Vítězný tým vévodil soutěži od prvního dne a v náročných podmínkách brazilského písku před sebe nikoho nepustil. Šéf unhošťských soutěžáků Ladislav Krupička si pochvaloval, že teprve podruhé v historii se některému z klubů podařilo zopakovat vítězství.
"Poprvé to dokázala Dukla Praha v roce 1962," připomněl. Podle prvních propočtů po skončení sobotního závěrečného motokrosu by se na třetí místo měl posunout celek Jiřetína.
Motokros byl podle Krupičky divácky vděčnou podívanou. "Jelo se na autodromu, částečně i po asfaltu," nastínil. "Užili jsme si to, už jsme se nemuseli nikam hnát, chtěli jsme to jen dovézt do cíle. Jen Zaremba jel naplno a skončil ve skupině druhý," vyzdvihl zdařilé počínání motokrosového specialisty, kterého si vybral do týmu a riskantní tah se mu vyplatil.
"To řešení mě napadlo po mistráku v Opařanech a vynutil si ho nedostatek kvalitních jezdců. Honza je jeden z mála, který je něčeho podobného schopen," řekl Krupička.
Spokojenost vyzařovala i ze Zaremby, který v absolutním hodnocení byl nejlepším českým jezdcem v Brazílii vůbec. "Hlavně, že jsme v cíli a zdraví. Já sbíral první zkušenosti a už se těším na další ročník," vyhlásil Zaremba.
Prý čekal boj o medaili, ale že z toho bude vítězství, to ne. "Myslím, že kdybych měl k dispozici tovární stroje jako nejužší endurová špička a startoval v první várce jako trofíci, mohlo to být i do desátého místa v kubatuře. My už jsme měli tu trať přece jenom dost rozbitou," konstatoval celkově patnáctý jezdec stopětadvacítek.
Spokojenost vyzařovala i ze Zaremby, který v absolutním hodnocení byl nejlepším českým jezdcem v Brazílii vůbec. "Hlavně, že jsme v cíli a zdraví. Já sbíral první zkušenosti a už se těším na další ročník," vyhlásil Zaremba.
Prý čekal boj o medaili, ale že z toho bude vítězství, to ne. "Myslím, že kdybych měl k dispozici tovární stroje jako nejužší endurová špička a startoval v první várce jako trofíci, mohlo to být i do desátého místa v kubatuře. My už jsme měli tu trať přece jenom dost rozbitou," konstatoval celkově patnáctý jezdec stopětadvacítek.
Dobře zajel i Hrobský, třebaže mu na startu zhasl motor. "Jenže mu to nakonec vlastně pomohlo, protože se ukázalo, že spousta lidí ten motokros neumí jezdit. Pak to totiž před ním popadalo, takže to zezadu pohodlně projel," dodal Krupička.
Reprezentační Trophy Team jel ve stínu vynikajících umístění klubových týmů a alespoň udržel osmé místo před dotírajícími Poláky, závěrečný motokros už nic nezměnil ani na dvanáctém místě juniorů. Prvenství z Jablonce obhájili vedle Unhoště i favorizovaní Finové v hlavní kategorii a v juniorské Francie.
Závěrečný motokros nabídl divákům na autodromu poblíž města Eusébio napínavé představení a o vrchol se postarali sedminásobný mistr světa v motokrosu a největší hvězda Šestidenní Stefan Everts z Belgie a Fin Juha Salminen.
Belgičan z duelu vyšel vítězně a i v absolutním hodnocení si podmanil celé startovní pole soutěžních specialistů. Vedle Zaremby, který byl v motokrosu druhý ve stopětadvacítkách, potvrdili motokrosařské kvality i jiřetínský Martin Malát rovněž druhým místem ve své jízdě a jeho týmový kolega Jan Mrázek, jenž dokonce svoji jízdu po fantastickém výkonu vyhrál.
