Při Velké ceně Británie nepršelo. Ačkoliv rozpálený asfalt přestavěného okruhu Silverstone zůstal suchý, o předjíždění ani dramatické momenty nebyla nouze. A nejzajímavější byla úvodní kola.
Sebevědomý mladík Vettel měl možná nejrychlejší auto ze všech, ale lepší odpich měl jeho týmový kolega Webber a šel na první místo. Vettel se musel rvát s Hamiltonem o druhou příčku a poškodil si pneumatiku. S defektem zamířil k mechanikům a začínal z posledního místa. Vzteklá gesta rukou vypovídala názorně o tom, jak se cítí.
Podobně dopadl Massa z týmu Ferrari. Při souboji s týmovým kolegou Alonsem si prorazil levou zadní pneumatiku a následoval do boxové uličky Vettela. I on začínal od začátku, ale po dalších problémech se na body vrátit nedokázal. Mohl se oprávněně na týmového kolegu zlobit, míra zavinění byla výraznější na straně agresivně se vpřed deroucího Alonsa.
Jeho týmový kolega start nezvládl, spadl za Rosbergův Mercedes na páté místo, třetí příčku držel překvapivě Polák Kubica. Byl však zoufale pomalý. Webber s Hamiltonem vpředu se mu vzdalovali mílovými kroky a on brzdil všechny jezdce za sebou.
Dnes vynikající Nico Rosberg se před něj protlačil při výměnách pneumatik, ale Alonso s Kubicou musel bojovat na dráze. Poláka sice předjel, ale při manévru si nepovoleně zkrátil zatáčku a sportovní komisaři dlouho neváhali a vynesli trest: Alonso musí projet boxovou uličkou. Španěl měl sice pravdu, že neměl v souboji kolo na kolo s Kubicou jinou možnost, než vyjet z dráhy. V duchu pravidel měl však Poláka pustit zpátky před sebe. To však neudělal, a tak trest byl zcela v pořádku.
To by normálně nebyl velký problém a Alonsa by zdržení stálo pár míst. Jenže z monopostu Sauber de la Rosy ulétl kus zadního křídla a trosky bylo třeba uklidit. Na trať musel zpomalovací vůz a nešťastník Alonso musel projet pit lane těsně po jeho návratu do boxové uličky. Spadl tak za všechny jezdce, kteří neztráceli celý okruh a závod pro něj znovu začal ve 30. kole ze šestnáctého místa.
Safety car naopak pomohl Vettelovi. Soupeři se mu přiblížili a s rychlým Red Bullem míjel jednoho závodníka za druhým. Kolo před cílem se protáhl i před karajana Sutila s vozem Force India a mohl se těšit alespoň ze sedmého místa.
Vynikající výkon předvedl nejen druhý Hamilton, ale také v cíli čtvrtý Button. Ačkoliv byl na startu až čtrnáctý, rychle se cpal vpřed a povedenou strategií se posouval až těsně.
Michael Schumacher s druhým "stříbrným šípem" jezdil po startu sedmý, ale opět to v jeho týmu skřípalo strategicky. Přezouval dříve než většina soupeřů a spadl nejen za Buttona, ale také za Kobajašiho ze Sauberu. Kromě stíhače Vettela ho předjel i další krajan Sutil a sedminásobný šampion bral pouze dva body za devátou příčku. O třináct méně než opět rychlejší týmový kolega Rosberg.
Propadákem závodu byl však výkon týmu Ferrari. Alonso i Massa měli zas jednou na svých volantech hodně smůly, ale to nic nemění na faktu, že v dál ztrácejí a navzdory tomu, že před Silverstonem plánovali útok na vítězství, padají v celkovém pořadí stále hlouběji. Nic jim není platné, že dvě nejrychlejší kola závodu zajeli těsně před cílem právě oni - duo v rudých monopostech.
Další závod mistrovství světa formule 1 se jede za 14 dní na německém okruhu Hockenheimring, pár set kilometrů za českými hranicemi.
