Diváci v Austrálii se nudili. Byl to bohužel tak trochu očekávaný scénář - široké pneumatiky se neničí a dokáží vydržet možná celý závod, nebýt povinné zastávky, rychlé a silné vozy souboje na trati nedovolují a jezdci kroužili po dráze bez možnosti ohrozit své soupeře. Změn v pořadí bylo pomálu a souvisely spíš s technickými problémy předjížděného závodníka než s jezdeckým umem.
Vettel si s desetivteřinovým náskokem dojel pro 43. vítězství v kariéře. Na něj musel světový šampion z let 2010, 2011, 2012 a 2013 čekat rok a půl. Naposledy totiž devětadvacetiletý Němec triumfoval v Singapuru 2015. Poprvé od září toho roku tak protnul vůz Ferrari cílovou pásku jako první. V závěru navíc bojovali Vettel s Räikkönenem, který kroužil na čtvrté příčce, o nejrychlejší kolo. Stroje z Maranella fungují letos opravdu výborně.
Rudá bouře kolem cílové rovinky byla oprávněná. Italská stáj celou loňskou sezonu výhru neslavila, Sebastian Vettel byl v Austrálii jasně nejlepším závodníkem. Stejně jako za dob Michaela Schumachera zněly na pódiu německá a italská hymna.
„Absolutně neuvěřitelné, děkuji všem za fantastickou Velkou cenu. Děkuji divákům za jejich podporu, tým pracoval velmi tvrdě, chlapci toho na okruhu moc nenaspali a auto se díky nim chová skvěle. Úžasný den,“ rozplýval se na stupních vítězů v rozhovoru s Markem Webberem vítěz Sebastian Vettel.
Po startu vedl Lewis Hamilton, po zhasnutí červených světel Vettelovi jasně poodjel. „Se startem jsem nebyl úplně spokojený, možná jsem byl trochu nervózní, ale potom jsem se držel co nejblíže a snažil se na Lewise vytvářet tlak. Možná jsme nakonec měli trochu štěstí, že se Mercedes zdržel po zastávce v boxech za jedním z pomalejších jezdců, ale myslím, že vítězství bylo naprosto zasloužené,“ dodal německý závodník.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Lewise Hamilton provázel na stupních vítězů pískot. Diváci ho nemají rádi, ale on vypadal, jako že je neslyší. V závodě neudělal nic špatně, přesto prohrál. „Rozhodlo, že jsme měli problémy s pneumatikami, museli jsme dřív do boxů a přišel jsem o první místo,“ sdělil krátce Brit.
Hamilton toho moc neřekl, zato Valtteri Bottas, který s druhým Mercedesem dokončil na třetí příčce, byl sdílnější. „Vše bylo v pořádku, neměli jsme zásadní problém, ale ti chlapi v červeném byli jednoduše moc rychlí. Prohráli jsme, ale sezona je teprve na začátku, nejsme na tom úplně špatně,“ předvídá finský závodník.
Špatně vstoupil do sezony tým Red Bull, který minulý rok jako jediný občas konkuroval Mercedesu. Daniel Ricciardo po nehodě v kvalifikaci startoval z boxů a závod ani nedokončil, Max Verstappen se musel spokojit s pátým místem.
Šestou příčku obsadil Felipe Massa s vozem Williamsu. Britský tým je tradičně připraven slušně. Body mu ale bere, a podle všeho bude brát, mladík Lance Stroll, kterému otec miliardář sedačku v F1 kupuje ze svého takřka neomezeného budgetu. Stroll startoval po problémech v trénincích poslední, v závodě kvůli divokému jezdeckému stylu vylétl z dráhy a nakonec zastavil s poruchou v boxech a skončil.
Všichni jezdci za Felipem Massou dokončili se ztrátou celého kola. Bodoval Sergio Pérez s vozem Force India, dvojice Toro Rosso Kvjat, Sainz a druhý jezdec Force India Esteban Ocon. To bylo vše. Deset jezdců, šest týmů na bodech.
Austrálie přinesla vítězství Ferrari, ale pro dalších 19 závodů je vše otevřené. Už proto, že v Melbourne se závodí na specifickém rychlém okruhu bez rychlých zatáček. Je to závod brzda plyn a málokdy je z něj jasné, kdo opravdu bude v sezoně nejlepší.
Start nerozhodl
Hned na úvod sezony viděli diváci hned dvě zaváděcí kola. Za zmatky mohl Rus. Daniil Kvjat z Toro Rosso se omylem zařadil na místo domácího Daniela Ricciarda, jehož Red Bull se v zahřívacím kole náhle zastavil a musel do boxů. Závod v Melbourne odstartoval se zpožděním a podle pravidel měl o jedno kolo méně, než bylo v původním plánu.
