Raboň už může plánovat další Giro

  13:07
Hradec Králové - Může dlouho vzpomínat, co mu přinesl první rok v prostředí nejlepších světových cyklistů. Vzpomínek a zážitků si cyklista František Raboň odnesl více než dost, ale od včerejška už víc myslí na měsíce příští. Borec, který před rokem odešel z hradeckého týmu PSK Whirlpool do přední světové stáje T-Mobile, se alespoň na pár dnů vrací do prostředí, které mu v cyklistice hodně pomohlo nahoru.

"Mám za sebou první trénink na novou sezonu a zítra odjíždím s hradeckým klubem na soustředění do Špindlerova Mlýna," hlásil včera jeden z mála českých cyklistů, který má i pro příští sezonu smlouvu ve stáji ProTour, nejvyšší třídě mezi cyklistickými družstvy, "jsem rád, že můžu s hradeckými kluky potrénovat, těším se i na spolupráci s trenérem Fialou."

Před rokem jste za sebou měl velmi úspěšnou sezonu v Hradci, která vám pomohla do stáje T-Mobile a do jiného cyklistického prostředí. Co vám to přineslo?
Hlavně velký skok a spoustu zážitků. Musím přiznat, že hodně věcí pro mě byla nová. Jiné závody, soupeři, zázemí. V tom všem se ale ukázalo, že základ je stejný, vše se točí kolem výsledku, ten je důležitý.

Stáje ProTour pracují s mnohem většími rozpočty než třeba domácí týmy. V čem jsou největší rozdíly?
Asi největší v cestování, protože tady se k závodům většinou létá, takže v Evropě jste všude za dvě hodiny. Jinak Komfort je přece jen větší, ale třeba ve vybavení, jestli máte čtyři nebo dvě kola, jaké a kolik máte k dispozici oblečení, to už člověka tak nebere.

Jak jste se srovnával s závoděním s nejlepšími?
Tak to bylo samozřejmě úplně nové. Už proto, že člověk je najednou v týmu, kde s ním závodí hvězdy jako Ullrich, Rogers, Gončar, Klöden a další. Je to takové zvláštní, protože jeden rok se na ně díváte v televizi, jak závodí třeba na Giru a o rok později s nimi sedíte v autobuse a bavíte se o tom, jak může vypadat etapa, kterou společně pojedete. Jde o cennou zkušenost, když člověk může takové lidi poznat a skamarádit se s nimi.

František Raboň

Třiadvacetiletý cyklista, který před právě skončenou sezonou odešel z hradeckého týmu PSK Whirlpool do německého T-Mobilu, přední světové stáji kategorie ProTour.
V Hradci Králové působil čtyři roky a a během nich se prosadil do české špičky.
Největším úspěchem byl titul mistra Evropy v kategorii do 23 let, který získal v roce 2005 v Moskvě.
V kategorii do 23 let získal i domácí tituly: v roce 2002 v časovce, v roce 2004 v závodě jednotlivců s hromadným startem.
V německém T-Mobilu bude působit i v příští sezoně.

Největší světové závody jsou však asi o něčem jiném, než ty, které jste jezdil předtím. Jak jste si zvykal?
Těžko. Přijel jsem na první závody a byla to hrůza. Brzy jsem odpadal, dva, tři jsem nedokončil, dokonce jsem byl nahlodaný, jestli jsem udělal dobře. Ale právě v těch chvílích jsem byl hodně překvapen, že za mnou spolujezdci z týmu přišli a povzbudili mě. Říkali mi, ať si z toho nic nedělám, že ve dvaadvaceti, třiadvaceti letech tak začínal každý. Bylo to hodně povzbuzující.

Velmi brzy však přišla nominace na Gira d’Italia, což se v první sezoně málokomu podaří.
Bylo to opravdu překvapení. něco takového jsem si totiž vůbec nedovedl představit. Vezměte si, že na soupisce T-Mobilu bylo devětadvacet lidí, to jsem opravdu nečekal.

Navíc ani program, který jste měl před Girem tomu moc nenapovídal.
Právě. Jel jsem tři asi pětidenní závody a najednou asi po dvou dnech mi volali, že mám jet na Giro. Domluva zněla, že mám hlavně pomoci v úvodních zhruba deseti spíše rovinatých etapách a pak se uvidí. Vedení týmu nechtělo, abych Giro dojel za cenu toho, že by mě to poznamenalo na další část sezony, případně i dál.

Jak jste se pak rozhodovali, zda skončíte, nebo pojedete dál?
Necítil jsem se špatně, konzultovali jsme to s lékaři a nakonec jsem pokračoval a závod jsem dojel. Myslím si, že mi to dost pomohlo.

