za skvěle připravené auto, naplno se tady projevilo, že máme silnější motor než Ferrari, díky němu jsme získali významný bonus.“

„Auto se dnes řídilo v podstatě samo, nenastaly vůbec žádné problémy. Víc takový závodů,“ přál si Lewis Hamilton, který v cíli svému sokovi v čele šampionátu Sebastianu Vettelovi nadělil nevídaný rozestup více než půl minuty.

Po pokažené kvalifikaci, nefungovalo Ferrari ideálně ani v nedělním závodě. Zamračenou oblohu vystřídalo slunce, přesto zástupci maranellských nestačili. Oslavy 70 let založení automobilky tak neproběhly v očekáváném duchu. Valtteri Bottas s druhým vozem Mercedesu se rychle po startu protáhl za týmového kolegu a společně ujížděli všem potenciálním soupeřům.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Valtteri Bottas jel zcela bezchybný závod, přesto na lepší než druhé místo nemohl pomýšlet. Až do cíle kroužil tři vteřiny za Lewisem Hamiltonem. „Začátek byl hodně náročný, potřeboval jsem držet hlavu dole a získávat jedno místo za druhým, což se povedlo. Naše auto dnes bylo tak skvělé, užíval jsem si báječnou rychlou jízdu, co jiného k tomu říct.“

Sebastian Vettel dostal od svého týmu brzo po startu zelenou, šel před týmového kolegu Kimiho Räikkönena a rychle předjel také Estebana Ocona a Lanceho Strolla, kteří se po výborné kvalifikaci nečekaně dostali o boje s nejlepšími. V osmém kole byl Vettel třetí za jezdci Mercedesu, ztrácel na ně méně než deset vteřin, ale rychlost Ferrari byl tristní. Na dráze se trápil a nakonec byl rád, že ho nepředjel Daniel Ricciardo, který se strojem Red Bull letěl po dráze vpřed po startu ze sedmnácté pozice!

„Děkuji všem fanouškům, byl to na začátku hodně těžké závod, musel jsem předjet pár aut, ale byla to velká zábava, takže jsem za to rád. Moc se mi nepovedl start, podklouzla mi kola, ale naštěstí jsem moc neztratil,“ začal Vettel nad hlavami nadšených fanoušků italsky a poté přešel do angličtiny.

„Po divokém začátku jsem se dostal dopředu, ale neměli jsme dnes dost rychlosti, abych bojoval o lepší umístění, Ale nevadí, víme, že máme silné auto a budem mít hodně silný závěr šampionátu,“ dodal čtyřnásobný mistr světa.

Sebastian Vettel nakonec stíhací Daniela Ricciarda odolal, ale Kimi Räikkönen nikoliv. Fin se musel spokojit s pátou příčkou v cíli. Ferrari tak přišlo o první místo v šampionátu jezdců a významně ztratilo také v Poháru konstruktérů.

Start přinesl menší drama

První stál na startovním roštu Lewis Hamilton a odpich měl slušný. Vedoucí pozici udržel. Ale snadné to neměl, Lance Stroll vyrazil vpřed z druhé příčky skvěle a v první zatáčce na něj útočil. Trojnásobný mistr světa mu zavřel dráhu a Kanaďan na útok doplatil. Už přece jen zkušenější Esteban Ocon se protáhl kolem něj a těšil se z druhé příčky. Možná plánoval vydat se stíhat Hamiltona, ale ten poodjel tak rychle, že mu mohl jen zamávat.

Závodní pole Velké ceny Itálie formule 1 krátce po startu.
Lewis Hamilton ze stáje Mercedes na trati Velké ceny Itálie formule 1.

Výborný start měl Kimi Räikkönen, který se v první zatáčce natlačil před Valtteriho Bottase a poskočil na čtvrté místo. To však nemělo dlouhého trvání, ve druhém kole využil Fin an rovince síly motoru Mercedes a snadno se protáhl za bojující dvojici Stroll - Ocon.

