Cavendish, Greipel, Sagan a Boonen. To jsou v předstartovních prognózách čtyři nejčastěji zmiňovaní kandidáti na titul.
Peter Sagan, obhájce titulu z Richmondu, letos dokázal v duhovém trikotu ovládnout klasiku Kolem Flander i tři etapy na Tour de France a nyní tvrdí: „Nejsem pod tlakem. Co mohu ztratit? Jeden světový titul už mám. Nemám co ztratit. Tak proč bych byl pod tlakem?“
Ať už se stane cokoliv, tato sezona zůstane pro slovenského cyklistu mimořádně úspěšnou, vždyť během ní vévodil i celkovému pořadí World Tour, získal zelený dres na Tour a stal se premiérovým mistrem Evropy.
Jeho rivalové doufají, že po mimořádně dlouhé sezoně bude natolik unavený, že jej boj s bočním větrem před koncovkou závodu příliš vyčerpá. Navíc nemá k dispozici ani tolik pomocníků jako jiní favorité, Slováci startují pouze ve třech, větší kvótu si během roku nevyjezdili. K ruce bude mít svého bratra Juraje Sagana a Michaela Koláře.
Ovšem Sagan si s tím jako obvykle neláme příliš hlavu.
„Co na to mám říct?“ reaguje. „Nemohu předpovídat budoucnost. Má forma je dobrá, i když by bylo pro mě lepší, kdyby šlo o kratší závod. Nechám na trati to nejlepší, co dovedu, a uvidíme, na co to bude stačit. Tady může sehrát roli i štěstí.“
V tréninku se slovenští jezdci svezli po katarských silnicích také s českým týmem, jehož jasným lídrem je Zdeněk Štybar. Ten prokázal v závěru sezony formu druhým místem na Binche-Chimay-Binche. Po posledním přípravném závodě, jímž byl v úterý Putte-Kapellen, hlásil: „Dobrý test formy před Katarem.“
Úvodních 150 z 257,5 kilometrů mistrovského klání povede napříč pouští, na sever od Dauhá a opět zpět. Zbytek závodu se pak odehraje na umělém Perlovém ostrově, vybudovaném za 20 miliard dolarů, kde na cyklisty čeká sedm 15,2kilometrových okruhů v ulicích, lemovaných mrakodrapy.
Boční vítr v úvodní fázi závodu, který má dosahovat síly až 20 km/h, nicméně už předtím může způsobit roztrhání pole. Pro Štybara by bylo ideálním scénářem, kdyby k tomu skutečně došlo a on se udržel v čelní skupině.
„Právě vítr se může stát alfou a omegou toho závodu,“ uvedl už před odletem trenér Tomáš Konečný, jenž při neúčasti dalších českých hvězd sestavil tým ve stylu Všichni za Štybara.
„Snažil jsem se ho poskládat tak, aby kluci byli schopní Zdeňkovi co možná nejvíce pomoci. Věřím, že na tom větru to bude hodně rozsekané.“
Společně se Štybarem vyrazí na trať Alois Kaňkovský, František Sisr, Jiří Polnický, Daniel Turek a Vojtěch Hačecký.
Za největšího experta na jízdu v písečné krajině a na zdejším větru je mnohými považován Štybarův týmový kolega ve stáji Etixx a lídr belgického týmu Tom Boonen. Vždyť v minulosti byl čtyřikrát celkovým vítězem Kolem Kataru, kde ovládl za kariéru 22 etap!
MS v cyklistice, muži EliteKdo také startuje Slovensko: P. Sagan, Kolář, J. Sagan. |
V přímém souboji s nejlepšími sprintery by patrně neměl příliš velké šance, podobně jako Štybar nicméně doufá, že vítr rozdělí pole.
V sobotu oslavil Boonen v Dauhá už 36. narozeniny. Získat po jedenáctileté odmlce znovu duhový dres by mohlo být pohádkovou tečkou za jeho kariérou, jejíž brzký konec avizoval.
A pokud dojde přece jen ve finiši na souboj největších sprinterských es?
Světový šampion z Kodaně 2011 Mark Cavendish sice tvrdí, že jeho příprava byla „daleko od ideálu“, ale zároveň vyzdvihuje, že letošní britský tým je nejsilnějším v historii.
Během závodu Kolem Británie postihly Cavendishe žaludeční problémy, následně čtyři dny ležel v posteli, přišel o šest dní tréninku i dva přípravné závody. Návrat do formy naznačil minulý týden 6. místem na Paříž-Tours.
„Věřím, že mám dost sil na vítězství. Než jsem onemocněl, byl jsem sebevědomější než před šampionátem v Kodani,“ říká.
V týmu bude mít silnou sprinterskou podporu v Blythovi, Thwaitesovi, Swiftovi a McLayovi, zatímco v úvodní fázi závodu by mu v katarských pouštích měli hodně pomoci Rowe, Stannard, Thomas a Cummings.
„Jsem schopný opět vyhrát, jinak bych tu nebyl. A silnější tým než máme my, tady nikdo jiný nemá,“ soudí.
VYHRÁVALI NA TOUR. Dokáží to i v Kataru? Zleva Mark Cavendish, André Greipel, Marcel Kittel.
André Greipel bude lídrem německé formace. Experti dlouho očekávali, že stavitelé německého týmu vezmou z dua svých elitních sprinterů do Kataru buď pouze Greipela, nebo jen Marcela Kittela, aby nedošlo k interní „válce“ hvězd. Posléze však odcestovali do Dauhá oba s tím, že lídrem byl určen Greipel, ale Kittelovi ponechali roli záložního lídra a tím pádem volného hráče.
Ve druhé polovině sezony to byl právě Greipel, kdo působil z nich obou silněji, což podtrhl také etapovým prvenstvím v Paříži v závěrečné etapě Tour. V podpůrném týmu bude mít i Johna Degenkolba.
Černý kůň závodu? Tím je Kolumbijec Fernando Gaviria, jenž ohromil impozantním vítězstvím na Paříž-Tours, kde začal spurtovat už 700 metrů před cílem a deklasoval ostatní.
Své ambice má také silný italský tým. „Nejsme favority, těmi jsou Sagan, Greipel a Boonen,“ říká jeho kouč Davide Cassani. Přesto drží Squadra Azzura několik dobrých karet, s nimiž může hrát.
Pokud bude závod rozbit bočním větrem na skupinky, chtějí se spoléhat na Daniela Osse či Daniele Bennatiho. Jestliže dojde naopak na sprinterský finiš, jsou zde Elia Viviani nebo Giacomo Nizzolo. „A náš sprinterský vlak je velmi silný,“ upozorňuje Casani.
Stejně tak vychvalují svůj vlak Francouzi, v jejichž týmu bude mít své osvědčené pomocníky z týmu Cofidis k dispozici Nacer Bouhanni. Naopak Australané spoléhají nejvíce na Michaela Matthewse a mladého Caleba Ewana.
Navzdory celotýdenním spekulacím, že kvůli extrémním vedrům mohou UCI a jury zkrátit trať z původních 257,5 kilometrů na pouhých 107 (tedy bez zaváděcí části), bylo v sobotu potvrzeno, že se královský závod šampionátu uskuteční v plném rozsahu.
„Máme sice v záloze i plán B, ale zdá se, že nebude zapotřebí jej uplatnit,“ tvrdí prezident UCI Brain Cookson.