Úterý: Ostrý start Šestidenní

Jablonec nad Nisou - Od úterka do neděle se bude na Jablonecku rozhodovat o nejlepším týmu motocyklové soutěže enduro. V úterý v 7:30 - a pak každý další den s výjimkou neděle ve stejnou hodinu - se na start 77. ročníku mezinárodní Šestidenní vydá první z bezmála pěti stovek jezdců, soutěž zakončí v neděli atraktivní závěrečný motokros. V prestižní kategorii Trophy Teamů změří síly 20 šestičlenných družstev, o juniorskou Stříbrnou vázu se utká 15 čtyřčlenných týmů. Na soutěžní motocykly pěti stovek přihlášených jezdců se již od sobotní dvacáté hodiny nesmí sáhnout.
Uvnitř článku najdete program 77. Šestidenní

Závodní stroje stojí připraveny na tartanu jabloneckého stadiónu Střelnice.

Tam je také každý z jezdců krátce po dojezdu každého dne a po vypršení časového limitu na opravy odstaví a znovu manipulovat s nimi bude moci vždy až těsně před startem následujícího dne. Seniorský i juniorský tým věnovaly poslední předsoutěžní den tréninku v lokalitě Kristýna u Hrádku nad Nisou.

"Jede se tu nejdelší cross test, tak by se tady mohlo rozhodovat," ozřejmil manažer obou reprezentačních družstev Petr Burget a vyjádřil radost nad tím, že v Jablonci začalo pršet. "To jsme si přáli, na blátě bychom mohli mít oproti světové špičce výhodu," přemítal Burget.

O trati letošní Šestidenní se tvrdí, že bude mít lehčí charakter, než bylo zvykem. "Teď vypadá snadná, ale jezdí se vždy dvě kola a jak jí projede pět set jezdců, bude pěkně rozbitá a náročná," upozornil ředitel soutěže Petr Čemus.

V sobotu absolvoval se zástupci vedení jednotlivých reprezentací, mezi kterými nesměl být žádný ze soutěžících, základní obhlídku tras. A při ní se už schylovalo k první diskvalifikaci. "Už to vypadalo na prvního vyloučeného jezdce. Jel s námi jeden podezřelý a zhruba po stovce kilometrů jsme jej nechali legitimovat. Ukázalo se, že je to takzvaný najížděč litevského týmu, který po zranění nebude soutěžit," usmál se Čemus.

Jednotlivé týmy se podle něj od svého příjezdu snaží všemožně zjistit, jak budou tratě definitivně vypadat. Jejich značení však začalo až zhruba 20 hodin před startem prvního jezdce a skončí večer. "Jezdci hledají, kde můžou. Zaznamenali jsme některé drobné protesty proti tomu, že jezdí po zasetých polích," dodal Čemus.

Podobné výzvědy jsou podle Čemuse při Šestidenních běžnou záležitostí a jejich intenzita je prý zhruba úměrná vloženým prostředkům do startu týmu. Nad hladkým průběhem Šestidenní budou bdít nejen stovky policistů, ale i zhruba 600 traťových maršálů. Ti se mají především starat o to, aby se Šestidenní nezadrhla hned na počátku.

"Zastavená Šestidenní je noční můra každého šéfa závodu. Může to způsobit třeba stržená značka, proto chci mít v akci co nejvíc maršálů," neskrýval nervozitu před startem soutěže Čemus. Riziko podobného kolapsu navíc snižuje skutečnost, že trasy prvního a druhého, respektive třetího a čtvrtého dne jsou shodné. "Hlavně první den bude perný, pak už to pojede," věří Čemus.

Ředitel soutěže a sám pětinásobný vítěz Šestidenní se považuje svým způsobem za maskota českého Trophy Teamu. "Když jsem v roce 1970 naskočil do 'Trofíka', začala éra českých úspěchů. Třeba na tomto bafuňářském postu znovu přinesu českému enduru štěstí. Věřím, že našim se podaří vyhrát, i když si mnozí řeknou, že Čemus je blázen," dodal.

K největším favoritům soutěže patří obhájci trofeje Francouzi, Italové, Finové či Američané. Vítězství mezi juniory obhajují Italové.

Program 77. Šestidenní:
1. den: Okolí lokalit Liberce, Chrastavy a Hrádku nad Nisou, celková délka 280 km, devět časových kontrol, šest speciálních testů (čtyři cross testy a dva enduro testy).
2. den: Liberec, Chrastava a Hrádek nad Nisou, 280 km, devět časových kontrol, osm speciálních testů (4 cross testy a čtyři enduro testy).
3. den: Tanvald, Bohdalovice a Bozkov, 238 km, sedm časových kontrol, šest speciálních testů (čtyři cross testy a dva enduro testy).
4. den: Tanvald, Bohdalovice a Bozkov, 238 km, sedm časových kontrol, osm speciálních testů (čtyři cross testy a čtyři enduro testy)
5. den: Vysoká, Hrádek nad Nisou a Chrastava, 280 km, devět časových kotrol, šest speciálních testů (čtyři cross testy a dva enduro testy).
6. den: Velké Hamry, 73 km, jedna časová kontrola, závěrečný motokros 14 km.
Nominace ČR:
Trophy Team: Petr Kotrla (TM, 125 ccm 2T), Martin Gottvald (Husqvarna, 250 4T), Martin Macek (Yamaha, 250 4T), Roman Michalík (VOR, 400 ccm 4T), Milan Baroš (KTM, 500 ccm 4T), Martin Kremel (Husaberg, 500 4T). 
Stříbrná váza: Michal Rudolf (KTM, 125 ccm 2T), Vít Kuklík (KTM, 125 ccm 2T), Jan Holada (KTM, 250 ccm 4T), Martin Stodůlka
(KTM, 250 ccm 4T).


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž