Na třetí pozici dokončil druhý jezdec Ferrari Rubens Barrichello. Získal šest bodů a čtyři závody před koncem ztrácí na Schumachera čtyřicet. Teoreticky ho může dostihnout, ale jeho počtu vítězství už v žádném případě nedosáhne.
Závod na oblíbeném okruhu, kde debutoval ve formuli 1, slavil premiérové vítězství a celkem tu triumfoval šestkrát, se pro Schumachera dlouho nevyvíjel příznivě. Zpočátku se pohyboval až na šestém místě, což pro byl pro letošního suveréna nezvyk. Divoký průběh závodu mu nakonec vynesl potřebný náskok před Barrichellem, který na tom byl dlouho ještě hůř, ale nakonec dojel třetí.
Ferrari si tak po Poháru konstruktérů zajistilo i titul mistra světa. Nyní se pravděpodobně, stejně jako v roce 2002, soustředí na uhájení celkové druhé pozice Rubense Barrichella.
Kvalifikací zamíchal déšť
Podívanou hodnou tradice jezdecky náročná trati ve Spa nabídla už kvalifikace. Od pátku bičovaly dráhu husté provazce deště a pršet přestalo teprve v sobotu kolem oběda. Na postupně osychající dráze vládly v předkvalifikaci jezdci Ferrari, jejichž pneumatiky Bridgestone jsou na mokru o třídu lepší než konkurenční Micheliny.
Když během rozhodujícího boje o místa na startu začali jezdci přezouvat na pneumatiky "intermediate" určené pro mírně mokrou trať, spustil se opět liják. Takže poslední jezdci kvalifikace včetně Räikkönena a obou Ferrari měli horší podmínky než ostatní. Fin spadl na desáté místo, ale Schumacher ukázal své mistrovství a startoval těsně za držitelem pole position Trullim.
V neděli už bylo sucho, takže se čekalo, že pneumatiky Bridgestone na Ferrari a Sauberech nebudou takovou výhodou. A to se na startu potvrdilo.
Na bleskový odpich Renaultů Schumacher podle očekávání neměl. V první zatáčce se na jeho úroveň dostal dokonce čtvrtý po kvalifikaci Coulthard a za chvíli byl před ním.
První kolo bylo konečnou pro čtyři jezdce
V první zatáčce přišel Webber o přední křídlo a už první průjezd obávanou zatáčkou Eau Rouge nezůstal bez následků. Japonec Sató při pokusu o předjetí narazil do Australana Webbera a jejich kolizi odnesli ještě Italové Bruni a Pantano.
Na trať musel zpomalovací vůz, který byl v permanenci velmi často, a v čele se usadili jezdci Renaultu v pořadí Trulli a Alonso. Za čtvrtého Schumachera se stihl za jeden okruh vyvést z desátého místa na startu Kimi Räikkönen. V té chvíli nikdo netušil, že to bude hlavně jeho závod.
Na strkanici v úvodních šikanách doplatili poškozeným vozem i Barrichello, Button a Massa. Všichni museli k mechanikům. Naštěstí pro ně byl na dráze zpomalovací vůz a stihli se vrátit na trať před celým polem a ztrátu bez problémů dohnat.
Schumachera předjeli Räikkönen i Montoya
Po čtvrtém okruhu zpomalovací vůz zatočil zpět do boxů a Räikkönen ihned předjel Schumachera. Ten dlouho nevydržel ani na pátém místě, protože po pár zatáčkách podlehl tlaku Montoyi. Cestu za obhajobou titulu tak začínal ze šestého místa.
V jedenáctém kole zajel jako první z vedoucích jezdců dotankovat palivo Jarno Trulli a vedení se ujal jeho týmový kolega Alonso. O okruh později dostal Alonso dva smyky. Po prvním se ještě na dráhu vrátil, po druhém už zůstal viset ve štěrkovém kačírku. Na prvním místě ho vystřídal Räikkönen.
V témže okruhu nevydržela pravá zadní pneumatika Brita Coultharda, ale ten se nevzdal a na nejdelším okruhu v seriálu protrpěl cestu do depa pro nové kolo. Vytrvalost se mu vyplatila. I když v samém závěru ještě narazil do neústupného Rakušana Kliena a musel do boxu s poničeným vozem, získal body za sedmé místo.
