Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Seriál o golfových pravidlech - díl XX. Praporková tyč

Tereza si koleduje - pokud přepatuje a trefí špatně odloženou praporkovou tyč, má trestnou ránu. | foto: Martin Kabát

10 2010
Toto je část pravidel, takříkajíc velice ze života. Situace kolem tyče nastávají na každé jamce a jejich řešení jsou jednoduchá jen zdánlivě.

Neexistuje povinnost vyndat praporkovou tyč z jamky při hře z greenu. To spousta lidí neví. Ale proti tomu stojí fakt, že kdyby třeba i ten nejdelší a nejméně pravděpodobný putt zabloudil do jamky, v níž tyč stojí, následoval by trest za její zasažení (ztráta jamky, resp. dvě trestné rány).

Takže to nikdo nedělá. Pravidla pro takový případ vylučují, že by míč, který vklouzl celým objemem do jamky, tyč nezasáhl.

Praporkovou tyč si může hráč nechat obsluhovat, odstranit nebo podržet i při ráně mimo green, v podstatě odkudkoli.

Soupeř pomůže

Běžná praxe je tato: jakmile jsou míčky všech hráčů na greenu, tyč je vyňata z jamky a položena kousek dál na zem. Takové tyči se říká neobsluhovaná.

Neobsluhovaná ale je i tyč stojící v jamce. Trest za zásah neobsluhované tyče se vztahuje na obě popsané polohy.

Když je některý z míčů daleko od jamky, hráč může požádat o obsluhu tyče. Může si ji nechat obsluhovat, odstranit, nebo podržet. Toto smí provádět soupeř, spoluhráč, zapisovatel, nosič, dokonce je připustitelné, aby tyč obsloužil rozhodčí nebo pozorovatel.

Seriál o golfových pravidlech - obsluhovaná praporková tyč.

Ale vynutit si obsluhu tyče na spoluhráči nebo soupeři nelze. Pokud to odmítnou, musí si hráč poradit sám.

Není-li tyč obsluhována, držena, nebo odstraněna v okamžiku úderu, nelze tuto činnost začít, pokud je hráčův míč v pohybu. Jednodušeji – když se míč pohybuje, nesmí se s tyčí hýbat.

Je tady několik definic. Když je tyč v jamce a někdo stojí blízko u ní v momentě, kdy hráč hraje, má se za to, že tato osoba tyč obsluhuje. Když někdo tyč obsluhuje (nebo odstraňuje či drží), hráč o tom ví a neprotestuje, tak platí, že tyč byla obsluhována z hráčova pověření, a to až do zastavení míče.

Pak je hráč sám odpovědný za to, že míč nezasáhne praporkovou tyč ani obsluhovatele, následovaly by dvě trestné rány nebo v jamkovce ztráta jamky.

Seriál o golfových pravidlech - nesprávně odložená praporková tyč.

Není-li tyč obsluhována, držena, nebo odstraněna v okamžiku úderu, nelze tuto činnost začít, pokud je hráčův míč v pohybu. Opět by následoval trest. Nesmí to udělat ani hráč, který tyč položil příliš blízko a stojí u ní. Porušil by pravidlo o odstraňování závady během pohybu míče a byl by potrestán on.

Ale je tady výjimka – pokud někdo napřed hůl obsluhoval (držel v jamce) a po odehrání míčku ji položil na green, může ji beztrestně zvednout, případně položit jinam.

Obsloužím se sám

Hráč si také smí podržet tyč sám a patovat (doklepávat), aniž by ji položil.

Jinak je tomu, když soupeř, spoluhráč, nebo jejich nosič obsluhuje, odstraňuje, nebo drží tyč v okamžiku, kdy hráč provádí úder, nebo je jeho míč v pohybu, a děje se to bez hráčova pověření, nebo bez jeho vědomí. Pokud tím soupeř či spoluhráč může ovlivnit dráhu míče, je potrestán, a ten kdo hrál, potrestán není.

Kdyby tedy snad soupeř hodil praporkovou tyč míči do cesty, je to výše popsaný případ.

Seriál o golfových pravidlech - míč u praporkové tyče.

Sem tam se stane, že se míček po úspěšném chipu nebo pitchi opře o stojící praporkovou tyč, ale nevklouzne ještě celým objemem do jamky. V tom případě smí šťastný střelec nebo někdo jím pověřený tyč vyndat nebo jí pohnout tak, aby míček spadl níž. Pak se počítá, že tam spadl už tím posledním úderem.

Někdy leží míček na greenu tak daleko, že jiný míč ležící vedle greenu je jamce blíž. Pak má hrát napřed hráč, který leží dál. Tyč se obslouží nebo vyndá, po úderu se vrátí do jamky a hraje ten, kdo byl blíž, ale ne na greenu.

(Fotografie byly pořízeny v golfovém indooru sportovního centra STEP v Praze.)

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze