Barrichello si díky vítězství definitivně zajistil druhou pozici v šampionátu. Třetího Buttona už rovněž nemůže nikdo předstihnout.
Světový šampion Michael Schumacher před 160.000 diváků završil nepovedený víkend dvanáctým místem s více než jednokolovou ztrátou.
Proti Schumacherovi se vše spiklo
Vládce seriálu se snažil, ale na supermoderním okruhu si vybral smůlu na několik závodů dopředu. Už v kvalifikaci dostal smyk a místo aby toho, aby se postavil na chvost startovního pole, rozhodl se raději začínat z boxů. Po zhasnutí červených světel mu byly vyměněny pneumatiky a doplněno palivo.
Z dvacátého místa se pak sice začal prokousávat kupředu, ale na nové šanghajské dráze nebylo předjíždění tak jednoduché, jak se předpokládalo. Pneumatikami nedostatečně "pogumovaný" asfalt byl hodně kluzký. Při jednom z předjížděcích manévrů se dostal do kontaktu s jaguarem Rakušana Christiana Kliena. To naštěstí pro něj odnesl pouze mladý Rakušan, který za setkání s mistrem světa zaplatil poškozeným autem a skončil. Ale už ve 14. kole Schumacher chyboval a dostal hodiny.
Větší zdržení pro něj znamenala prasklá pneumatika nedlouho po polovině závodu. Musel neplánovaně do boxů. V závěrečném okruhu dokázal svou převahu nejrychlejším kolem závodu, ale to pro něj bylo slabou útěchou. V té době už jeho týmový kolega Barrichello projížděl vítězně cílem.
"To skutečně nebyl můj víkend. Ale já už v tomto roce zažil takových skvělých závodů... A navíc vyhrál Rubens, takže Ferrari tu začalo psát listinu vítězů, což je nejpodstatnější faktor," řekl vítěz 12 ze 13 úvodních závodů sezony, který ale tři
poslední nevyhrál a byl poprvé od loňské maďarské GP předjet o kolo.
Tradice: Nejlepší start měl Alonso
Historicky první start závodu formule 1 v nejlidnatější zemi světa bezchybně vyšel prvním dvěma jezdcům kvalifikace Barrichellovi a Räikkönenovi. Za ně proklouzl z šesté pozice Alonso. O čtvrté místo se chvíli přetahoval S Buttonem Massa, ale pak musel uznat, že na jeho B.A.R. nemá. Zdálo se, že má technické problémy, protože po chvíli ho předjel i týmový kolega Fisichella a poprvé do boxů jel až z konce první desítky.
V sedmém kole se měnilo pořadí vedoucí trojice. Alonso nestačil a tlaku Buttona nemohl dlouho odolávat. Brit ho snadno předjel.
Jenson Button zvolil narozdíl od vedoucí dvojice taktiku dvou výměn pneumatik, takže zůstával na dráze déle. Barrichello a Räikkönen se ve dvanáctém kole vrátili od mechaniků na dráhu v nezměněném pořadí a Button si mohl užívat pár kol prvního místa. Z předních jezdců jako poslední dotankovával palivo Ralf Schumacher, takže i on dva okruhy vedl.
Räikkönen ztratil pár desetin vteřiny před druhou návštěvou v pit lane, protože ho zbrzdil ve stejný moment do boxů zajíždějící Bruni s Minardi. K mechanikům se vrátil už ve 36. okruhu, o sedm kol dříve než Barrichello.
Strategie Ferrari opět vítězila
Taktický manévr McLarenu s velmi krátkým prostředním úsekem však pouze nahrál do karet Ferrari. Vedoucí Barrichello šlápl na plyn, zajížděl jedno excelentní kolo za druhým, a s poslední sadou pneumatik se vrátil na dráhu 14 vteřin před Finem, který už ví, že titul vicemistra bude muset za měsíc předat právě Barrichellovi.
Nenápadně se mezitím mezi vedoucí dvojici vklínil Jenson Button. Když se vedoucí rudý monopost naposled vrátil od mechaniků, ztrácel na něj osm vteřin. Až do cíle ho sice stahoval, ale Barrichello si vedení bezpečně hlídal. Jako drama mohl závěr vypadat pouze v televizi.
Znovu se vzchopil Räikkönen a dýchal Buttonovi na záda. To bylo ale z jeho strany vše. Jeho týmový kolega Coulthard ani nebodoval. Po špatném startu a defektu pneumatiky zvládl pouze v závěru neúspěšně dorážet na osmého Massu.
Vzteklý Ralf do cíle nechtěl
V Renaultu čtvrtým místem Alonso téměř ztrapnil bývalého mistra světa Villeneuva, který se protrápil k jedenáctému místu. Trulliho tedy nahradil včetně jeho pozic za body. Renault bodoval po dvou neúspěšných závodech, ale na druhé místo v Poháru konstruktérů už ztrácí devět bodů.
S Williamsem jel lépe než v cíli pátý Montoya mladší bratr mistr světa. Ale doplatil na kolizi osmnáct kol před cílem s Coulthardem, po které musel do boxů. Vzteky bez sebe dostal smyk ještě při nájezdu do pit lane a pak nadvakrát prudce zabrzdil před garáží. Vyskočil z kokpitu a přes přemlouvání inženýrů, že auto se dá ještě opravit, odmítal do něj znovu nastoupit. Ralf Schumacher v Číně nechtěl, stejně jako jeho slavnější bratr, projet cílem se ztrátou celého kola mimo bodované pozice.
Rubens Barrichello vyhrál podruhé v sezoně a podeváté v kariéře, čímž se vyhoupl na 26. místo v historickém pořadí jezdců F1 podle počtu vítězství.
