Jezdec ze stáje DAMS se zkušenostmi z F1 letos nastoupil pod neuvěřitelným tlakem. Svět od něj očekával zisk titulu. Romain se s tímto břemenem výborně vypořádal a byl jasně nejlepším jezdcem roku. Jeho návratu do světa Grand Prix tedy nestojí nic v cestě – možná, že se postaví na start ještě této sezony.
Grosjean se narodil 17. dubna 1986. Motokáry opustil roku 2003 a hned poté se stal švýcarským mistrem Formule Renault. O dva roky později se prosadil v této třídě i v nabitém francouzském šampionátu a postoupil do formule 3.
Stálo ho to další dva roky, než se zde stal mistrem Evropy, a dalším logickým krokem vzhůru byla GP2. Zůstal při tom v týmu ART a vyplatilo se: hned se stal mistrem asijské odnože a v hlavním šampionátu vyhrál coby nováček tři závody.
Roku 2009 nastoupil za tým Addax-Campos a výborně mu vyšel začátek sezony. Byl nejslibnějším juniorem automobilky Renault a Francouzi jej uprostřed sezony po skandálu mezi Briatorem a Piquetem posadili do jejich vozu F1 coby Alonsovu dvojku.
Jeho nástup do F1 ale nebyl dobře načasován. Romain se musel zabydlet bez testů, jeho týmovým kolegou byl asi nejrychlejší jezdec šampionátu a tým byl otřesen skandálem kolem Briatoreho. Grosjean odjel šest závodů a jeho nejlepším výsledkem bylo nevýrazné třinácté místo v Brazílii. V zásadě neměl šanci ukázat své schopnosti. Jeho manažer Briatore se koncem roku stáhl a Romain přišel i o podporu Renaultu.
Roku 2010 musel začít od nuly. Jezdil, co se dalo. GT a druhotřídní šampionát AutoGP. Šéf týmu DAMS, Jean-Paul Driot, na něj však nezapomněl a v polovině sezony ho přivedl zpět do GP2, kde mohl nahradit pomalého Číňana Tunga. Grosjean chopil tuto svou druhou šanci skutečně za pačesy. Hned patřil mezi špičku pole a v zimě znovu vyhrál GP2Asia.
Letos jezdil v GP2 jakoby ve své vlastní třídě a brzy nebylo pochyb o tom, že se stane mistrem. Pro druhý pokus ve formuli 1 má ještě dost času – a k tomu vitální management Gravity za zády. Je veřejným tajemstvím padoku F1, že Romain od Velké ceny Singapuru usedne do jednoho z vozů stáje Lotus-Renault.
Co pro vás zisk titulu znamená?
2011 pro mne byla velmi důležitá sezona, ve které jsem sklidil ovoce práce posledních let. Mým jediným cílem bylo vyhrát titul – a je to krásný pocit mít ho konečně v kapse.
Jaký podíl má tým?
Upřímně řečeno nebyl DAMS minulý rok ještě na stejné úrovni jako Addax nebo ART. Mákli jsme ale všichni společně a výsledek je znát.
K šéfovi DAMS vás pojí zvláštní vztah…
Ano, byl to on, kdo mi minulý rok podal ruku ve fázi, kdy jsem skutečně nevěděl, jak dál. Když jsem usedal do vozu GT, tak jsem si opravdu myslel, že je s mou kariérou konec. Driot mi ale dal auto a důvěru. Celý jeho tým se postavil za mne.
Jakou roli hrála letos příprava a zkušenosti?
Doposud se mi často stávalo, že jsem prostě byl ve správný čas na špatném místě. Viz můj debut ve formuli 1. Letos jsem se mohl v klidu soustředit na GP2 a to pomohlo.
Mnozí pozorovatelé vás již déle považují za zralého pro F1. Co vám tedy GP2 letos – mimo titul – vůbec dala?
Člověk se vždy může něčemu přiučit. Mimo to je velmi důležité pohybovat se v padoku F1 a potkávat ty správné lidi.
Letos jste zatím vyhrál pětkrát. Které vítězství považujete za nejdůležitější?
Silverstone. Dokázal jsem tam totiž vyžehlit chybu z předešlého podniku ve Valencii a to bylo důležité pro morálku.
Šampioni GP2 zpravidla postupují do F1...
Bohužel to není zákon. Jistě, můj cíl je formule 1, můj management ale ještě pro sezonu 2012 nikde nepodepsal.
Kde byste mohl zakotvit?
Mám výborný vztah k týmu Lotus-Renault a jeho majitel je zároveň mým manažerem. Moje budoucnost je jistě spjata s nimi. S jinými týmy ani nejednám.
Jak vidíte retrospektivně svůj debut v F1 roku 2009?
Jistě toho nelituji. Byla tu ohromná šance, které jsem se prostě musel chopit, kdo by to neudělal? V zásadě jsem na své výsledky hrdý – nebyl jsem v porovnání s Alonsem až tak špatný.