Nové pneumatiky z formule 1 odhánějí nudu. Navzdory nářkům

  12:30
Michael Schumacher se pustil v Bahrajnu do Pirelli. Jejich nevyzpytatelné gumy, které firma dodává do formule 1, prý letos rozhodnou o titulu. Obutí bude mít výrazný vliv na dění na trati - v dobrém i zlém. Proč?
34 600. Tolik pneumatik Pirelli dodalo v sezoně 2011 na závody a testy formule

34 600. Tolik pneumatik Pirelli dodalo v sezoně 2011 na závody a testy formule 1. | foto: Profimedia.cz

Psal se rok 1963 a Jim Clark odjel na jedné sadě pneumatik čtyři závody. Teď je rok 2012 a platí obrácené poměry: na jeden závod jsou třeba čtyři sady!

Na trati po nich zůstávají nepřehlédnutelné haldy žmolků (loni jich ve všech závodech bylo 10 200 kg), inženýři složitě vypočítávají strategie a například Michael Schumacher po nedělním klání v Bahrajnu hartusil: "Každý musí jezdit pod své možnosti a hlavně pod možnosti auta, aby si zachoval pneumatiky. A je smutné, že gumy letos korunují mistra světa."

Paul Hembery, jenž v Pirelli zodpovídá za F1, to rázně popřel. "V F1 vždy vládla elita a uspějí jen nejlepší jezdci a nejlepší inženýři." Je logické, že oba hájí své zájmy. A jejich spor je vlastně výstižnou charakteristikou současné F1.

OBRAZEM: Zakázané místo, kde se vyrábí pneumatiky pro formuli 1

Pirelli se totiž minulý rok stalo exkluzivním dodavatelem pneumatik pro formuli 1, od Mezinárodní automobilové federace FIA za to inkasuje miliony dolarů ročně, jenže zároveň plní její filozofické zadání: udělat z formule show. A to se navzdory nářkům Schumachera daří.

"Uměli bychom udělat gumu, která vydrží celý závod, ale chtěli jsme se stát i dodavatelem napínavých okamžiků," říká Zdeněk Vacl, marketingový ředitel českého zastoupení Pirelli. "Závody se výrazně posunuly, nejsou nudně rozhodnuté od prvního kola. Jezdci z konce startovního pole jsou schopni atakovat přední pozice, a to právě díky taktice Pirelli."

Taktice? V podstatě je prostá. A to, aby gumy měly omezenou životnost a jezdci museli častěji do boxů k jejich výměně. A aby jejich opotřebení ovlivňovalo dění na trati. Že to nemusí být pro Pirelli dobrá reklama k potenciálním zákazníkům, kteří sedí u televize? Toho se firma nebojí. "Naše průzkumy z první sezony ukazují, že diváci F1 jsou natolik vzdělaní, že pochopili naše zadání," říká Vacl.

Továrna F1 Pirelli v tureckém Izmitu: Pneumatiky pro sezonu 2012. Modrá pro...
BAREVNÉ GUMY V F1. Italští pneumatikáři z Pirelli připravili pro sezonu 2012

Pneumatiky pro sezonu 2012. Modrá pro extrémní podmínky, zelená přechodná, červená nejměkčí na sucho, žlutá středně měkká, bílá středně tvrdá, šedá (stříbrná) tvrdá.

A opravdu se po jejich vstupu do F1 závody změnily. Vždyť loni bylo k vidění 1 486 předjetí, což je historický rekord, a o formuli už neplatí klišé, že je jen nudným kroužením aut za sebou. Teď se díky pneumatikám a systému DRS, který umožňuje v určitém momentu nastavit zadní křídlo (a zvýšit tak na rozdíl od soupeře rychlost), předjíždí jedna báseň.

Ortodoxní příznivci i většina jezdců to považují za umělé prvky, které do F1 nepatří, jenže šéfům jde o to přitáhnout davy. A ty chtějí vidět show! Chtějí vidět předjíždění. Touží po střetech.

Ovšem pilotům v případě Pirelli vadí, že kvůli jejich strategii se pohybují po trati na hraně. Buď musí hodně riskovat, nebo se naopak nedostanou k limitu vozu. "Není to problém dvou vozů, ale většiny startovního pole. Nad tím by se měl dodavatel zamyslet. Jenže pro něj je to pozitivní, protože je neustále v médiích," řekl Schumacher.

Michael Schumacher patří ke kritikům Pirelli. S jejich pneumatikami nemá dobré zkušenosti.

S ním však nesouhlasí Norbert Haug, jeden ze šéfů Mercedesu, za který jezdí. Ten vnímá, že Pirelli z F1 udělalo zábavu, což dokazuje i letošní vyrovnanost. Pakliže bude formule sledovanější, znamená to pro jednotlivé stáje i vetší zdroj příjmů. "Letos jsme měli ve čtyřech závodech čtyři různé vítěze, na stupních vítězů bylo osm jezdců ze šesti stájí. F1 je skvělá soutěž a přispívá k tomu i generace pneumatik, kterou kritizujeme."

Je nutné rovněž říct, že gumy vskutku procházejí profesionální výrobou, a byť po nich na trati zůstávají tuny žmolků, jsou důkladně testovány. Vyrábějí se v tureckém Izmiru, na jejich vývoji pracuje 150 inženýrů. Testovány jsou v rychlosti 450 km/h, formule přitom frčí o více než sto kilometrů pomaleji. Na každý závod firma doveze 1 800 pneumatik, každý jezdec má během víkendu k dispozici jedenáct suchých sad. Po něm se použité i nepoužité sady v Izmiru recyklují.

Co z nich pak je? Třeba povrch pro dětská hřiště. Možná si tak už brzy budete hrát na něčem, co Vettela dovezlo k titulu šampiona.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Program MS v hokeji 2024: Češi začnou s Finy, na závěr skupiny vyzvou Kanadu

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  9.5 13:25

Česká hokejová reprezentace zná složení základní skupiny a herní plán pro nadcházející mistrovství...

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zazářil v pravou chvíli. Pastrňák vystřelil Bostonu v prodloužení postup

5. května 2024  5:27,  aktualizováno  7:04

Hokejisté Bostonu po dvou porážkách zvládli rozhodující sedmý zápas úvodního kola play off NHL...

ONLINE: Slováci proti Němcům opět prohrávají, Kälble překonal Škovránka

10. května 2024,  aktualizováno  17:53

Sledujeme online Začíná domácí hokejové mistrovství světa, páteční program skupiny B hrané v Ostravě startuje v...

Pogačar v časovce čaroval v závěrečném kopci, Hirt vypadl z první desítky

10. května 2024  13:10,  aktualizováno  17:42

Aktualizujeme Tadej Pogačar, nebo Filippo Ganna? Jiná jména se před sedmou etapou příliš nezmiňovala. Předpovědi...

ONLINE: Švýcarsko - Norsko 4:1. Náskok favoritů navyšují Senteler a Scherwey

10. května 2024,  aktualizováno  17:33

Sledujeme online Ještě než na led k prvnímu utkání na mistrovství světa vyjedou Češi a Finové, představují se v...

Salač obsadil v tréninku Moto2 na Velkou cenu Francie čtrnácté místo

10. května 2024  16:41

Filip Salač zajel v tréninku na motocyklovou Velkou cenu Francie čtrnáctý čas v kategorii Moto2. Na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...