Do čela se dostal i Pizzonia
Když zajeli do depa Räikkönen a Schumacher, dostal se poprvé v kariéře do vedení Antonio Pizzonia. Čtyři kola byl v čele a potvrdil, že Williams při volbě náhrady za Ralfa Schumachera nesáhl vedle.
V 18. kole se dostal opět do čela Räikkönen a snažil se získat náskok na zrychlujícího Schumachera, který předjel Trulliho a posunul se na třetí pozici. Druhý jezdil Button, ale toho ještě čekala zastávka v boxech. Musel k opravě vozu již po prvním okruhu, tak mu mechanici přidali oproti kvalifikaci více paliva.
Vítěz kvalifikace Trulli se na druhé sadě pneumatik řítil do zkázy. Nové gumy si zjevně s jeho nastavením nerozuměly, auto bylo hodně přetáčivé, až neřiditelné a jediný zástupce Renaultu na dráze se postupně propadal z nejlepší desítky. Příliš mu nepomohlo, když ho Montoya ve 21. kole při útoku na dráze otočil a připravil ho o další cenné vteřiny. Na kolizi doplatil i Kolumbijec, který se propadl na čtvrté místo za svého týmového kolegu z Williamsu Pizzoniu.
Přestože těsně před druhou zastávkou v boxech zajel Schumacher nové nejrychlejší kolo závodu, Räikkönen si pohodlně udržoval vedení. V průběhu celé velké ceny dokazoval, že nový McLaren už na Ferrari stačí.
Buttonovi bouchla pneumatika
Naopak výkony stáje B.A.R. mají v průběhu sezony spíše sestupnou tendenci. Butonovi, stejně jako Coulthardovi nevydržela pneumatika a po defektu v nejrychlejší pasáži trati vyletěl mimo dráhu. Na špatné Micheliny doplatil i Baumgartner s Minardi, který zrovna projížděl okolo a Brit ho vzal z trati i ze závodu s sebou.
Na okruh znovu vyjel safety car. Schumacher a Pizzonia ještě stihli zajet do boxů a vrátit se v čas na dráhu. Kdyby zůstali na trati za safety carem bez závěrečné zastávky v boxech, kterou už měl Räikkönen za sebou, přišli by o šanci na body.
Ale Pizzoniovi to nebylo nic platné. Navzdory pomalé jízdě se mu roztrhla nová pneumatika. V té době jel třetí a vinou defektu přišel o naději na životní výsledek. V příštím závodu v Monze už ho nejspíš odsune zpět do role náhradníka zotavující se Ralf Schumacher. A u pneumatikářů v Michelinu asi budou mít před následující Velkou cenou Itálie divoké dny.
Defekt postihl i Montoyu
Problémům se zničenou pneumatikou neušel ani druhý jezdec Williamsu Montoya, jenž musel sedm kol před cílem do depa, ale navzdory snaze mechaniků zhasl motor a vystoupil z vozu.
O poslední dramatický moment se postaral kontakt Coultharda s Klienem, po němž vyjel na trať znovu zpomalovací vůz a umožnil Schumacherovi stáhnout ztrátu na Räikkönena. Úřadující vicemistr světa si však první místo pohlídal a po předchozích letošních nezdarech se mohl radovat z druhého vítězství v Grand Prix v kariéře. Navíc v závěru, kdy už Schumacher boj o vítězství vzdal, zajel nové nejrychlejší kolo závodu a potvrdil tak skvělou formu McLarenu.
Za třetím Barrichellem si jel pro skvělý výsledek jeho krajan Zonta, ale porucha motoru tři kola před cílem, těsně po návratu zpomalovacího vozu do boxů, ho o čtvrté místo obrala. Byl by to životní úspěch nejen Zonta, ale i Toyoty, která letos ještě tak vysoko nebyla.
Další závod se jeden za čtrnáct dní na okruhu v Monze.