Trophy team bojoval o udržení osmé pozice, Poláci na ně ztráceli dvě a čtvrt minuty, což je před závěrečným motokrosem minimum. "Jsme v cíli v šesti, co víc si přát," řekl bezprostředně po dojezdu Roman Michalík. "Šestidenní je těžká a dlouhá soutěž. My sami bychom se rádi ve výsledcích vrátili tam, kde jsme byli před třiceti lety, tedy na stupně vítězů. Ale v současnosti k nim máme dost daleko," uznal realisticky.
Za jedinou cestu k úspěchu a k návratu mezi elitu uvedl co nejčastější účast na těžkých soutěžích, hlavně na mistrovství světa. "Tam se člověk naučí nejvíc. Když nejezdíte se špičkou, je to pak těžké," uvedl úřadující vicemistr světa, kterého v Brazílii pronásledovaly technické potíže a v absolutním hodnocení jej odsunuly až do třetí stovky pořadí.
Také manažer reprezentace Drahomír Gottvald uznal, že osmé místo plně odráží realitu českého endura. O dvě pozice přitom jeho svěřencům unikl vytoužený cíl. "Je těžké jezdce vybičovat v těchto podmínkách k většímu výkonu. Vzhledem k terénu považuji osmé místo za úspěch," řekl.
Naopak zklamání vyjádřil nad výsledkem juniorů, kteří jeli do Brazílie s medailovými ambicemi. "Odstoupení lídra týmu Kuklíka hned první den se podepsalo na psychice zbytku týmu. Už nebyla taková motivace," pravil.
Konečné oficiální výsledky
Trophy Teamy: 1. Finsko (Ahola, Aro, Salminen, Saarenkoski, Tiainen, Laaksonen) 13:18 min., 2. Itálie (Rinaldi, Bazzurri, Gallino, Sala, Botturi, Zanni) -5:48, 3. Francie (Germain, Deparrois, Curvalle, Guillaume, Porte, Demeester) -14:08, 4. Španělsko -25:49, 5. Austrálie -32:06, 6. Německo -48:44, 7. USA -1:00:49, 8. ČR (Z. Gottvald, Michalík, M. Gottvald, Poslední, Macek, Scheder) -1:06:04.
Junior Trophy Teamy: 1. Francie (Versace, Blanc, Miquel, Planet) 15:45, 2. Finsko (Salonen, Riihelainen, Mattila) -0:26, 3. Itálie (Albergoni, Falgari, Beconi, Micheluz) -3:04, ...12. ČR (Baroš, Stodůlka, Rudolf) -1:13:35.
Klubová soutěž: 1. KBS ÚAMK Unhošť (Zaremba, Hrobský, Melichar) 47:38, 2. GNCC (USA/Hawkins, Jenks, Blackwell) -5:50, 3. Jiřetín I (Malát, Mrázek, Holada) -13:04, ...44. Jiřetín II (Kábele, Pabiška, Veselý) -16:39:07.
Individuální výsledky - 6. den, motokros
Do 125 ccm: 1. Saarenkoski (Fin./Husqvarna) 15:48,21, 2. Zaremba (KBS Unhošť/KTM) -1,33, 3. Puigdemont (Šp./TM) -3,52, ...5. Malát (Jiřetín I/KTM) -12,06, 28. Z. Gottvald (ČR/Husqvarna) -45,56, 33. M. Gottvald (ČR/Husqvarna) -50,26.
Do 250 ccm 2T: 1. Sala (It./KTM) 15:48,11, 2. Planet (Fr./Husqvarna) -2,63, 3. Mattila (Fin./Gas Gas) -10,74, ...60. Hrobský (KBS Unhošť/Suzuki) -1:32,50.
Do 250 ccm 4T: 1. Kearney (Austr./Yamaha) 16:18,57, 2. Gallino (It./Yamaha) -4,64, 3. Rinaldi (It./Yamaha) -9,37, 4. Mrázek (Jiřetín I/KTM) -13,61, 20. Rudolf (ČR jun./KTM) -1:24,46, 21. Melichar (KBS Unhošť/KTM) -1:25:45, 25. Holada (Jiřetín I/KTM) -1:42,93.
