"Tu myšlenku jsem si nechal v hlavě a docela rychle mi došlo, jaká je to tradice, že bych na startu rozhodně chybět neměl. Pro mou rozlučku jsem si nic lepšího vybrat nemohl," říká.
V jednorázovém závodě, který se jel poprvé v roce 1921 a na jehož kontě je dosud šedesát ročníků, poslední v roce 1989, Svorada už jednou startoval. Právě v roce 1989, tehdy mu bylo 21 let.
"Moc si toho nevybavuju. Jen vím, že to tady tenkrát byl závod sezony, už proto, že se naprosto vymyká svojí délkou," vysvětluje Svorada. "Pokud jde o výsledek, jen vím, že jsem tenkrát dojel do cíle, s čímž jsem byl jako mladý jezdec spokojený."
V roce 1989 zvítězil Otakar Fiala, který časem 6:16:31 hodin vytvořil rekord nové tratě. Jisté je to, že jakýkoliv čas letošního vítěze bude časem rekordním, protože trať se mírně odlišuje, především kvůli výstavbě úseků rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů.
"Počítám, že ujede skupinka, která si to rozdá v závěru. Trať ale rozhodně prověří každého závodníka," tvrdí Ján Svorada.
Jeho otec v závodě triumfoval v roce 1965, ovšem Svorada mladší tuší, že rodinný double v neděli zkompletován nebude.
"Nijak speciálně jsem se na ten závod nepřipravoval, ani nejsem v nějaké extra kondici. Po čtrnácti letech v zahraničí a jedné sezoně v tuzemsku jsem letos založil vlastní malou stáj a o speciální přípravě mluvit nelze. A jestli budu v cíli na Letné cítit nostalgii? Na tu není čas, už mám na loučení roky, odjezdil jsem si své. A taky je třeba na Letnou vůbec dojet, kilometrů je to dost," směje se vítěz Závodu míru v roce 1990 a vítěz mnoha etap v profesionálním pelotonu.
Úsilí Svorady a dalších cyklistů na trati oživené klasiky z Prahy do Karlových Varů a zpět bude v neděli z auta sledovat i 92letý Miloslav Loos, dvanáctinásobný účastník závodu, třetí nejrychlejší v roce 1937.
"To víte, že délka vzbuzuje respekt, ale my jsme si to tenkrát vždycky celé projeli ještě v tréninku, tak nás to nezaskočilo. A jezdili jsme i delší závody, třeba jeden měřil 334 kilometrů a do cíle v Praze jsme dojeli tři naráz. Mrtvý závod," líčí své zážitky Loos, účastník berlínské olympiády v roce 1936.
Slavnostní start závodu je v neděli 17. září v Praze na Letné, ostrý start na výpadovce z Prahy na Karlovy Vary u autosalonu Škoda. Do Karlových Varů nejrychlejší závodníci dorazí v rozmezí v závislosti na tempu mezi 11:32 až 12:33 hodin, vítěz bude před stadionem Sparty na Letné znám kolem 15. hodiny v případě rychlostního průměru 40 kilometrů za hodinu.