Sebastian Vettel sice na startu neuhájil pole position z kvalifikace, ale brzo se prodral zpět do vedení před Nika Rosberga. Němcův Mercedes neměl nejmenší šanci ubránit se rychlostní převaze Red Bullu. Jeho krajan tak přidal další zápisy do historie.
Závod jsme sledovali on-line |
Devět vítězství za sebou si ve formuli 1 připsal jen Alberto Ascari v letech 1952 a 1953. Teď ho napodobil Sebastian Vettel, který navíc vyrovnal rekordní zápis krajana Michaela Schumachera, který vyhrál v roce 2004 také třináct Velkých cen v sezoně. Celkem má Vettel na kontě 39 výher a 62 umístění na stupních vítězů. Fenomenální bilance. I když trochu nudná.
"Přicházela mlha, hrozil déšť a nikdo nevěděl, jak to skončí. Ale dopadlo to dobře, zvládli jsme to a vyhrál jsem," sdělil na stupních vítězů Sebastian Vettel. "Děkuji všem, ale pár lidí vyčnívá. Děkuji Markovi, byli jsme týmovými kolegy velmi dlouho. Neměli jsme nejlepší vztah, byly tam spory, ale přeji mu hodně štěstí. Ať se mu daří."
Mark Webber ve své poslední sezoně Grand prix na svou jubilejní desátou výhru nedosáhl. Také v Brazílii byl prvním čekatelem za Vettelem, ale měl smůlu. Ani na Interlagosu lídr posledních let nechyboval a Australan se musel spokojit s druhým místem. Přesto po průjezdu cílem sundal přilbu a s vlajícími vlasy obkroužil své úplně poslední kolo ve formuli 1.
Třetí skončil Fernando Alonso. Tým Ferrari však cíl nesplnil a i kvůli tomu, že Felipe Massa po penalizaci za přejíždění bílých čar na vjezdu do boxů, spadl na konec první desítky, uhájil druhou příčku v Poháru konstruktérů tým Mercedes. Přesto španělský pilot, kterého za rok čeká v týmu výzva jménem Kimi Räikkönen, nevypadal nespokojeně.
"Vypadalo to, že začne pršet, ale nezačalo. To pro nás byla škoda, ale jsem na pódiu a nebyl to neúspěšný závod," řekl Fernando Alonso po vyhlášení nejlepších jezdců závodu. A loučil se s Felipem Massou, který odchází do skromnějšího týmu, do Williamsu.
"Felipe byl skvělý kolega, na okruhu velmi soutěživý, je velmi šikovný a je velká škoda, že mu to dnes nedopadlo. Že dostal penalizaci a propadl se ze čtvrtého místa. Strávili jsme spolu hodně času, byli jsme přátelé a snad bude stejně rychlý i dál."
Start přinesl drama
Ačkoliv navzdory předpovědi nepršelo a poprvé při letošní Grand prix Brazílie se jelo na suché dráze, start přinesl hodně zajímavou podívanou. Po deštěm promáčených trénincích a mokré kvalifikaci bylo v neděli po obědě sucho a všechny vozy byly připraveny na roštu s hladkými pneumatikami.
Sebastian Vettel neměl tentokrát dobrý odpich, musel bránit pozici před Fernandem Alonsem, který skončil v kvalifikaci na třetím místě, a toho využil Rosberg, který se spolu se svým Mercedesem protáhl na první příčku. Nevydržel v něm však ani celý okruh.
Při průjezdu do druhého kola využil mistr světa větší rychlosti svého Red Bullu na výjezdu ze zatáčky a proklouzl do vedení. Jakmile byl první, bylo o vítězi rozhodnuto. Opakoval se tradiční obrázek druhé poloviny letošní sezony formule 1. Vettel ujížděl všem a za ním se jezdci prali o další pozice.
V boji o druhou příčku byl nakonec nejlepší jeho týmový kolega Mark Webber. Na dvou rovinkách okruhu Interlagos byla rychlostní převaha monopostu Red Bull více než patrná. Ve druhém kole poskočil Mark Webber před vůz Mercedes Lewise Hamiltona, v sedmém předjel jeho týmového kolegu Nica Rosberga a ještě do úvodní zastávky v boxech se protáhl před Fernanda Alonsa. Španěl se sice dostal zpět, když mechanici mistrovského týmu nezvládli výměnu kol a ta trvala téměř šest vteřin. A Webber? Zareagoval, jak měl. Za dvě kola Alonsa opět předjel, tentokrát už na druhé příčce zůstal.
Tým Red Bull nevídaně zazmatkoval při výměně pneumatik. Respektive Sebastian Vettel. Ten zajel do boxů, když měli mechanici připraveny pneumatiky pro Webbera a ztratil téměř deset vteřin, než dostal ty správné. Zároveň vzal čas i Webberovi, který musel za ním čekat, až ho mechanici obslouží. Umístění obou jezdců v závodě však kuriózní situace nezměnila.
Na výbornou se start povedl oběma jezdcům Mercedesu. Rosberg se protáhl před Vettela a Hamilton z páté příčky překonal jak čtvrtého Webbera tak Alonsa a protáhl se na třetí příčku za Vettela. To bylo po hříchu z jejich strany vše. Mercedes totiž nejvíce doplatil na fakt, že týmy neměly možnost před závodem otestovat na Interlagosu pneumatiky na suchou trať. Zadní gumy první sady pneumatik se jim rychle opotřebovaly a Hamilton i Rosberg padaly pořadím.