Do 400 ccm 4T: 1. Everts (Belg./Yamaha) 15:41,67, 2. Salminen (Fin./KTM) -2,08, 3. Guillaume (Fr./Husqvarna) -32,75, 4. Michalík (ČR/VOR) -32,78, 12. Scheder (ČR/Husaberg) -59,02, 17. Baroš (ČR jun./KTM) -1:22,07, 22. Macek (ČR/Yamaha) -1:36,39, 28. Stodůlka (ČR jun./Husaberg) -1:52,76.
Do 500 ccm 4T: 1. Cervantes (Šp./KTM) 15:53,85, 2. Ahola (Fin./VOR) -8,90, 3. Eriksson (Švéd./Husqvarna) -14,52, ...6. Poslední (ČR/KTM) -52,59, 12. Pabiška (Jiřetín II/KTM) -1:46,05.
Konečné individuální pořadí
Absolutně: 1. Everts (Belg./Yamaha) 2:19:21,10 hod., 2. Merriman (Austr./Honda) -42,25, 3. Salminen (Fin./KTM) -1:33,41, ...56. Zaremba (KBS Unhošť/KTM) -13:03,35, 68. Baroš (ČR jun./KTM) -15:06,96, 81. Z. Gottvald (ČR/Husqvarna) -16:58,72, 86. Poslední (ČR/KTM) -17:54,82, 97. Hrobský (KBS Unhošť/Suzuki) -19:07,95, 99. M. Gottvald (ČR/Husqvarna) -19:28,14, 101. Macek (ČR/Yamaha) -19:48,97, 118. Stodůlka (ČR jun./Husaberg) - 22:03,74, 121. Malát (Jiřetín I/KTM) -22:17,85, 122. Mrázek (Jiřetín I/KTM) -22:24,20, 150. Melichar (KBS Unhošť/KTM) -29:01,45, 165. Scheder (ČR/Husaberg) -33:45,51, 175. Holada (Jiřetín I/KTM) -36:40,30, 205. Pabiška (Jiřetín II/KTM) -46:41,62, 211. Michalík (ČR/VOR) -51:34,72, 217. Rudolf (ČR jun./KTM) -59:20,23, Kábele (Jiřetín II/KTM), Veselý (Jiřetín II/KTM) a Kuklík (ČR jun./KTM) nedokončili.
Do 125 ccm: 1. Rodrigues (Port./Honda) 2:26:24,60, 2. Saarenkoski (Fin./Husqvarna) -1:33,25, 3. Albergoni (It./TM) -1:55,07, ...15. Zaremba -5:59,85, 20. Z. Gottvald -9:55,22, 25.M. Gottvald -12:24,64, 31. Malát -15:14,35.
Do 250 ccm 2T: 1. Merriman 2:20:03,35, 2. Laaksonen (Fin./Gas Gas) -4:36,65, 3. Tiainen (Fin./KTM) -4:36,88, ...42. Hrobský -18:25,70.
Do 250 ccm 4T: 1. Bergvall (Švéd./Yamaha) 2:27:23,67, 2. Rinaldi (It./Yamaha) -9,02, 3. Germain (Fr./Yamaha) -33,55, ...12. Mrázek -14:21,63, 15. Melichar -20:58,88, 19. Holada -28:37,73, 28. Rudolf -51:17,66.
Do 400 ccm 4T: 1. Everts 2:19:21,10, 2. Salminen -1:33,41, 3. Botturi (It./KTM) -6:28,48, ...12. Baroš -15:06,96, 16. Macek -19:48,97, 19. Stodůlka -22:03,41, 25. Scheder -33:45,51, 35. Michalík -51:34,72.
Do 500 ccm 4T: 1. Cervantes (Šp./KTM) 2:23:43,00, 2. Boonen (Belg./KTM) -53,67, 3. Ahola (Fin./VOR) -1:04,50, ...8. Poslední -13:32,92.