Tým Brawn GP převálcoval v kvalifikaci Velké ceny Austrálie všechny soupeře! Před pár měsíci by to znělo jako sciene-fiction, dnes je to holý fakt. Ještě v únoru neexistující ekipa má nejrychlejší auto ve formuli 1.
A skutečný výkonnostní náskok je ještě vyšší, než to vypadá podle kvalifikačních časů. Letos mají týmy poprvé povinnost zveřejňovat hmotnost svých vozů, tedy množství paliva, s jakým jdou do závodu. A Button s Barrichellem jeli závěrečnou část kvalifikace s největším množstvím paliva! Naopak první do boxů by měl jet čtvrtý Kubica s BMW-Sauberem.
Vedení automobilky Honda si nyní musí rvát vlasy, že se zbavilo svého týmu. Měli věřit šéfovi Rossu Brawnovi, který je marně přesvědčoval, že za špatné výsledky sezony 2008 může pouze a jedině maximální koncentrace všech zaměstnanců na rok následující.
V kvalifikaci Velké ceny Austrálie se jezdci první desítky vtěsnali do nicotných pár desetin vteřiny, jen vozy Brawn GP, nástupce Hondy, vyčnívaly. Button byl zcela suverénní, Barrichello za ním nijak nezaostával. V prostřední části boje o místa na roštu, kdy všichni jezdí s palivem na pár kol, byli Barrichello s Buttonem o třídu lepší než všichni ostatní.
Brawn GP patří spolu s Williamsem a Toyotou do skupiny týmů, které čelily protestu Ferrari a spol. Ale jejich větší difuzor byl nakonec komisaři FIA schválen a odvolací soud bude zasedat až po Velké ceně Malajsie - více o kauze ZDE. Jak však ukazují časy jezdců Williamsu a Toyoty, výjimečnost vozů Brawn GP není pouze v difuzoru.
Z druhé řady odstartují do Velké ceny Austrálie Sebastian Vettel s vozem Red Bull a překvapivě Kubica se strojem BMW-Sauber. Polákův týmový kolega Heidfeld do závěru kvalifikace nepostoupil, ale on opět potvrdil, že je výjimečným pilotem. Předstihl i pátého Rosberga se silným Williamsem, který v Melbourne vyhrál všechny tréninky - více ZDE.
Mistr světa Hamilton začne až jako osmnáctý. Těsně postoupil do druhé části kvalifikace, ale tam kvůli problémům s převodovkou ani nevyjel na trať. Navíc byl penalizován za výměnu převodovky - více ZDE. Jeho týmový kolega z McLarenu Kovalainen sice pár letmých kole zajel, ale skončil jen o místo výš.
Mistrovské Ferrari je o něco rychlejší než jeho úhlavní loňský sok, ale na nejlepší nemá. Sedmé místo Massy a deváté Räikkönena na startu úvodního závodu před sezonou v Maranellu určitě nečekali.
Toyoty neprošly technickou kontrolou
Téměř čtyři hodiny po kvalifikaci FIA oznámila, že technickou prohlídkou neprošly vozy Toyoty. Jejich aerodynamická křídla byla komisaři shledána více pružná, než povolují pravidla.
Očekává se, že tým vše ihned napraví a Trullimu s Glockem, kteří se původně umístili v první kvalifikační desítce (na 6. a 8. místě), bude v neděli dovoleno startovat z konce roštu.
První část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, pět nejpomalejších končí)
Do slunného australského pozdního odpoledne s příjemnou teplotou vzduchu 25°C (kvalifikace začínala až v 17:00 místního času) vyrazil jako první Ital Fisichella z týmu Force India, který je podle všeho, spolu s Toro Rosso, největším outsiderem letošní sezony.
Před závěrečnou sérií letmých kolech se v čele pořadí vystřídali Rosberg, Button, Barrichello a dokonce i Alonso, ale ten v té chvíli už musel vědět, že v Melbourne bude s nejlepšími jen stěží bojovat.