Red Bull - poloviční úspěch
Pokud bychom mluvili o fotbale, tak má tým Red Bullu od prvního letošního zápasu trvalou územní převahu, obrovské množství šancí, ale v jejich proměňování je zoufale slabý. Zatímco konkurenčnímu McLarenu stačí na gól jeden rychlý brejk. Na Silverstonu dokázal tým Red Bull proměnit alespoň polovinu šancí, ale vzhledem k obrovské rychlostní převaze je první a sedmé místo prostě málo. Vždyť v Poháru konstruktérů stáhli Rakušané náskok McLarenu o jediný bod.
Vettel měl špatný odpich a v prvních zatáčkách se dostal těsně za Webbera. Nevzdával se však, tlačil se vpřed a vylétl z dráhy. Prorazil si pravou zadní pneumatiku a musel do boxů. Už v té chvíli věděl, že vítězství z předchozího klání ve Valencii nezopakuje. A možná nebude mít ani na body.
Mark Webber měl zcela bezproblémový závod. Držel od startu až do cíle vedení a nepřišel o něj ani při jediných výměnách pneumatik. Paráda. Kromě radostných gest v cíli neopomněl vyslat směrem k týmu jízlivou poznámku, kterou dal najevo, co si myslí o viditelném preferování týmového kolegy Vettela. "Na týmovou dvojku to nebylo špatné, ne?"
Vettel si nakonec na pár bodů přišel. Přesněji řečeno na šest. Po polovině závodu musel na dráhu zpomalovací vůz a rozestupy mezi jezdci se snížily na minimum. Německý mladík mohl předjíždět a s nečekanou příležitostí naložil více než dobře. Massa, Alguersuari, Petrov, Hülkenberg, Schumacher... Ti všichni se po chvíli dívali na zadní křídlo jeho vozu. Těsně před cílem si poradil i s krajanem Sutilem a spanilou jízdu závěrečných kol zakončil sedmým místem, k mladému Japonci Kobajašimu měl už příliš daleko.
Red Bull musí dál pracovat na plno, v boji o titul je stále až druhý. A měl by s větší opatrností přistupovat ke svým jezdcům. Nebylo by to poprvé, kdy by se příliš velké preferování jednoho pilota týmu ve finále nevyplatilo.
McLaren - jistota za volantem
Po pátečních trénincích panovala v McLarenu ponurá nálada. Nové aerodynamické řešení zádi monopostu, konkrétně níže posazené výfuky, nebylo funkční. Nejenže rozhodilo účinnost ostatních součástí vozu, navíc ničilo podlahu. Přes noc se auta přestavovala na starší konfiguraci a v sobotu začínal tým odznovu.
Adaptibilnější Hamilton se spřátelil s vozem nečekaně rychle, a po čtvrtém místě v kvalifikaci zářil. "Je to pro mě jako vítězství," říkal. To Jenson Button si mohl jen zoufat. Čtrnácté místo na startu mu nedávalo příliš šancí na přední umístění.
Ale hned po startu bylo vše jinak. Úřadující mistr světa se fantastickým průnikem protáhl na osmou příčku a ve vzestupu pokračoval až do cíle. Najednou byl téměř stejně rychlý jako Hamilton, a díky vydařené strategii a smolným okamžikům soupeřů jako byli Kubica nebo Alonso, se radoval ze čtvrtého místa. V celkovém pořadí ztratil bodově mnohem méně, než očekával.
Lewis Hamilton odjel také skvělý závod. Ani chvíli sice nemohl myslet na to, že by zaútočil na vedoucího Marka Webbera, ale třetí Kubica, nebo později Rosberg za ním kroužili s uctivým odstupem. Hamilton udržel vedení v šampionátu a míří za titulem. V příštím závodě na Hockenheimu stáj McLaren s největší pravděpodobností nastoupí s novou zádí a novým předním křídlem. Čtrnáct dní je dost, aby tým vyřešil problémy s jejich adaptací na monopost. A výkonnostní náskok Red Bullu bude zase o něco menší. Jestli vůbec nějaký.
