Motorismus má v krvi. Věnoval se motokrosu, sajdkárkrosu a v posledních dvaceti letech mu učarovala rally. Josef Peták v roce 1994 začínal doma na Rally Příbram, o tomto víkendu na stejném závodu kariéru završí.
„Oficiálně končíme. Určitě už nebudeme startovat v žádném kompletním seriálu. Maximálně se objevíme sporadicky na nějakém závodě,“ míní 54letý pilot, jehož prakticky v celé kariéře doplňovala navigátorka Alena Benešová.
Jejich Renault Clio R3 bude mít při závěrečném podniku letošního mezinárodního mistrovství České republiky na kapotě startovní číslo 14.
Co vás vede ke konci kariéry? Finance? Ztráta motivace?
Hlavně situace ohledně peněz.
Je neúnosná?
Nevím, jak bych to přesně nazval. Situace je těžká po všech směrech. Náklady rostou, mnohem hůř se shánějí peníze od sponzorů a tak dále. Odráží se v tom celá ekonomika České republiky.
Rally PříbramPátek Zahajovací ceremoniál 16.00 (Náměstí TGM v Příbrami) Sobota RZ1 Horčápsko - Hořejany 8.33 RZ2 Vystrkov - Milín 9.21 RZ3 Horčápsko - Hořejany 11.21 RZ4 Vystrkov - Milín 12.09 RZ5 Sedlčany - Křečovice 15.04 RZ6 Nalžovice - Líchovy 15.37 RZ7 Sedlčany - Křečovice 17.12 RZ8 Nalžovice - Líchovy 17.45 Neděle RZ9 Bohutín - Sádek 8.43 RZ10 Těně - Neřežín 9.46 RZ11 Ohrazenice - Jince 10.14 RZ12 Bohutín - Sádek 12.11 RZ13 Těně - Neřežín 13.14 RZ14 Ohrazenice - Jince 13.42 |
Pro závěrečný závod kariéry jste si nevybral Příbram náhodou, že?
Samozřejmě. V roce 1994 byla Rally Příbram mým prvním závodem. V té době jsem vůbec nepředpokládal, že mě rally tolik uchvátí a zůstanu u ní tak dlouhou dobu.
Jak na celých 20 let vzpomínáte?
Myslím, že to byly povedené sezony. Od roku 1997, kdy jsme začali startovat s Protonem (Proton Wira Evo III – pozn. red.), což bylo auto vyšší třídy, se dá bez nadsázky říct, že jsme se celou dobu drželi na špici v té konkrétní třídě.
Máte nějaký nesplněný sen?
Stoprocentně. A prozradíte ho? Sezonu s vozem WRC. To už se mi nesplní. (rozesměje se)
A co vývoj vaší domácí Rally Příbram? Jaký byl?
Dřív to byl podnik, který jsem vnímal jen jako závodník, ale v posledních třech letech se trochu podílím na organizaci a zachytil jsem, že je čím dál obtížnější hledat tratě. Z těch nejkrásnějších vložek jsme vytlačováni. Každý rok ubude nějaká část úseku, který je zajímavý. Musíme jít cestou kompromisů, což je rok od roku těžší.
Čím to je? Zpřísněnými podmínkami? Nechutí obcí spolupracovat?
Já si myslím, že za vytlačování z tratí jednoznačně může mediální masáž, která považuje rally za partu vrahů. Setkáváme se s tím, že nás vytlačují lidé z obcí, ale ubývá i pořadatelů. Spolupracovali jsme s hasičskými sbory, ale jejich lidé nám teď říkají: „Nezlobte se, ale kdyby se něco stalo, nechceme si pošpinit jméno.“ Je to řetězec problémů.
Zpátky k vám. Budete o víkendu cítit nostalgii?
Myslím, že ne. Chci si to užít. Nehodlám se pitvat v tom, co bylo. Beru to tak, že všechno jednou končí a rally si chci užít. Až potom můžu přemýšlet, že je mi to líto.
Zmínil jste, že příležitostně byste se do rally rád zapojil. Znamená to, že si necháte auto?
Rád bych se ještě někdy svezl, ale v tuto chvíli neumím odpovědět, jak to přesně bude. Není to vyřešené.