"V 70. a 80. letech se tu jelo deset závodů mistrovství světa a spousta trialistů odsud pochází," říká Lukáš Buriánek, ředitel závodu z říčanského Trial klubu.
"Jenže po revoluci sportu hodně ztížila podmínky zvýšená péče o ochranu přírody a navíc se rozpadl Svazarm, který motoristický sport zastřešoval. Trial se tady proto odmlčel a my se to teď snažíme napravit," dodává Buriánek s tím, že nejtěžší při přípravě podniku bylo zajištění vyhlédnutých lokalit.
V rámci Všestarských šlapaček se jely dva závody. Jezdci museli vždy během limitu šesti hodin absolvovat třikrát po deseti sekcích, rozesetých po velkém území. "Tím delším okruhem jsme navázali na staré tradice šlapaček," řekl ředitel.
Ten nechal postavit velmi náročnou trať, s kulatými i ostrými kameny, které vyžadují různé nahuštění kol, nechyběly kluzké kořeny, stráně, kamenolom nebo výjezd splavu. Jen do lesů pořadatelé závod zatáhnout nesměli.
Ve Všestarech se sešlo šedesát jezdců včetně kompletní domácí špičky. V elitní kategorii, tvořené kvůli velké náročnosti sekcí pouze šesti borci, v prvním klání triumfoval náchodský Svoboda ze Svofa Teamu. Za ním jen o dva body skončil úřadující mistr republiky Balaš jezdící za Ferodo-Repsol Team, následován týmovým kolegou Křoustkem. Ve druhém závodě byl nejlepší Křoustek, před Balašem a Svobodou.
Tato trojka se zároveň zúčastňuje seriálu mistrovství Evropy. "Občas se umístí i v nejlepší desítce. Trial jde celkově nahoru a zvlášť silná je nastupující mladá generace," říká Buriánek, podle nějž v republice nyní existuje přes sto jezdců s licencí.
Trial řadí k nejbezpečnějším a nejlevnějším motocyklovým sportům. Speciální, šestirychlostní a na údržbu nenáročná motorka stojí 150 až 170 tisíc. Většinou jsou to španělské značky Montesa (s motory Honda), GasGas či italské Bety.
Díky nízko posazenému těžišti a širokým řidítkům jsou velmi dobře ovladatelné a dokážou jet i stodvacítkou. I na trojku mají neuvěřitelnou akceleraci při rozjezdu v kopci.