Týmy už připravovaly autobusy na nekonečný transfer dlouhý 1180 kilometrů. Z Nizozemska, kde letošní ročník růžových etap odstartoval, domů do Itálie, kde se odjede zbylých osmnáct etap.
Cyklistům by takový výlet rozhodně neprospěl.
"Neměl bych s tím problém, pokud je to stejné pro všechny," komentoval složitou situaci Australan Cadel Evans, když ještě panovala vzdušná nejistota.
Teď už je problém vyřešen: druhá vlna sopečného popela přesun nenaruší. "Všechno by mělo jít podle plánu," potvrdil ředitel závodu Angelo Zomegnan. Navzdory tomu, že některá evropská letiště byla o víkendu kvůli obavám ze sopky uzavřena.
Ani tak autobus cyklisty nemine. Z cíle v Middleburgu, kde byl nejrychlejší Wouter Weylandts z Quick Stepu, vyrazí na belgické letiště v Oostende. Cesta trvá asi hodinu a dvacet minut, a pak tradá na letiště Levaldigi v Cuneu.
Na přesun cirkusu pořadatelé rezervovali dva charterové lety, které spolknou 346 osob, z toho 197 závodníků. Odlet prvního letadla v půl deváté večer, druhého o půl hodiny později.
Italská letiště v neděli uzavřela vzletové a přistávací dráhy, organizátoři už proto hledali alternativní způsoby přepravy - jedním z plánů byl přesun v autobusech do Lucemburska, kde by závodníci přespali, a v úterý, první volný den, pokračovali zbylých devět hodin na domovskou půdu Gira.
"Už před příjezdem na start v Amsterdamu se mi nelíbila myšlenka, že budeme muset po třech dnech závodění někam letět," nechal se slyšet Francouz Thomas Voeckler v rozhovoru pro server cyclingnews.com. "Ale tohle je úleva. Aspoň nebudeme muset tu štreku absolvovat po silnici."
Transfer pelotonu je načasován šťastně. Itálii má znovu v úterý zaclonit mrak prachu. Kdyby se peloton přesouval až v den volna, nemusel by stihnout týmovou časovku, která se v Saviglianu pojede ve středu.