Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ať už se šampion nejmenuje Sébastien, přeje si rallyová legenda Mäkinen

Takhle Tommi Mäkinen loni slavil se svými jezdci Esapekkou Lappim (vpravo) a Jannem Färmem triumf ve Finské rallye. | foto: Profimedia.cz

7 2018
Když před patnácti lety uzavíral ve Walesu svou jezdeckou kariéru, obul si zlaté boty. Finský pilot Tommi Mäkinen totiž opouštěl světovou rally jako první jezdec v historii, který čtyřikrát po sobě vyhrál světový titul. „Pořád je mám. Jsou někde v kanceláři,“ podotkl Mäkinen.

V té době šlo o něco nevídaného, protože předchozím maximem byly dva tituly v řadě. Nikoho ani ve snu nepadalo, že rekord brzy padne. Rychle se objevili ještě úspěšnější jezdci - Sébastienové Loeb a Ogier. První vládl devět let v řadě, druhý je na trůnu pět let.

Mäkinen nejprve sledoval jejich triumfy z povzdálí, ale nyní je zpátky ve WRC a snaží se je sesadit. Ovšem v nové roli. Francouzskou nadvládu posledních čtrnácti let zkouší zlomit jako šéf továrního týmu Toyota Gazoo Racing.

„Bylo by hezké vidět na vrcholu jiné jméno než Sébastien, protože vyhrávají moc dlouho. Už je to únavné,“ pronesl s úsměvem na tváři Mäkinen. „Pracujeme na tom, abychom to byli my. Cítíme, že máme jezdce, kteří to můžou dokázat.“

Mäkinen uhání lesem

Současná situace všechny seveřany pořádně štve. Vždyť rally byla vždycky jejich disciplína. Za čtvrtstoletí od roku 1979, kdy se uskutečnil první ročník mistrovství světa, oslavili 16 titulů. Jenže od roku 2004 mají smůlu.

Mäkinenovo subaru po přistání

Tommi Mäkinen na začátku tisíciletí.

„Musíte být nejlepší a pak vyhrajete. A seveřané už dlouho nebyli nejlepší,“ upozornil Mäkinen. „Je to velká motivace. Hledáme, jak být co nejdříve lepší než Francouzi.“

Dohromady dal severský tým. Spoléhá na své krajany Jari-Mattiho Latvalu a Esapekku Lappiho, který si udělal jméno ve Škodě Motorsport, a na Estonce Otta Tänaka. Nevadí, že pochází z Pobaltí. Tamní rychlostní zkoušky se blíží těm finským

„Může být výhodou, že tu máme seveřany. Ale daleko důležitější je to, že naši jezdci mezi sebou mají dobrý vztah. Diskutují spolu a pomáhají si,“ upozornil šéf týmu. „Přispívá to k lepšímu výkonu.“

Nejvíc očekává od zkušeného Latvaly, který je třetí v historických tabulkách podle počtu odjetých soutěží a už pětkrát dosáhl v konečném hodnocení na stupně vítězů. Svůj potenciál naznačili i Lappi s Tänakem, kteří už vyhráli podnik mistrovství světa. Lappi dokonce triumfoval při svém čtvrtém startu ve voze WRC. Na nedávné Švédské rally dojel čtvrtý, jeho kolegové ve vozech Toyota Yaris WRC byli až za ním.

„Naše strategie je taková, že všichni naši jezdci mají stejné podmínky. Pak už záleží jen na nich,“ upozornil Mäkinen.

Finskou rallye vyhrál domácí jezdec Esapekka Lappi v toyotě.

Esapekka Lappi

Jari-Matti Latvala z Finska se spolujezdcem Miikka Anttilou při Finské rallye.

Jari-Matti Latvala

Na novou roli už si dávno zvykl. Usednout za volant ho neláká, i když tvrdí, že současné modely WRC se řídí snáze než ty, které na přelomu tisíciletí pilotoval on.