Mercedes - o krok vpředu
Německý tým Mercedes měl před čtrnácti dny ve Valencii téměř shodné problémy jako nyní McLaren, nové díly auto více zpomalovaly, než by přidaly na výkonu. Na Silverstonu už ale bylo vše v pořádku a Mercedes byl silnější než dřív. Rosberg vybojoval v kvalifikaci pátou příčku a v závodě bezpečně postupoval vpřed až na třetí místo v cíli. V letošní sezoně už potřetí, ale naposled slavil v dubnu v Číně.
Michael Schumacher zase zaostával. Ne snad, že by byl výrazně pomalejší, v druhé části kvalifikace byl lepší než Rosberg, ale nedokázal zabrat v pravý moment. Poslední letmá kola souboje o místa na roštu chyboval, startoval jako desátý a v závodě ztratil při zastávkách v boxech několik míst. Strategie mu při obnovené spolupráci s Rossem Brawnem nevychází pravidelně.
Před cílem závodu už tradičně zpomaloval, na ojetých gumách nedokázal najít tempo a předjeli ho Vettel i Sutil. Nakonec byl rád, že ubránil devátou příčku před mladým Němcem Hülkenbergem na Williamsu.
Schumacher už oficiálně prohlásil, že letošní sezonu bere jen jako zkoušku, a naplno se vrhne do boje o titul v roce 2011. Pokud opravdu chce být mistrem světa poosmé, musí hodně přidat. Jeho současné jezdecké výkony mu jen ztěží dají jen možnost prát se s Hamiltonem, Alonsem nebo Vettelem o vítězství.
Výsledky Velké ceny Británie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1h24:38.200 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | +1.360 |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | +21.307 |
4. | Jenson Button | McLaren | +21.986 |
5. | Rubens Barrichello | Williams | +31.456 |
6. | Kamuj Kobajaši | Sauber | +32.171 |
7. | Sebastian Vettel | Red Bull | +36.734 |
8. | Adrian Sutil | Force India | +40.932 |
9. | Michael Schumacher | Mercedes | +41.599 |
10. | Nico Hülkenberg | Williams | +42.012 |
11. | Vitantonio Liuzzi | Force India | +42.459 |
12. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +47.627 |
13. | Vitalij Petrov | Renault | +59.374 |
14. | Fernando Alonso | Ferrari | +1:02.385 |
15. | Felipe Massa | Ferrari | +1:07.489 |
16. | Jarno Trulli | Lotus | +1 kolo |
17. | Heikki Kovalainen | Lotus | +1 kolo |
18. | Timo Glock | Virgin | +1 kolo |
19. | Karun Čandhok | HRT | +2 kola |
20. | Sakon Jamamoto | HRT | +2 kola |
21. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | DNF - 45 kol |
22. | Pedro de la Rosa | Sauber | DNF - 30 kol |
23. | Robert Kubica | Renault | DNF - 20 kol |
24. | Lucas di Grassi | Virgin | DNF - 10 kol |
Pořadí MS:
č. | jméno | tým | body |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 145 |
2 | Jenson Button | McLaren | 133 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 128 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 121 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 98 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 90 |
7 | Robert Kubica | Renault | 83 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 67 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 36 |
10 | Adrian Sutil | Force India | 35 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 29 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 15 |
13 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 12 |
14 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
15 | Vitalij Petrov | Renault | 6 |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 3 |
17 | Nico Hülkenberg | Williams | 2 |
Pohár kosntruktérů:
č. | tým | body |
1 | McLaren | 278 |
2 | Red Bull | 249 |
3 | Ferrari | 165 |
4 | Mercedes | 126 |
5 | Renault | 89 |
6 | Force India | 43 |
7 | Williams | 31 |
8 | Sauber | 15 |
9 | Toro Rosso | 10 |