Nešťastný Daniel Ricciardo, který se o šance na stupně vítězů v domácím závodě připravil už nehodou v kvalifikaci, málem vůbec neodstartoval. Chvíli to vypadalo, že třetí pilot konečného pořadí minulé sezony začátek nestihne, ale nakonec vyjel z depa se ztrátou dvou kol. Chvíli kroužil beznadějně poslední po dráze, ale protože jeho vůz stále nebyl úplně v pořádku, vrátil se k mechanikům a závod ukončil.
Hamilton, který ovládl páteční tréninky i sobotní kvalifikaci, dobře odstartoval a bez větších potíží držel náskok před druhým Vettelem. Na rozdíl od minulých sezon se mu však nedokázal vzdálit. Vettel číhal jednu, dvě vteřiny za Britem a čekal na svou šanci. A ta přišla. Mercedes měl více sjeté pneumatiky a Hamilton zatočil k mechanikům již v osmnáctém kole. Vrátil se na okruh na pátém místě a navíc za Maxem Verstappenem, což se nakonec ukázalo jako rozhodující okamžik závodu.
Britský pilot byl sice rychlejší než Verstappen, ale potvrdily se obavy kritiků nových pravidel, podle kterých sice širší a těžší vozy budou výrazně rychlejší, ale také se budou hůře předjíždět. Vettel toho ve 23. kole využil k zastávce v boxech a po výměně gum se stihl vrátit na trať těsně před Hamiltonem, což podle televizních záběrů pořádně naštvalo šéfa Mercedesu. Toto Wolff několikrát praštil pěstí do stolu. Věděl, že bude Hamiltona jen těžko dostávat zpátky do vedení.
A měl pravdu. Sebastian Vettel v dalším průběhu bez větších potíží kontroloval závod a s desetivteřinovým náskokem si dojel pro 43. vítězství v kariéře. Hamilton měl v druhé polovině opět problémy s pneumatikami, dokonce ho dojel jeho týmový kolega Valtteri Bottas a nakonec musel být rád za druhou příčku.
Pěkný předjížděcí manévr viděli fanoušci kolem cílové rovinky v Austrálii pouze jednou. Fernando Alonso se snažil s vozem McLaren udržet desátou, poslední bodovanou příčku, ale auto neměl v pořádku, takže nedokázal odolat útokům svých soupeřů.
Na cílové rovince zaútočil na španělského pilota zástupce stále Force India Sebastian Ocon, za ním se protáhl i Nico Hülkenberg s vozem Renaultu. McLaren tak přišel o body, naopak na 10. místě skončil růžový stroj jezdící pod indickou vlajkou. Bodoval i Oconův týmový kolega Sergio Pérez, Force India má stejně jako loni velmi dobrou fazonu.
Úvodní velkou cenu roku nedokončilo hned sedm jezdců. Mezi nimi byl i kanadský nováček Lance Stroll z Williamsu, který se sice po startu posunul z poslední pozice na čtrnáctou, ale v závěru pro něj závod skončil po vyjetí z trati. Do boxů už přijel pouze odevzdat monopost inženýrům. Další debutant Ital Antonio Giovinazzi ze Sauberu, který už pro kvalifikaci nahradil Němce Pascala Wehrleina, obsadil 12. místo. Testovací jezdec Ferrari se uvedl skvěle, ačkoliv nováček, podal v závodě lepší výkon než týmový kolega Marcus Ericsson.
Sezona formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Číny v Šanghaji.
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1h24:11.670 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +9.975 vt. |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +11.250 |
4. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +33.393 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | +38.827 |
6. | Felipe Massa | Williams | +1:23.386 min. |
7. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
8. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1 kolo |
9. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 kolo |
10. | Esteban Ocon | Force India | +1 kolo |
11. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
12. | Antonio Giovinazzi | Sauber | +2 kola |
13. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +2 kola |
15. | Fernando Alonso | McLaren | 50 kol - DNF |
16. | Kevin Magnussen | Haas | 46 kol - DNF |
17. | Lance Stroll | Williams | 40 kol - DNF |
18. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 25 kol - DNF |
19. | Marcus Ericsson | Sauber | 21 kol - DNF |
20. | Jolyon Palmer | Renault | 15 kol - DNF |
21. | Romain Grosjean | Haas | 13 kol - DNF |
22. | Pascal Wehrlein | Sauber | 0 kol - DNF |
1. | Sebastian Vettel | 25 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 18 |
3. | Valtteri Bottas | 15 |
4. | Kimi Räikkönen | 12 |
5. | Max Verstappen | 10 |
6. | Felipe Massa | 8 |
7. | Sergio Pérez | 6 |
8. | Sainz | 4 |
9. | Daniil Kvjat | 2 |
10. | Esteban Ocon | 1 |
1. | Ferrari | 37 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 33 |
3. | Red Bull | 10 |
4. | Williams | 8 |
5. | Force India | 7 |
6. | Toro Rosso | 6 |