„Někdy cítím, že je snadnější vyhrát rally než šéfovat týmu,“ zasmál se. „Ba ne. Nikdy to není lehké. Jen je to jiné. Teď cítím zodpovědnost za 130 lidí, které v týmu máme.“

Obrovské zkušenosti, které během své aktivní kariéry nabral, považuje za svou přednost. Díky nim lépe pochopí požadavky svých jezdců. „Rally znám z obou stran, což mi pomáhá porozumět, co jezdci potřebují,“ přitakal.

Vzhledem k tomu, že ve WRC působí dlouho, je nadšený ze současné úrovně šampionátu. Líbí se mu hlavně to, že po menší stagnaci sledovat roste.

„Šampionát je našlapaný, týmy jsou vyrovnané. To je hlavní důvod, proč celosvětově roste zájem o WRC. Čísla to potvrzují,“ upozornil Mäkinen, který by zároveň uvítal víc továrních týmů. Nyní jsou tři a jeden je polotovární. „Rádi bychom viděli Volkswagen zpátky v byznysu,“ připomněl, že největší automobilka světa šampionát předloni opustila.

Po úvodních dvou podnicích třináctidílného seriálu jsou jeho svěřenci vysoko. Lappi s Latvalou se dělí o třetí místo, Tänak je šestý. Už o víkendu čeká celý tým Toyoty další pokus, jak se přiblížit celkovému vítězství.

Šampionát pokračuje v Mexiku, jede se ve vysoké nadmořské výšce. „Musíme se vypořádat hlavně s chlazením, protože se jede v teplém počasí,“ naznačil Mäkinen.



Nejčtenější

Rennes - Jablonec 2:1, hořká premiéra, rozhodla penalta v nastavení

Jablonecký brankář Vlastimil Hrubý se smutně ohlédl, Hatem Ben Arfa z Rennes...

Jablonečtí fotbalisté při při své premiéře v hlavní fázi evropských pohárů příjemně překvapili...

Případ Ronaldo. Jak se neznámý německý sudí Fritz stal slavným

Německý rozhodčí Marco Fritz.

VIDEO Marco Fritz je průměrný německý fotbalový sudí. Žije na předměstí Stuttgartu a pracuje v bankovním...



„Koučování“ od rozhodčího Berdycha pobavilo, nad Serenou kroutí hlavou

Američanka Serena Williamsová se hádá s rozhodčím Carlosem Ramosem během finále...

Tenista Tomáš Berdych občas sám zarputile protestuje, pakliže cítí, že byl soudcem na kurtu zkrácen...

Třinec a Liberec konečně zabraly. Sparta uspěla v Plzni. Litvínov válí

Litvínovský talent Jan Myšák se raduje z branky.

Hokejisté Třince a Liberce, kteří v novém ročníku extraligy zůstávali daleko za očekáváním,...

Koukalová v Rozstřelu: K vrcholovému sportu se teď nemám v úmyslu vracet

Gabriela Koukalová, někdejší úspěšná biatlonistka, dvojnásobná stříbrná...

VIDEO Před rokem se stala Sportovkyní roku. To už bylo v době, kdy ji trápila zraněná lýtka a kdy...

Další z rubriky

Skvělá jízda, poté deprese: Příště to bude zase průšvih, říká Alonso

Fernando Alonso v průběhu závodu 24 hodin Le Mans.

Báječnou jízdu hned za největšími favority předvedl při noční Velké ceně Singapuru Fernando Alonso....

Estonský jezdec Tänak ovládl Tureckou rallye a útočí na titul

Estonský jezdec Ott Tänak na trati Finské rallye

Estonec Ott Tänak v toyotě vyhrál Tureckou rallye a po třetím vítězství za sebou a letošním čtvrtém...

Kopecký ve své kategorii stále vede. Ale problémy ho neopouštějí

Jan Kopecký s fabií při Turecké rallye

Marmaris (Od našeho zpravodaje) Další náročnou etapu na Turecké rally má úspěšně za sebou český soutěžní jezdec Jan Kopecký ve...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.



Najdete na iDNES.cz