V čem?
Udělal jsem si cyklistický respekt. Cítil jsem, že najednou o mně přestali pochybovat, setkal jsem s kladným ohlasem.

Když jste do minulého roku závodil za hradecký tým, tak jste sbíral jedno vítězství za druhým. V nejvyšší kategorii to už je mnohem těžší, čeho si nejvíce vážíte ze svých výsledků?
Určitě druhého místa v časovce družstev na Giru. I když třeba právě tento výsledek s odstupem času člověka trochu mrzí.

Druhé místo je málo?
K prvnímu místu nám chyběla jediná vteřina, což člověku přijde líto. Protože jet v týmu s Ullrichem, Gončarem a dalšími a ještě vyhrát, to by byl zážitek. Navíc člověk velmi rychle pozná, že v těchto závodech se počítají jen první místa. Být druhý jen o jednu vteřinu? To za chvíli nikoho nezajímá.

Jak musí člověk změnit závodnickou filozofii, když se dostane mezi nejlepší světové borce?
Je to samozřejmě trochu jiné. Jdete na start, kde je s vámi přes dvě stě borců, kteří se chtějí ukázat a získat si smlouvu na další rok. Podle toho se závodí. Člověk brzy přijde na to, že musí využít každou šanci. Jedete ve skupince, je šance na vítězství, musí se o něj bojovat. Protože taková příležitost se vám tady naskytne třeba jen dvakrát, třikrát v roce.

Boj o angažmá je asi velkou motivací pro všechny borce v pelotonu.
To určitě a je to tak trochu odvrácená tvář všeho, co jsem letos poznal. Peloton poznamenala dopingová aféra, skončil tým Liberty Seguros, je stále těžší se někam dostat. Objedete dobrou sezonu a na příští rok stejně smlouvu nedostanete. Já jsem se loni rozhodoval mezi T-Mobilem a Phonakem. A Phonak po této sezoně skončil.

Vám však letos něco podobného nehrozilo.
Smlouvu mám ještě na rok, navíc mě vedení chválilo za dobré výsledky v první sezoně. Cítím od nich důvěru, to je pro mě obrovská motivace do dalšího roku, kdy už pojedu o prodloužení smlouvy.

K letošní sezoně patřilo i mistrovství světa v Rakousku, kde se ale české cyklistice výsledkově moc nedařilo. Jak to hodnotíte vy?
Výsledky opravdu nebyly nijak výrazné, ale přesto si myslím, že bylo dobře, že jsme jeli v počtu, který jsme mohli mít a že to nebylo zbytečné. Generace starších cyklistů totiž pomalu končí, v Rakousku s námi ze starších byl jen Benčík. Byla to výborná zkušenost, bez toho se k úspěchům podle mě nedá dostat, člověk si musí zvyknout na soupeře, rychlost, styl závodění, to v sobě ještě nemůžeme mít. Stačí se jen podívat na závod jednotlivců. Nejlepší začali závodit po více než dvou stech kilometrech a stylem, který je neuvěřitelný. Poslední okruh jeli průměrem padesát kilometrů za hodinu, na to ještě opravdu nemáme naježděno.

Sezonu jste skončil v září, teď už vás čeká příprava na tu další. Víte, co v ní od vás tým bude čekat?
Mám už závodní plán a vypadá velmi povzbudivě. Vrcholem by měla být opět účast na Giru, mám tam třeba závod Paříž - Nice a další.

Bude se nějak lišit příprava od těch dřívějších?
Bude kratší. Dřív to byly tři, čtyři měsíce, teď to bude méně. Teď budu v Čechách, prosinec soustředění na Kanárských ostrovech, leden Mallorka a na 6. února už mám v kalendáři první závod.

Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Carolina a Florida slaví v play off další výhry a jsou krok od postupu

26. dubna 2024  6:08,  aktualizováno  6:36

Ve čtvrtek nabídlo play off hokejové NHL jen dva duely. Carolina i díky asistenci Martina Nečase...

Nožičky zvládnu, i když mi bude 80. Fotbalistky vzpomínaly, jak vládly Evropě

26. dubna 2024  6:15

Už jim to neběhá jako před padesáti lety, kdy se jim klaněl Inter Milán či Fiorentina. Klouby bolí,...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Manchester City přeskočil Liverpool, výhru nad Brightonem řídil Foden

25. dubna 2024  20:50,  aktualizováno  23:07

Fotbalisté Manchesteru City udělali dnešním vítězstvím 4:0 v Brightonu důležitý krok k obhajobě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...