Velké očekávání má od Rallye Dakar Jaroslav Valtr. Šternberský pilot v neděli odstartoval na slavném maratonském závodu potřetí a v cíli by se rád viděl v první desítce kategorie kamionů. Po dvanáctém místě při premiéře v roce 2012 a loňském předčasném konci ve čtvrté etapě tentokrát s notně vylepšenou liazkou věří v úspěch. "Bude to do třetice všeho dobrého. Jsme schopní a máme na to něco dokázat," řekl pro web své stáje KM Racing Valtr, který v první etapě skončil mezi kamiony devátý.
Loňský ročník přinesl Valtrovi velké zklamání, když ho po čtyřech etapách zradil motor Deutz a ani celonoční práce osmi mechaniků nedokázala odhalit příčinu. Závod tak opustil dřív, než pořádně začal. "S tímhle motorem už nepojedu," vzkázal tehdy rozmrzelý pilot a neskrýval zklamání, že celoroční práce přišla vniveč.
Náhrada se našla rychle, v KM Racingu sáhli po motoru Gyrtech vyvinutém českou Buggyrou. Pro letošní rok s ním pojedou i další české kamiony Tatra Aleše Lopraise, či Martina Kolomého. V případě Valtrovy liazky je však odlišně laděný. "Má jinou křivku, takže maximální výkon je od 1 100 otáček do nějakých 2 400 otáček. To je jak sekačka, můžete tam mít strčenou jakoukoliv rychlost, a to auto pořád jede," směje se Valtr.
K optimismu má důvod, z ruské Silk Way Rally si přivezl dobrou zkušenost, když skončil pátý, nejlepší z českých posádek. "Nový motor je úplně někde jinde, s ním se dá jet s Rusy naprosto vyrovnaná partie. Je konkurenceschopný a v podmínkách, které známe, jsme schopní míchat karty na čele. Ve stepích už jsou doma Rusové a tam zkrátka neumím jet jako oni," pochvaloval si v červenci po návratu z Ruska.
Radost mu kalila jen nehoda, která mu sice nezabránila dojet do cíle, jeho liaz však musel podstoupit kompletní přestavbu kvůli poškozenému rámu podvozku. "Nejzávažnějším problémem byl do zatáčky ohnutý rám i obě nápravy. Došlo k tomu ve čtvrté etapě, když jsme jeli mimo pistu a při tom najeli do díry. Byla hluboká asi metr třicet... Šlo o mou chybu, měl jsem být pozornější. Sice jsme jeli dál a závod dokončili, ale bylo jasné, že oprava bude nutná," vzpomínal.
Při přestavbě jeho vozu pro jihoamerickou soutěž, jež trvala pět měsíců, došlo i na nové prvky z prototypu Franta, který by měl být příští generací závodního kamionu v KM Racing. "Jarda teď má k dispozici takřka kompletně novou techniku," prozradil šéf týmu a bývalý dakarský pilot Martin Macík.
S tím však na šternberského pilota míří i velké očekávání, jako týmová jednička by měl zúročit celoroční práci mnoha lidí umístěním v první desítce. "Rád bych je viděl jezdit vepředu a potěšilo by mě, kdyby předváděli ustálený výkon po celou dobu soutěže. Pokud se jim to podaří, mohou skončit hodně nahoře," opatrně naznačil Macík.
Valtr sám nechce o konkrétním umístění mluvit nejen kvůli tlaku, ale i po loňské zkušenosti. "Hodně bude záležet na štěstí, proto si chci své třetí dakarské vystoupení v roli pilota užívat. O nějakých výhledech na umístění se ale nechci vůbec bavit," odmítá čtyřiačtyřicetiletý pilot. "Věřím, že když se budeme starat hlavně sami o sebe a o vlastní výkon, nemůžeme dopadnout špatně," dodává.
Letos bude hrát štěstí a výdrž techniky větší roli než v minulých letech. Řada závodníků loni kritizovala příliš krátké etapy a úmorné dlouhé přejezdy, kvůli kterým se vytratil maratonský duch na úkor honičky za každou vteřinou. I proto se měřené úseky etap prodloužily, místo loňských 250 kilometrů měří letos v průměru 400.
Z celkové délky 9 188 kilometrů jich pojedou kamiony na čas 5 212, což je o padesát procent víc než předchozí rok. Z délky etap nemá Valtr obavy, podobné úseky v červenci na ruské Silk Way zvládl i navzdory nemoci.
"Bude to pro všechny stejné, ale myslím, že konkrétně mně by měly šestisetkilometrové erzety sedět. Jsou určitě přijatelnější než takové to bláznění a honění za vteřinami, které pořadatelé připravili v posledních dvou letech. Věřím, že to bude vytrvalostní soutěž se vším všudy. Možná bude rozhodovat, kdo udrží nervy na uzdě," předvídá Valtr, který pojede v posádce s velezkušeným navigátorem Josefem Kalinou a mechanikem Jakubem Firstem.