Od soutěžní octavie se tým Škoda Motorsport po čtyřech letech propracoval k vozu, s nímž má nejvyšší ambice: jednou vyhrát závod mistrovství světa v rallye. To se české značce jako jednomu ze dvou současných továrních týmů - vedle jihokorejského Hyundai - ještě nepovedlo. Maximem bylo třetí místo.
„Tohle je auto nové generace,“ řekl exmistr světa a závodník továrního týmu Didier Auriol. „Fabii jsem viděl poprvé koncem loňské sezony, když jsem se rozhodoval, jestli půjdu ke Škodě. A byl to jeden z důvodů, proč jsem řekl ano,“ dodal čtyřiačtyřicetiletý Francouz.
Podle šéfa týmu Pavla Janeby se na Fabii WRC pracovalo od konce roku 2001. Kolik lidí projekt zaměstnal, ani na kolik peněz přišel, boss neprozradil.
„S lidmi to lze těžko spočítat... Pouze na karoserii, která má proti octavii dvojnásobnou tuhost, dělalo asi pět až sedm lidí. A kolik to všechno stálo? Desítky milionů eur ne, ale v desítkách milionů korun počítat můžete,“ řekl Janeba.
Dvoulitrový motor s výkonem tří set koní byl použit z Octavie WRC, jiný vhodný továrna nemá. Novinkou je řazení šestistupňové převodovky pod volantem, díky němuž se uspoří čas. Přední nárazník, zadní spoiler a další komponenty se testovaly v aerodynamickém tunelu.
„Fabia bude mít úplně jiné jízdní vlastnosti než octavia,“ podotkl Janeba. Jaké? To zatím jezdci neřekli.
„Mám za sebou jen pár zkušebních kilometrů, ale ostré testy nás teprve čekají. Zatím jsme si spíš upravovali vnitřek vozu podle svého,“ vysvětlil Auriol.
Kdy se dočkáme nasazení fabie v ostré soutěži? Tým mluví obecně o poslední čtvrtině sezony mistrovství světa, což by znamenalo premiéru na Rallye San Remo začátkem října. Jistě si však dává spíše „měkčí“ termín, aby mohl překvapit.
„Start fabie závisí na úspěšnosti testů, ale je fakt, že nejlepší zkouškou je závod,“ podotkl Auriol.
Co třeba červencová Rallye Bohemia, závod mistrovství republiky, na který je tovární tým Škody přihlášen? „To nerozhodneme my, ale vyšší instance. Bohemia je možná brzy,“ míní finský pilot Toni Gardemeister.
„Já bych nejradši jel s fabií už v květnu Argentinskou rallye! Jsme profesionálové, musíme se zatím držet staré octavie, ale moje myšlenky a motivace jsou už převážně u fabie,“ přiznal Auriol.
„Závodit s fabií by se už dalo, ale nechceme spěchat a dopadnout jako s octavií na Monte Carlu 1999,“ vzpomněl Janeba, jak nové, nevyzkoušené vozy nebyly schopny ani odstartovat...
Nová Fabia WRC zezadu |
Nová Škoda Fabia WRC z boku |
Nová Škoda Fabia WRC zepředu |
Nová Škoda Fabia WRC. |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |