Hlavním favoritem královské třídy MotoGP je opět fenomenální Ital Valentino Rossi, jenž během dvou minulých sezon dominoval 22 závodům z celkových dvaatřiceti a získal dvakrát titul.
K úspěchu má Rossimu pomoci i nový stroj Honda RC211V a také nejlepší zázemí v seriálu. Jeho velkým rivalem bude krajan Max Biaggi, který se po čtyřech letech u Yamahy vrací k Hondě.
Perličkou je příchod Američana Colina Edwarse, dvojnásobného vítěze superbiků. Do nejvyšší třídy přešel z dvěstěpadesátek Marco Melandri z Itálie, loňský mistr světa, jenž vyhrál devět klání a Španěla Alfonsa Nieta připravil o šanci na titul v dramatickém souboji na Phillip Islandu - rozdíl obou jezdců tehdy činil sedm tisícin sekundy.
Vavříny tak bude obhajovat vedle Rossiho jen Arnaud Vincent z Francie ve třídě 125 ccm. V nejvyrovnanější soutěži MS předstihl druhého Manuela Poggialiho o pouhých 19 bodů.
V minulém ročníku nastoupili oba čeští jezdci jak k závodům v dvěstěpadesátkách, tak i v nejslabší kubatuře. Huleš začínal sezonu na tovární aprilii, takzvaný A-kit dostal i Smrž. Jenže kvůli smůle, zraněním i technickým potížím se oba potáceli daleko za stanovenými cíli. Huleš vůbec nebodoval a Smrž nasbíral tři body. České duo pak přesedlalo do kategorie 250 ccm a přišly i výsledky. Huleš obsadil celkově 24. místo a Smrž 36. příčku.
Závody mistrovství světa silničních motocyklů se jely prvně v roce 1949, kdy se na startu představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 kubických centimetrů a také sajdkáry třídy B2A. V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm.
Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál MS i pro kubaturu 750 - tradiční a pro Čechy úspěšné třistapadesátky vypadly z programu šampionátu až po dlouhých třiatřiceti letech (1982). Stejný osud postihl po sezoně 1996 i sajdkáry, které se od následného roku jezdí samostatně jako Světový pohár.
V posledním období se počet kategorií MS ustálil na třech a po loňsku zůstávají stopětadvacítky s dvěstěpadesátkami jedinými
typy, které zažily všech uplynulých 54 sezon. Královské půllitry nahradila v roce 2002 nová třída MotoGP, zahrnující čtyřtaktní motorky s obsahem do 990 ccm.
Nejúspěšnějším koncernem historie MS je japonská Honda, jež nemá s 543 vyhranými závody konkurenci. Druhá je Yamaha, třetí se drží slavná MV Agusta - fenomén šedesátých a sedmdesátých let. Na ní se proháněl především Ital Giacomo Agostini, majitel patnácti titulů (sedm 350 ccm, osm 500 ccm) a nejúspěšnější jezdec dějin se 122 vyhranými závody Grand Prix.
S notným odstupem následuje "Aga" španělský jezdec nižších kubatur Angel Nieto (90 prvenství, 13 titulů) a Švýcar Rolf Biland, sedminásobný mistr světa v sajdkárách (81 výher). Rossi, současný fantom rychlých okruhů, si zatím připsal čtyři tituly a se svými 50 výhrami se dere mezi nejúspěšnější pětici všech dob.
Kalendář MS 2003
6. dubna Japonsko Suzuka
27. dubna JAR Welkom
11. května Španělsko Jerez
25. května Francie Le Mans
8. června Itálie Mugello
15. června Španělsko Barcelona
28. června Nizozemí Assen
13. července Británie Donington
27. července Německo Sachsenring
17. SRPNA ČESKO BRNO
7. září Portugalsko Estoril
20. září Brazílie Rio de Janeiro
5. října Japonsko Motegi
12. října Malajsie Sepang
19. října Austrálie Phillip Island
2. listopadu Španělsko Valencie
Valentino Rossi při závodě v Brně. |