Minutu před koncem úvodních jízd se do čela probojoval nejlepším časem dosavadního průběhu víkendu Mark Webber s vozem Red Bull, ale to ještě nebylo vše. Podle očekávání šla vpřed dvojice týmu Brawn GP - Button s Barrichellem už v úvodu kvalifikace ukázali, že nebude snadné je porazit. Rychlejší byl překvapivě Brazilec.
Nečekaně těsně ze 14. místa postupoval Ital Trulli, který si nechal letmé kolo na poslední vteřiny a nevyšlo mu podle předpokladů. Jeho týmový kolega z Toyoty Glock šel dál z bezpečné čtvrté příčky.
McLaren potvrdil, že nemá formu. Mistr světa Hamilton se v kvalifikaci zachránil o půl setiny vteřiny před Švýcarem Buemim z Toro Rosso. Brit zajel patnáctý čas.
Kromě dvojice italského Red Bullu Bourdais, Buemi nepostoupili rovněž Fisichella a Suttil z Force India a Piquet z Renaultu.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, pět nejpomalejších končí)
Na dráhu vyrazil do prostřední části boje o místa na startu jako první Kimi Räikkönen. Jeho týmový kolega z Ferrari Massa ho následoval a připojily se také obě toyoty. Timo Glock se okamžitě dostal do čela před Räikkönena.
Němec vydržel první jen minutu, pak už dokončil úvodní letmé kolo Jenson Button. Nečekaně zrychlil Sebastian Vettel a před závěrečným kolem letmých okruhů posunul Red Bull do vedení.
Mistr světa Hamilton odstartuje do závodu z patnácté pozice. Nestačil ani na týmového kolegu Kovalainena. Podle prvních zpráv ho v kvalifikaci trápily problémy s převodovkou. Kvůli nim do prostřední části vůbec nevyjel.
Vedoucího Vettela lehce předstihli oba jezdci Brawn GP - Barrichello s Buttonem se jako první v letošní Austrálii posunuli pod hranici jedné minuty a 25 vteřin.
Naopak podobně jako mclareny dopadl dvojnásobný šampion Alonso - na postup s vozem Renault neměl. Závod začne na dvanáctém místě.
Navzdory prokazatelně rychlému Williamsu nepostoupil Japonec Nakadžima. Stal se tak nejpomalejším pilotem s vozem, který má kontroverzní zadní difuzor. Vypadl také Heidfeld s BMW-Sauberem.
Těsně se zachránila dvojice Ferrari - Massa dosáhl na devátý čas, Räikkönen na desátý. Takový je skutečný poměr sil v současné formuli 1. V prostřední části kvalifikace jeli všichni jezdci s minimálním množstvím paliva.
Třetí část kvalifikace (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Hned v úvodu se opět dostali do čela Barrichello s Buttonem, ale nejlepší časy měly přijít v závěru s menším množstvím benzinu a novými pneumatikami. Za ně se posunula dvojice Red Bullu Webber s Vettelem.
A na Buttona s Barrichellem nikdo neměl. Dvojice nového týmu Brawn GP ještě zrychlila a zabrala pro sebe první řadu na startu úvodní Velké ceny letošní sezony.
Závod startuje v neděli v 8:00 českého času a iDNES.cz ho bude sledovat on-line.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1:26,202 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1:26,505 |
3. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:26,830 |
4. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:26,914 |
5. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:26,973 |
6. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:27,033 |
7. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:27,163 |
8. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:27,246 |
Nepostoupili do 3. části kvalifikace | ||||
9. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:25,504 |
10. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:25,605 |
11. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:25,607 |
12. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:25,726 |
Nepostoupili do 2. části kvalifikace | ||||
13. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:26,503 |
14. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:26,598 |
15. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:26,677 |
16. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:26,742 |
17. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:26,964 |
18. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | bez času* |
19. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:26,975** |
20. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:27,127** |
** Diskvalifikace. Vozy Toyota neprošly technickou prohlídkou.