Vícenásobní mistři světa ve formuli 1:
7 - Michael Schumacher (1994-95 a 2000-04),
5 - Juan Manuel Fangio (1951 a 1954-57),
4 - Alain Prost (1985-86, 1989 a 1993),
3 - Ayrton Senna (1988 a 1990-91), Nelson Piquet (1981, 1983 a 1987), Niki Lauda (1975, 1977 a 1984), Jackie Stewart (1969, 1971 a 1973) a Jack Brabham (1959-60 a 1966),
2 - Mika Häkkinen (1998-99), Emerson Fittipaldi (1972 a 1974), Graham Hill (1962 a 1968), Alberto Ascari (1952-53) a Jim Clark (1963 a 1965).
Výsledky Velké ceny Belgie 2004:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1h32:35.274 |
2. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +3.132 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +4.371 |
4. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +12.504 |
5. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | +14.104 |
6. | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | +14.614 |
7. | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | +17.970 |
8. | Olivier Panis | Francie | Toyota | +18.693 |
9. | Jarno Trulli | Itálie | Renault | +22.115 |
10. | Ricardo Zonta | Brazílie | Toyota | +3 kola |
11. | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | +4 kola |
12. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | +7 kol |
13. | Antonio Pizzonia | Brazílie | Williams | +13 kol |
14. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +15 kol |
15. | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | +16 kol |
16. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +33 kol |
17. | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | +44 kol |
18. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +44 kol |
19. | Gianmaria Bruni | Itálie | Minardi | +44 kol |
20. | Giorgio Pantano | Itálie | Jordan | +44 kol |
Pořadí šampionátu:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 128 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 88 |
3 | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | 65 |
4 | Jarno Trulli | Itálie | Renault | 46 |
5 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 45 |
6 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 38 |
7 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 28 |
8 | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | 21 |
9 | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | 18 |
10 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | 18 |
11 | Ralf Schumacher | Německo | Williams | 12 |
12 | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | 10 |
13 | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | 7 |
14 | Olivier Panis | Francie | Toyota | 6 |
15 | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | 3 |
16 | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | 3 |
17 | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | 3 |
18 | Timo Glock | Německo | Jordan | 2 |
19 | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | 1 |
20 | Marc Gene | Španělsko | Williams | 0 |
21 | Giorgio Pantano | Itálie | Jordan | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 216 |
2 | Renault | Francie | 91 |
3 | B.A.R. | Velká Británie | 83 |
4 | Williams | Velká Británie | 54 |
5 | McLaren | Velká Británie | 49 |
6 | Sauber | Švýcarsko | 28 |
7 | Jaguar | Velká Británie | 10 |
8 | Toyota | Japonsko | 9 |
9 | Jordan | Velká Británie | 5 |
10 | Minardi | Itálie | 1 |
ZÁVOD JSME SLEDOVALI V ON-LINE REPORTÁŽI
Michael Schumacher pózuje fotografům v depu ve Spa. |
Michael Schumacher při tréninku Velké ceny Belgie ve Spa 2004. |
Jenson Button v kokpitu svého monopostu B.A.R. |
Kimi Räikkönen s McLarenem zajel ve druhém tréninku ve Spa nejrychlejší čas. |
Michael Schumacher chce ve Spa potvrdit další titul mistra světa. |
Michael Schumacher na okruhu ve Spa. |
Michael Schumacher v krátkém sobotním dešťovém tréninku GP Belgie F1. |
Takuma Sató čeká v boxech, zda ho nepříznivé podmínky pustí na trať. |
Jarno Trulli na trati kvalifikace Velké ceny Belgie. |
Trulli vyhrál ve Spa druhou kvalifikaci sezony. |
ODSTARTOVÁNO. Velká cena Belgie začíná. |
Michael Schumacher v boxech. |
Fernando Alonso s vozem Renault před Davidem Coulthardem s McLarenem. |
STARONOVÝ ŠAMPION. Michael Schumacher si zajistil sedmý titul mistra světa. |
TROFEJ PRO MISTRA SVĚTA drží nad hlavou Michael Schumacher. |
Michael Schumacher oslavuje. |
Michael Schumacher s trofejí a šampaňským. |
NEVYHRÁL, ALE STAL SE MISTREM. I druhé místo v závodu Velké ceny Belgie stačilo Michaelu Schumacherovi k titulu šampiona. |
Momentka ze závodu: Kimi Raikkonen před Michaelem Schumacherem. |
Jenson Button opouští svůj vůz, Velká cena Belgie pro něj skončila ve 29. kole. |