V šestnáctém okruhu byl Hamilton čtvrtý a Rosberg pátý. Ten měl pneumatiky sjeté více a pustil před sebe stájového kolegu na příkaz z boxů. Na dalších sadách pneumatik už takové problémy neměli a nebýt smolného trestu pro Hamiltona, Mercedes by byl vysoko. Jenže ve 47. kole britský pilot předjížděl finského pilota Williamsu Valteriho Bottase a pravděpodobně před zatáčkou přehlédl, že je tak blízko. Natlačil ho ke krajnici a došlo mezi nimi ke střetu. Bottasův Williams přišel o kolo a skončil mimo trať, Hamilton dokroužil s defektem pro nové pneumatiky. Vzápětí musel do boxů znovu, protože byl označen za viníka kolize a musel projet boxovou uličkou. Do cíle závodu se už vytáhl pouze na deváté místo. Pro umístění v Poháru konstruktérů to ale naštěstí pro Mercedes nebylo zásadní.
Ferrari se v Brazílii ukázalo v lepší formě než v předchozích závodech. Fernando Alonso sice na startu nezářil jako jindy, ale jistým výkonem vybojoval třetí místo. S více než dvacetivteřinovým náskokem před čtvrtým Jensonem Buttonem. Také Felipe Massa potvrzoval, že "rudí" jsou na tom dobře. Moc nechybělo, aby si doma na Interlagosu připsal rodák za Sao Paula čtvrté místo. Kvůli menší nepozornosti, kdy několikrát přejel v nájezdu na cílovou rodinku bílé čáry označující vjezd do boxové uličky, byl potrestán průjezdem pitlane. Poté už na lepší než sedmé místo neměl.
Největším překvapením závodu byl však výkon jezdců McLarenu. Jenson Button nebývalé dobře zvládl start, poskočil do desítky nejlepších, dokonce na sedmé místo. Přitom v kvalifikaci skončil až patnáctý. Polepšil si neuvěřitelně. Cílem projel jako čtvrtý, když si poradil díky strategii s Nickem Rosbergem a jeho Mercedesem. Snad poprvé v sezoně byl McLaren lepší než jeho dodavatel motorů.
Podobně strmou cestu vzhůru prožil v Brazílii Segio Pérez. Na startu byl devatenáctý, po startu devátý a nakonec projel cílem jako šestý. Jen dvě místa za Buttonem. Přestože slavný tým z Wokingu za celou sezonu neměl jezdce na stupních vítězů, závěrečným závodem pachuť po nečekaně špatné sezoně alespoň trochu napravil a naznačil, že se blýská ne lepší časy. Alespoň v továrně jsou o tom všichni přesvědčeni. Pro Péreze to bylo podle všeho loučení s týmem. V McLarenu končí, měl to být dravý mladík, který nechá Buttona daleko za sebou, místo toho s ním prohrával dokonce i v kvalifikacích, kde je zkušený Brit tradičně pomalejší.
Desítku bodujících doplnili v Brazílii Nico Hülkenberg, který v druhé polovině sezony jednoznačně dokázal, že by si zasloužil lepší angažmá než u Sauberu a Daniel Ricciardo, který příští rok nahradí Marka Webbera v mistrovském Red Bullu.
V roce 2014 čekají formuli 1 přeplňované šestiválce s objemem 1,6 litru, další nové technické předpisy a i nová podoba monopostů. Dokáže se formace Red Bullu kolem Adriana Neweyho a Sebastiana Vettela vypořádat s novou situací a dál vítězit? Nebo se objeví jiný favorit? To může být jasné už v březnu, kdy další sezona formule 1 začíná Velkou cenou Austrálie.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1h32:36.300 |
---|---|---|---|
2. | Webber | Red Bull-Renault | + 10.452 |
3. | Alonso | Ferrari | + 18.9 |
4. | Button | McLaren-Mercedes | + 37.3 |
5. | Rosberg | Mercedes | + 39.0 |
6. | Perez | McLaren-Mercedes | + 44.0 |
7. | Massa | Ferrari | + 49.1 |
8. | Hulkenberg | Sauber-Ferrari | + 1:04.2 |
9. | Hamilton | Mercedes | + 1:12.9 |
10. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | + 1 kolo |
11. | Di Resta | Force India-Mercedes | + 1 kolo |
12. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 1 kolo |
13. | Sutil | Force India-Mercedes | + 1 kolo |
14. | Kovalainen | Lotus-Renault | + 1 kolo |
15. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 1 kolo |
16. | Maldonado | Williams-Renault | + 1 kolo |
17. | Bianchi | Marussia-Cosworth | + 2 kola |
18. | van der Garde | Caterham-Renault | + 2 kola |
19. | Chilton | Marussia-Cosworth | + 2 kola |
20. | Pic | Caterham-Renault | DNF - 59 kol |
21. | Bottas | Williams-Renault | DNF - 46 kol |
22. | Grosjean | Lotus-Renault | DNF - 3 kola |
1. | Vettel | 397 |
---|---|---|
2. | Alonso | 242 |
3. | Webber | 199 |
4. | Hamilton | 189 |
5. | Räikkönen | 183 |
6. | Rosberg | 171 |
7. | Grosjean | 132 |
8. | Massa | 112 |
9. | Button | 73 |
10. | Hülkenberg | 51 |
11. | Perez | 49 |
12. | Di Resta | 48 |
13. | Sutil | 29 |
14. | Ricciardo | 20 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Gutierrez | 6 |
17. | Bottas | 4 |
18. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 596 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 360 |
3. | Ferrari | 354 |
4. | Lotus-Renault | 315 |
5. | McLaren-Mercedes | 122 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 57 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 33 |
9. | Williams-Renault | 5 |