Kde je víc plakátů, víc barev, víc symbolů Tour de France? Kde je ta pompéznost, kterou se největší sportovní událost letošního roku tak honosí?
„Tu čekejte v sobotu,“ usměje se Thomas Geisel, starosta města. „To bude podél trati a na promenádě u Rýna milion lidí. A bude to stejně živelné jako čtvrteční týmová prezentace.“
Ta skutečně živelná byla.
Všude v okolí se honily bouřkové mraky, jen v Düsseldorfu svítilo slunce. Desetitisíce fanoušků vítaly nejlepší cyklisty světa na náměstí Burgplatz, jehož dlážděná cesta byla pokryta žlutou barvou – barvou vítěze Tour.
Na retro kole s košíkem dorazila za doprovodu četníka ze Saint Tropez na pódium největší francouzská naděje – Romain Bardet. Německý šampion Markus Burghardt hovořil o nejlepší týmové prezentaci jeho života.
A tým Sky? Ten si připadal jako hlavní hvězda jednoho z největších hudebních festivalů Glastonbury. „Díky, Düsseldorfe,“ psala stáj na Twitteru.
Podobný festival to má být i dnes, kdy Německo znovu objevuje vášeň pro muže dvou kol.
Tour? Nevysíláme
Vlastně je to symbolické. Do Německa Tour přijíždí 200 let poté, co baron a lesník Karl Drais vyjel v Mannheimu na dřevěném kole bez pedálů, které pojmenoval draisina, a 20 let po jediném německém triumfu v závodě.
Ten získal jezdec, který z velké části může za to, že se cyklistika v Německu dostala do klatby – Jan Ullrich. Byl to on, kdo spolu se Stefanem Wesemannem, Patrikem Sinkewitzem a týmem T-Mobile dohnali svými dopingovými skandály německé veřejnoprávní stanice ARD a ZDF k razantnímu kroku.
Psal se 18. červenec 2007, když místo desáté etapy do Marseille obě stanice na protest raději odvysílaly dokument o sloních mláďatech a po nich jihoamerickou telenovelu.
Vysílání z Tour se i v následujících letech čím dál více omezovalo, než ho německé stanice zrušily úplně. Petice a protesty cyklistických fanoušků byly k ničemu.
Až v roce 2015 se ARD rozhodla k živému vysílání z Tour vrátit – ale s dodatkem, že při větším počtu dopingových případů znovu odejde.
Už neodešla.
Mohly za to hlavně úspěchy nové, čistší generace, která německým fanouškům radost vrátila.
S novou generací
Z Německa se stala země, která znovu objevovala lásku k cyklistice, v posledních letech hlavně díky sprinterům. Byl to André Greipel, jenž nastartoval boom a zájem o svět dvou kol – kdykoliv od roku 2008 nastoupil k některé Grand Tour, vždy vyhrál aspoň jednu etapu.
Tour 2017Největší osobnosti
|
K němu se v hromadných dojezdech v posledních letech přidal i Marcel Kittel, John Degenkolb zase zářil na jarních klasikách a Tony Martin začal vládnout světu v časovkách.
Tak trochu v pozadí vznikal i tým NetApp s německým vedením, který letos pod názvem Bora přiváží také největší hvězdu na cyklistickému nebi – Petra Sagana.
To vše přispělo k tomu, aby Německo dalo Tour „druhou šanci“ a po 30 letech se ucházelo i o start celého závodu. A kde jinde než v „malé Paříži“, jak se Düsseldorfu pro módní a kulturní zázemí přezdívá.
„Začala nová éra německé cyklistiky,“ řekl v pátek ředitel Tour Christian Prudhomme na tiskové konferenci. „Tu starou už nedokáže nikdo smazat. Ale německý boj s dopingovými aférami by měl být příkladem pro všechny ostatní.“
Ne, na minulost se v Německu nezapomnělo, o čemž svědčí také to, že Jan Ullrich nebyl pozván na dnešní slavnostní start.
Znovuzrození německé cyklistiky ale bylo téměř dokonáno.