Ani se dvěma mladíky se Bottas dlouho nepotýkal. Ve třetím kole se prohnal kolem Strolla, v pátém za sebou nechal Ocona a zařadil se za týmového kolegu Hamiltona. Až do konce závodu se na tom nemělo nic měnit.

Fanoušci Ferrari očekávali, že Kimi půjde vpřed za Bottasem a také on nechá obě překvapení kvalifikace za sebou. Nestalo se, Ferrari nebylo v Monze o moc lepší než Force India nebo Williams. A tak se Ferrari po krátké strategického poradě dohodlo pustit vpřed přece jen agilnějšího Vettela. A německý pilot toho také využil. V pátém kole za sebou nechal Lanceho Strolla, v osmém Estebana Ocona a radoval se ze třetí příčky. To ještě nevěděl, i když možná tušil, že nic lepšího ho tentokrát v Monze nečeká.

Nejlepší start dne ale neměl Stroll ani Räikkönen. Max Verstappen vyrazil z třinácté příčky na startu vpřed jako blesk a ve třetím kole už útočil na sedmého Felipe Massu. Došlo však mezi nimi ke smolnému kontaktu a přední křídlo Williamsu prořízlo kolo Red Bullu, Nizozemec kroužil po ráfku do boxů až se mu kouřilo od podlahy. Jeho auto nakonec hořet nezačalo, ale závod začínal s obrovskou ztrátou na posledním místě. Na lepší než desátou pozici v cíli to už nebylo. Pro mladíka dvakrát škoda, v Monze měl Red Bull nečekanou fazónu.

Lewis Hamilton vítězoslavně projíždí cílem Velké ceny Itálie.

Lewis Hamilton vítězoslavně projíždí cílem Velké ceny Itálie.

Jeho týmový kolega Daniel Ricciardo neměl na tvrdších gumách takový odpich, ale z počátku nenápadně se vypracovával vpřed. Spíše čekal, až jeho soupeři zabočí do boxů a ve dvacátém kole zabral. Sérií rychlých kol si postupně vypracovával náskok a po polovině závodu už bylo jasné, že může bojovat třeba i o stupně vítězů. Kde by asi byl Verstappen, kdyby ho nevyřadil defekt?

Zastávky favoritů v boxech začaly v šestnáctém kole, kdy zamířil k mechanikům Kimi Räikkönen. Fin se pokusil tzv. undercutem předjet Estebana Ocona a Lanceho Strolla, před které se na dráze nemohl dostat. Oba rychle zareagovali a jeli k mechanikům hned po něm. Ocon se udržel před Ferrari, Stroll ne. Ale nebylo to kvůli Räikkönenově rychlosti, mohla za to vteřina, kterou ztratil v boxech, když mechanici zápolili s jednou jeho pneumatikou.

Force India nakonec také s Ferrari prohrálo. Ocon podlehl tlaku Räikönena ve 26. kole. To bylo však ze strany Fina vše, poté se už jen protrápil až do cíle. Jeho inženýři v té chvíli bedlivě sledovali Daniela Ricciarda, který kroužil po dráze a jeho pneumatiky byly stále ve skvělé formě. Mechaniky navštívil až ve 39. kole, jen čtrnáct okruhů před cílem. To na Räikkönena sice nestačilo, a na dráze se objevil dvě vteřiny za ním, ale na čerstvých superměkkých gumách s ním neměl velké problémy. Bez respektu před rudou barvou se hned následující kolo prohnal po cílové rovince kolem Ferrari a vydal se stíhat třetího Vettela.

Pár kol to vypadalo, že by mohl Australan bojovat i s německým čtyřnásobným mistrem světa. Nakonec však neudržel nasazené tempo, před cílem zvolnil a Vettel s jistým náskokem dokroužil na třetím místě. „Byl to náročný start i závod. Jel jsem v podstatě sám a snažil se držet co nejblíž Mercedesu, ale prostě jsme na to neměli rychlost,“ řekl Vettel. „Někdo to může brát jako špatné vystoupení, ale vím, že jsme na správné cestě. Jsem přesvědčený, že závěr sezony bude z naší strany velmi dobrý,“ dodal.

