Tapiro di Oro je sice sarkastické ocenění, nicméně loňskou Rossiho sezonu v MotoGP symbolizuje dokonale.
Ač slavný jezdec skončil ve světovém šampionátu třetí, neovládl jedinou Grand Prix. Stejně dopadl naposledy v roce 2012, kdy ještě bojoval za Ducati. „Mrzí mě, že jsem ani jednou nevyhrál. Byla to složitá sezona,“ přiznal Rossi v kratičkém rozhovoru se Staffellim, který Canale 5 odvysílal v pátek.
V rukou měl devětatřicetiletý Ital sošku tapíra s řidítky místo uší. Rossiho ten detail pobavil. Co už mu ale zábavné nepřijde, je náskok, který má před jeho Yamahou konkurence.
Vždyť známá značka zažila prachbídný rok, z 18 Velkých cen zvítězila v jediné. Půst trvající 25 závodů ukončil až 28. října v Austrálii Rossiho týmový parťák Španěl Maverick Viňales. Nikdy v minulosti Yamaha nečekala na triumf déle.
Rossi se satirickou cenou Tapiro di Platino (běžně Tapiro di Oro):
Nelichotivá jsou pro stroje se třemi ladičkami na kapotě i další čísla.
V pořadí fabrik byla Yamaha poprvé za jedenáct let až třetí, získala nejnižší počet bodů od roku 2007.
Mistrovský titul bral Španěl Marc Márquez na Hondě, mezi velké rivaly se vklínil ještě Rossiho krajan Andrea Dovizioso (Ducati). „Il dottore“ na ně ztratil propastných 123, respektive 47 bodů (za vyhraný závod se jich v MotoGP uděluje 25).
Rossi přemítal nad rozložením sil v mistrovství světa v pondělí pro autosport.com, přičemž hledal odpověď na otázku, za jakých podmínek může Yamaha (a on sám) zase vítězit.
„Za poslední rok a půl se technická situace v MotoGP dost změnila. V Ducati ten krok udělali jako první, rozšířili svůj tým inženýrů. Trochu se přiblížili v tomto ohledu k formuli 1. Honda na to navázala,“ popisoval.
Yamaha dosud stejný krok neučinila a právě v tom vidí Rossi problém. Je totiž zatím poměrně rozpačitý z chystaného motocyklu pro sezonu 2019. Nevidí dostatečný posun.
Aby mohl rovnocenně soupeřit s Márquezem, Doviziosem a dalšími, potřebuje srovnatelný stroj. A ten podle něj těžko vyvine početně slabší tým inženýrů Yamahy. „K tomu, abych mohl v současné MotoGP vyhrávat, potřebuju, aby Yamaha následovala konkurenty,“ má soutěživý veterán jasno.
Rossi, devítinásobný světový šampion, má s továrním týmem Yamahy podepsanou smlouvu do roku 2020, o jubilejní titul bude usilovat už desátou sezonu.