"Velmi dobře jsem odstartoval a od prvního kola jsem si užíval, jak auto šlape," pochvaloval si Barrichello. "Skvělý závod. Dobré bylo, když jsem po posledním pitstopu neviděl za sebou nikoho v zrcátku. Na konci už jsem na to moc netlačil, osm
sekund k dobru byl fajn náskok," dodal Brazilec, jenž na stupních vítězů zničil šampaňským oblek svého šéfa Luky di Montezemola a pak si zbytek vylil na hlavu. "Byl to těžký závod. Vzhledem k naší strategii dvou zastávek v boxech hlavně po mentální stránce," poznamenal Button.
Jenson Button sice ještě nikdy v kariéře nevyhrál, zato na stupních vítězů stál letos už podeváté. K prvnímu místu mu tentokrát chyběla pouhá vteřina.
Výsledky:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Rubens Barrichello
Brazílie
Ferrari
1h29:12.420
2.
Jenson Button
Velká Británie
B.A.R.
+0:01.035
3.
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
+0:01.469
4.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
+0:32.510
5.
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
Williams
+0:45.193
6.
Takuma Sató
Japonsko
B.A.R.
+0:54.791
7.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Sauber
+1:05.464
8.
Felipe Massa
Brazílie
Sauber
+1:20.080
9.
David Coulthard
Velká Británie
McLaren
+1:20.619
10.
Mark Webber
Austrálie
Jaguar
+1 kolo
11.
Jacques Villeneuve
Kanada
Renault
+1 kolo
12.
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
+1 kolo
13.
Nick Heidfeld
Německo
Jordan
+1 kolo
14.
Olivier Panis
Francie
Toyota
+1 kolo
15.
Timo Glock
Německo
Jordan
+1 kolo
16.
Zsolt Baumgartner
Maďarsko
Minardi
+3 kola
17.
Gianmaria Bruni
Itálie
Minardi
+18 kol
18.
Ralf Schumacher
Německo
Williams
+19 kol
19.
Ricardo Zonta
Brazílie
Toyota
+21 kol
20.
Christian Klien
Rakousko
Jaguar
+45 kol
Pořadí šampionátu dva závody před koncem:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 136 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 108 |
3 | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | 79 |
4 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 50 |
5 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 46 |
6 | Jarno Trulli | Itálie | Renault, Toyota | 46 |
7 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 34 |
8 | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | 26 |
9 | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | 24 |
10 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | 21 |
11 | Ralf Schumacher | Německo | Williams | 12 |
12 | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | 11 |
13 | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | 7 |
14 | Olivier Panis | Francie | Toyota | 6 |
15 | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | 3 |
16 | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | 3 |
17 | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | 3 |
18 | Timo Glock | Německo | Jordan | 2 |
19 | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | 1 |
20 | Marc Gene | Španělsko | Williams | 0 |
21 | Giorgio Pantano | Itálie | Jordan | 0 |
22 | Gianmaria Bruni | Itálie | Minardi | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 244 |
2 | B.A.R. | Velká Británie | 105 |
3 | Renault | Francie | 96 |
4 | Williams | Velká Británie | 64 |
5 | McLaren | Velká Británie | 58 |
6 | Sauber | Švýcarsko | 32 |
7 | Jaguar | Velká Británie | 10 |
8 | Toyota | Japonsko | 9 |
9 | Jordan | Velká Británie | 5 |
10 | Minardi | Itálie | 1 |
ZÁVOD JSME SLEDOVALI V ON-LINE REPORTÁŽI
Na páteční tiskové konferenci při Velké ceně Číny promlouvá Michael Schumacher k Fernandu Alonsovi. |
Barrichello si projíždí nový okruh Grand prix v Číně. |
Coulthard na trati v Šanghaji při pátečním tréninku před Jaguary Kliena a Webbera. |
Technické problémy pronásledovaly 24. září Michaela Schumachera při prvním volném tréninku na premiérovou Velkou cenu Číny vozů F1. Na novém okruhu v Šanghaji zůstal světový šampion stát krátce před koncem tréninkových jízd při výjezdu z boxu a mechanici jeho nepojízdné ferrari museli odtlačit zpátky. Schumacher obsadil až patnácté místo a zcela jej zastínili piloti stáje BAR. |
Jacques Villeneuve v kombinéze týmu Renault po prvních trénincích v Šanghaji. Mistr světa z roku 1997 se po roční pauze vrátil do formule 1. |
Barrichello s Ferrari pří vítězné kvalifikaci v Číně. |
Giancarlo Fisichella se Sauberem při kvalifikaci. |
Kimi Räikkönen (vpředu) a Jenson Button jsou na tiskovou konferenci po kvalifikaci GP Číny. |
Čínští fanoušci Michaela Schumachera |
Čínští pracovníci uklízejí dráhu před kvalifikací Velké ceny v Šanghaji. |
Takuma Sató při sobotním ranním tréninku GP Číny. |
Jacques Villeneuve byl v Číně v týmu Renault nováčkem. |
Start závodu. |
Třetí dojel ve Velké ceně Číny finský pilot Kimi Raikkonen. |
Jenson Button se po startu přetahoval o čtvrté místo s Massou v Sauberu. |
Rubens Barrichello se raduje z vítězství. |
Rubens Barrichello s trofejí. |
Rubens Barrichello s manželkou Silvanou. |
Michael Schumacher gratuluje týmovému kolegovi Rubensi Barrichellovi k vítězství ve Velké ceně Číny. |
Rubens Barrichello v čele závodu. |
Stupně vítězů: (zleva)Jenson Button, Rubens Barrichello a Kimi Raikkonen. |
JEDE SI PRO VÍTĚZSTVÍ. Rubens Barrichello s vozem Ferrari. |
Jenson Button se raduje z druhého místa ve Velké ceně Číny. |