Lewis Hamilton slaví triumf na Velké ceně Itálie.

Lewis Hamilton slaví triumf na Velké ceně Itálie.

A co první dvě místa? Jezdců Mercedesu si kamery téměř vůbec nevšímali, Lewis Hamilton s Valtterim Bottasem přezuli pneumatiky ve 32., respektive 34. kole, vrátili se na vedoucí pozice a poklidně dojížděli do cíle. Mohli si dovolit šetřit vozy i motory. Nebylo to poprvé v sezoně, kdy druhou polovinu závodu neodjel Hamilton naplno, což se mu na konci roku vyplatí. Zatímco Vettel může sbírat penalizace za výměnu agregátu, Hamiltonovi nic podobného zatím nehrozí. Silný a robustní motor Mercedesu může být opět rozhodujícím faktorem v boji o mistrovský titul.

Trojnásobný mistr světa si dojel pro druhý triumf za sebou a celkově si připsal šesté vítězství v sezoně. Bez jediného zaváhání na trati ho vybojoval den po zisku rekordní 69. pole position v kariéře. Hamilton vyhrál s náskokem 4,5 sekundy před týmovým kolegou Valtterim Bottasem.

„Odvedli jsme skvělou práci. Je vidět, že motor Mercedesu je výrazně silnější než ten Ferrari,“ uvedl Hamilton, který se v Monze radoval z triumfu počtvrté po letech 2012, 2014 a 2015. Dalším závodem sezony formule 1 je Velká cena Singapuru. Jede se 17. září.

Výsledky Velké ceny Itálie formule 1:
1.Lewis Hamilton(Mercedes)1h15:32.310 min.
2.Valtteri Bottas(Mercedes)+4.471 sek.
3.Sebastian Vettel(Ferrari)+36.317
4.Daniel Ricciardo(Red Bull)+40.335
5.Kimi Raikkonen(Ferrari)+1:00.082 min.
6.Esteban Ocon(Force India)+1:11.528 min.
7.Lance Stroll(Williams)+1:14.156 min.
8.Felipe Massa(Williams)+1:14.834 min.
9.Sergio Perez(Force India)+1:15.276 min.
10.Max Verstappen(Red Bul)+1 kolo
11.Kevin Magnussen(Haas)+1 kolo
12.Daniil Kvyat(Toro Rosso)+1 kolo
13.Nico Hülkenberg(Renault)+1 kolo
14.Carlos Sainz(Toro Rosso)+1 kolo
15.Romain Grosjean(Haas)+1 kolo
16.Pascal Wehrlein(Sauber)+2 kola
17.Fernando Alonso(McLaren)+3 kola
18.Marcus Ericsson(Sauber)+4 kola
19.Stoffel Vandoorne(McLaren)DNF-33 kol
20.Jolyon Palmer(Renault)DNF-29 kol
Šampionátu jezdců:
1.Lewis Hamilton238
2.Sebastian Vettel235
3.Valtteri Bottas197
4.Daniel Ricciardo144
5.Kimi Raikkonen138
6.Max Verstappen68
7.Sergio Perez58
8.Esteban Ocon55
9.Carlos Sainz36
10.Nico Hulkenberg34
11.Felipe Massa31
12.Lance Stroll24
13.Romain Grosjean24
14.Kevin Magnussen11
15.Fernando Alonso10
16.Pascal Wehrlein5
17.Daniil Kvyat4
18.Stoffel Vandoorne1
19.Jolyon Palmer0
20.Marcus Ericsson0
21.Antonio Giovinazzi0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes435
2.Ferrari373
3.Red Bull/Renault212
4.Force India/Mercedes113
5.Williams/Mercedes55
6.Toro Rosso/Renault40
7.Haas/Ferrari35
8.Renault34
9.McLaren/Honda11
10.Sauber/Ferrari5
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze