„Potřebujeme okamžitě zavést regulaci motorek při závodech,“ psal v pondělí na Twitter Alberto Contador.
„Bezpečnost cyklistů na závodech je absolutní prioritou,“ přidal se zase na facebooku Peter Sagan.
A nebyli jediní, naopak. K problému se vyjádřila velká část profesionálního pelotonu. Ir Daniel Martin mluvil o omezení rychlosti doprovodných vozidel, Marcel Kittel zase chce, aby na motorkách jezdili zkušenější řidiči. A Nor Kristoff přišel s nápadem, že by doprovodné auta a motorky měly peloton objíždět jinou trasou.
„To jsou všechno takové momentální nápady. Dívejte, pravidla třeba říkají, že policista na motorce má mít odstup 100 - 150 metrů před pelotonem. Ale přijde zúžení, nebo je mokrá vozovka a policajt taky nemůže jet na hazard, aby tu vzdálenost dodržel. Stejně tak nemůžu chtít po fotografech, aby jeli jinou tratí a pak se vraceli k pelotonu. Nápady to nejsou špatné, ale jsou daleko od reality,“ říká mezinárodní cyklistický rozhodčí Miroslav Janout.
Přesto je jisté, že se něco dít bude. Potvrdil to i Brian Cookson, prezident Mezinárodní cyklistické unie.
Složitý problém vyžaduje komplexní řešení
„Mnoho lidí mě po nedělním tragickém incidentu přímo nebo nepřímo kontaktovalo. Hodně lidí psalo i na sociálních sítích. Vyjadřovali své znepokojení a žádali změny. Jako prezident Mezinárodní cyklistické unie beru tyto připomínky vážně,“ řekl ve svém dopise Cookson.
Psal i o tom, že celý incident bude prošetřen, UCI bude s příslušnými orgány spolupracovat, ale zdůraznil, že je důležité, aby lidé nedělali ukvapené závěry, dokud neznají všechna fakta.
„Spousta lidí se vyjádřilo v tom smyslu, že šlo o motorku s fotografem nebo kameramanem, který chtěl mít dobrý záběr. Ale tak to nebylo. Dokonce to ani nebyl nezkušený řidič a ani nešlo o případ, kdy by někdo bezohledně předjížděl peloton,“ uvedl Cookson.
„Šlo spíš o souhru nešťastných náhod. Vždycky říkám, že když pojede padesát cyklistů a ne dvě stě, stejně jednou čtyřicet z nich spadne a budeme tam, kde jsme teď,“ řekl Janout.
UCI v posledních měsících usilovně spolupracuje se všemi zúčastněnými stranami na revizi protokolů a předpisů týkajících se zejména chování řidičů během cyklistických závodů. Unie pořádá třeba detailní brífinky komisařů závodů World Tour, na kterých identifikují potenciální rizika, snaží se zdokonalovat závodní příručky pro každé vozidlo v karavaně. Vzniká i nová tabulka sankcí platná pro všechny řidiče, nejen ty z médií. Jedná se i o snížení velikosti závodního pole.
Od prvního ledna je navíc v platnosti tzv. „Protokol o extrémním počasí“, který byl nedávno uplatněn na Tirrenu-Adriaticu, kdy pořadatelé zrušili královskou etapu kvůli hrozícímu sněžení.
„Jak jsem řekl, bereme tuhle situaci vážně. Ale vytvořit bezpečný závod pro dvě stě cyklistů, který by se líbil divákům u trati i u obrazovek a ještě k tomu zajistit sportovní stránku věci – tedy že vyhraje ten nejlepší bez podvádění, to je, mírně řečeno, masivní záležitost. A takhle složité problémy si vyžadují komplexní řešení. Faktem totiž je, že silniční závody, jak je známe, by se nemohly uskutečnit bez motocyklů, automobilů a jiných vozidel,“ přiznal Cookson.
V následujících týdnech bude UCI i nadále pracovat na snaze o větší bezpečnost cyklistů v jednotlivých závodech. „Určitě dojde k nějakým změnám v pravidlech a doporučeních, jak se během závodů chovat. Ale všechna pravidla stejně naráží na lidské chování. Všichni si musíme uvědomit, že máme zodpovědnost nejen za sebe, ale i za druhé,“ uvedl v dopise čtyřiašedesátiletý cyklistický šéf.
Slova jsou vítr
Na nedělní tragický incident zareagoval i organizátor závodu Tři dny De Panne, který se koná od úterý do čtvrtka. Hlavní muž belgického etapáku Johan Van Hecke snížil maximální počet motocyklů na pětadvacet. Zároveň před startem naplánoval i schůzky s řidiči, kde jim před závodem zopakoval bezpečnostní pravidla.
„Chceme na startu co nejmíň motorek to jde. Takže nějakých pět až šest s fotografy, dvě motorky cyklistické unie, asi patnáct takzvaných signalizačních, které ukazují trať a varují cyklisty před nebezpečnými úseky a pár policejních. Míň už to opravdu nejde. Pro zajištění bezpečnosti je takový počet nutný,“ uvedl van Hecke.
Následně zdůraznil, že už roky se snaží minimalizovat počet motorek, které cyklistům ukazují trasu. Místo nich se snaží využít co největšího počtu lidí stojících přímo na místě.
Jenže ani tato opatření nepomohla.
Hned v úvodní úterní etapě totiž došlo ke dvěma možná nevinným, ale nebezpečným momentům, kdy trojice Kristoff, Westra a Lutsenko bojovala vepředu o vítězství. Nejprve se tři kilometry před cílem kolem cyklistů těsně prohnala motorka.
Poté vjížděla trojice do posledního kilometru s tak velkým náskokem, že došlo ke klasickému taktizování a přejíždění z jedné strany silnice na druhou. A právě v ten moment se kolem nich zprava prohnalo auto. Kdyby se pozdější vítěz Kristoff nepodíval za sebe, mohlo dojít k dalšímu neštěstí.
Video i fotky z obou inkriminovaných momentů po závodě na Twitter umístil cyklista stáje FDJ Jeremy Roy.
Proč na posledním kilometru za každou cenu muselo auto cyklisty předjet, není jasné. Ale s tolikrát za poslední dny zmiňovanou bezpečností to nemělo nic společného.
Slova jsou vítr.