Formule 1, někdejší symbol kapitalistického pojetí světa, teď poprvé oficiálně vstoupila do Ruska. Jenže zatímco ještě před týdnem kdekdo čekal, že se v olympijském Soči, kde trať míjí i hokejovou arénu, bude řešit, zda F1 v současné politické situaci má v Rusku být, hlavní otázkou je od minulé neděle úplně něco jiného. A rázem je „šumafuk“, kde se závodí. Řeší se bezpečnost i to, jak na tom momentálně vážně zraněný pilot Jules Bianchi je. Na hlavní otázky přináší MF DNES odpovědi.
1. Jak je na tom zraněný pilot?
Stále v kritickém stavu. Jeho otec Phillipe v pátek pro francouzský list Nice-Matin uvedl: „Zatím neregistrujeme žádné výrazné změny. Každý ví, že je v kritické fázi. Jules ale bojuje tak, jak bojoval vždycky - přesně tak jako v závodech. Je silný.“
Navzdory tomu, že má kolem sebe významné odborníky z Francie, Itálie i Japonska, statistika mluví jasně: jen 10 procent pacientů s difuzním axonálním poraněním mozku se probudí. Snad bude 25letý jezdec patřit mezi ty vyvolené.
2. Co přineslo vyšetřování?
FIA v pátek svolala v Rusku tiskovou konferenci, ale žádné konkrétní závěry vyšetřování neprozradila. Stále víc vše nasvědčuje tomu, že Bianchi udělal chybu. V místě, kde havaroval, vlály tzv. dvojité žluté vlajky, které jezdcům přikazují jet takovou rychlostí, aby byli schopni kdykoliv zastavit.
„Pokud jedete takovou rychlostí, nedostanete akvaplaning a nebudete mít žádné problémy,“ tvrdí Bob Fernley, jeden ze šéfů stáje Force India. Bianchi jel podle odhadů přes 200 km/h. Jezdec Romain Grosjean dodal: „Ta nehoda byla smůla. Kdyby havaroval dva metry vpravo, nic se nestane. Je to osud.“
3. Zmizí z okruhu jeřáby?
Ne, ale na trať s nimi smějí pořadatelé vyrazit jen s povolením ředitele závodu. To měli podle vyšetřování i japonští komisaři. V Soči je 12 pomocných jeřábů. FIA však zvažuje, že by i kolem nich do budoucna byly bezpečnostní prvky. A zlepší se jinak bezpečnost na okruzích? Nikdo a nic není dokonalé a platí to i o vozech F1. Jejich slabým místem je otevřený kokpit, přitom existují návrhy, jak jezdce v nich „uzavřít“.
Podobně jako je to u speciálů při vytrvalostních závodech Le Mans. Jenže i pouhý test už před sezonou odmítly týmy. Bojí se vizuálního vnímání i prolomení tradice F1. Teď ale třeba Fernando Alonso říká: „Je rok 2014, máme různé technologie, tak proč o tom nepřemýšlet? Všechny vážné nehody v motorsportu v nedávné minulosti vedly ke zraněním hlavy.“ Nezůstane ale zase jen u diskuse?
4. Kdo Bianchiho nahradí?
Nikdo! Ačkoli by měl tým do závodu nasadit dva vozy a spekulovalo se, že šanci dostane náhradník Alexander Rossi, nakonec se tým Marussia s vedením F1 domluvil, že v Soči pojede jen s jedním vozem. Druhý zůstane v garáži, na které jako vždy visí cedule se jménem Julesa Bianchiho.
5. Co chystají jezdci?
Během závodu budou mít na helmě samolepku s číslem 17 a francouzským vzkazem: „Všichni jsme s Julesem.“