Můžete popsat příčinu nehody?
"Nebyla to běžná havárie. Havárie je, když jste moc rychlý a vyletíte z tratě. Já jsem z tratě nevyjel, ale nezvládnul jsem průjezd hlubokého příkopu. Měl jsem zařazenu trojku, ale správně jsem měl mít přeřazeno na dvojku a mnohem dříve brzdit. Ani si na ten okamžik přesně nevzpomínám, myslím, že jsem na okamžik ztratil koncentraci a tak na dvě sekundy i orientaci v pokynech, které mi Stéphane četl z itineráře. To bylo rozhodující. Celý problém spočíval v tom, že jsem byl už na začátku této rychlostní zkoušky velmi vyčerpaný, protože jsem předtím musel absolvovat sedmdesát kilometrů předchozího testu bez posilovače řízení. Věřte mi, že řídit auto, jako je WRC, bez posilovače, není snadné."
Co se stalo poté, co jste narazili do příkopu?
"Moje Octavia zabořila předek do země a objevil se i malý požár. Oheň jsme uhasili, ale Stéphane měl okamžitě poté, co se dostal z auta, problémy se hýbat. Pilot doprovodného vrtulníku se hned vrátil a přivolal i vrtulníky Mäkinena a Rovanpery, kteří jeli na prvním a druhém místě. Oba měly na palubě lékaře. Zkontrolovali nás, a jakmile se přesvědčili, že nejsme v ohrožení života, informovali náš tým a dopravili nás do nemocnice."
Všechno nasvědčovalo tomu, že letos africkou smůlu s Octavií WRC prorazíte, a nakonec se všechno zhroutilo těsně před cílem.
"Ano, je to zvláštní. To už nemůže být jenom smůla, spíš to vypadá, že je pro nás Rallye Safari prostě zakletá. Jiné vysvětlení nemám. Je to opravdu těžká, hodně těžká soutěž - dlouhé rychlostní zkoušky, těžký terén a hluboké příkopy, které někdy nejsou vidět. Jeden z nich mě připravil o sen, že tady konečně uvidím cíl. Musím říci, že jsem něco podobného, jako dnešní etapu, ještě nezažil."
Prévot čeká na přepravu do Evropy
Vzpomínáte si na havárii?
"Bruno byl po dvanácté erzetě hodně, opravdu hodně unavený. Jakmile jsem viděl, že před příkopem nezpomalil, jak by podle itineráře měl, přečetl jsem mu pokyny ještě jednou, ale stále se nic nedělo. Pak už jsem jenom zakřičel „brzdy!“, ale bylo příliš pozdě. Když jsem se dostal z auta, stěží jsem se mohl pohnout."
Zlepšil se váš zdravotní stav?
"Teď mi píchli injekci pro potlačení bolesti, ale docela se obávám převozu domů do Belgie. Myslím, že budu potřebovat speciálně vybavené letadlo, ve kterém budu moci ležet, protože sedět rozhodně nemohu."
Jak ovlivní nehoda váš program?
"Určitě nebudu moci startovat ve Finsku. Je to špatné, ale nemohu kvůli startu riskovat, že ponesu následky po celý zbytek života. Musím si být jist, že jsem plně zdráv a mohu si s klidem zase sednout na sedadlo spolujezdce - samozřejmě čím dříve, tím lépe pro mne i pro Bruna. Teď ale musím řešit jiné problémy, jako třeba přepravu domů a také papírování kvůli pojistce."
Stéphane Prévot bude ve středu 25. července převezen z keňské nemocnice zpět do Belgie. Letecká společnost Sabena pro něho připraví speciální lehátko. Žádné rozhodnutí o tom, kdo nahradí Prévota ve finské Rallye tisíců jezer, zatím nebylo učiněno.
Bruno Thiry při Rallye Safari, nejnáročnější soutěže světa, při které je práce fyzioterapeuta velmi důležitá. |