„A byli jsme příjemně překvapeni tím, že je závod svým pojetím a filozofií naprosto odlišný,“ oznamuje předsedkyně představenstva brněnského Automotodromu Ivana Ulmanová. „V první řadě všeho dění je divák.“
Tedy ne, že by se MotoGP o potěchu svých fanoušků nestarala. Vědoma si svého luxusního balení si však své nitro pečlivě střeží, zatímco ne tak nablýskané superbiky se nebojí své zákulisí odhalit.
V praxi to znamená, že fanoušci s prestižnější vstupenkou Gold smějí při závodním víkendu zamířit do padoku a prostoru za závodními boxy. „Mohou tak závodním týmům nahlédnout pod pokličku a při troše štěstí se potkat se svým oblíbeným jezdcem,“ přibližuje mluvčí Automotodromu Petr Boháč.
„Dále je tu Paddock Show, na kterou se dostanou i návštěvníci se základní vstupenkou Silver. Během víkendu je pro ně připravený bohatý doprovodný program včetně rozhovorů s jezdci a autogramiád, dění na trati je u toho možné sledovat na velkoplošných obrazovkách,“ doplňuje Boháč.
Tím vším se snaží superbiky alespoň vzdáleně držet krok s MotoGP, která nabízí ty nejlepší světové jezdce na vycizelovaných závodních speciálech. Stroje soutěžící vkategoriisuperbiků proti tomu vychází ze sériových motorek, které si může zakoupit každý.
Ježek plus dalších šest Čechů
I tahle podívaná, jíž v silniční motocyklové hierarchii patří druhá pozice, byla dříve pravidelnou součástí brněnského programu. Po roce 2012 z něj však zmizela. „Důvodem byly neúměrné finanční a další požadavky tehdejšího promotéra. V jednu chvíli už po ekonomické stránce nemělo smysl tento závod pořádat,“ vysvětluje Boháč.
Nyní se však o superbiky stará společnost Dorna, která má pod svými křídly i MotoGP. A s vedením Masarykova okruhu ji pojí dobré vztahy. „Vyjednávání nebyla jednoduchá, především co se týče ekonomické stránky. Promotér měl však velký zájem závod na Masarykově okruhu uskutečnit a vyšel nám vstříc v mnohých požadavcích. Toto je velký rozdíl v porovnání s MotoGP, kdy jsou pravidla a podmínky striktní,“ vysvětluje Ulmanová.
A tak jsou superbiky po šesti letech zpět v Brně. „Naposledy tu byl ještě Max Biaggi, který je už v důchodu,“ připomíná Ulmanová dlouholetou hlavní jezdeckou hvězdu seriálu. Tomu v posledních letech dominuje Jonathan Rea ze Severního Irska, jenž má nakročeno ke čtvrtému titulu v řadě. Zřejmě nejznámějším pojmem je italský veterán Marco Melandri, někdejší vicemistr světa MotoGP.
Druhým rokem má v šampionátu zastoupení také Česko. Ondřej Ježek věří, že se jeho problémová yamaha konečně srovnala a umožní mu prohánět soupeře. „Od začátku sezony jsme měli problémy prakticky se vším, ale teď se to tváří, že to konečně funguje. Budu zklamaný, když neskončím na bodech,“ sděluje jezdec z Brna.
Ve třech doprovodných seriálech vyrazí na trať dalších šest Čechů včetně jedné dívky, osmnáctileté Alexandry Pelikánové.
V minulosti superbikový víkend přilákal na Masarykův okruh mezi 60 a 75 tisíci diváky. „Hodně bude záležet na počasí. Pokud se nám podaří docílit hranice z minulosti, budeme spokojeni,“ hlásí Boháč.
Návštěvníci mohou stejně jako při MotoGP využít speciální autobusové linky 400 jezdící z Mendlova náměstí.
Závodit budou i jetsurfy. Kdo to vyzkouší, už neslezeJeště předtím, než se svými superbiky vyrazí na Masarykův okruh, vyzkouší si několik účastníků mistrovství světa jiný rychlostní adrenalin. Ve čtvrtek od 10 hodin vyrazí na hladinu Brněnské přehrady na jetsurfech, tedy surfových prknech poháněných spalovacím motorem. A mistryně světa na tomto českém vynálezu Martina Bravencová varuje: „Je to extrémně návykové. Kdo jetsurf vyzkouší, už z něj nesleze.“ Své o tom ví Jakub Kornfeil, sám motocyklový závodník. „Nakazil jsem tím hromadu jezdců. Všem se to hrozně líbilo a někteří tomu propadli,“ říká účastník třídy Moto3 spadající pod MotoGP. Ten si „mašinku“, která umí za 3,2 sekundy zrychlit z nuly na 60 kilometrů v hodině, oblíbil natolik, že na ní dokonce závodí. A zatímco superbikoví jezdci si dnes jetsurf pouze osahají, on se zítra na přehradě pustí do ostrých soubojů s těmi nejlepšími na světě. Právě Brno totiž hostí první letošní díl seriálu MotoSurf World Cup, v němž se poměří 48 mužů a 24 žen z celkem pětadvaceti zemí. „Je to zábava a zároveň strašná námaha. Ze začátku na prkně nikdo nevydrží déle než deset minut, extrémně zatěžujeme svaly potřebné pro balanci. Ale je to silná droga,“ líčí Kornfeil. Podobně jako ve snowboardkrosu se účastníci v kvalifikaci rozřadí do skupin, v nichž spolu závodí tělo na tělo. „Je to hodně dívatelný sport, lidi to baví,“ láká Kornfeil. „Trať je vytvořená z 22 až 29 bójí a je pokaždé jinačí. V polovině trati je vždycky slalom, kde si můžete vybrat stranu. Právě tam můžete předjíždět, protože ve zbytku trati to v podstatě nejde, což je trošku problém jetsurfu.“ Ten vyvinul Martin Šula, jenž na něm sám rovněž závodí. „Využívám to pro další vývoj jetsurfu. Přemýšlím na něm, jak zlepšit chování stroje, abych ho posunul dál,“ popisuje. „Vždycky, když jsem jako konstruktér něco dělal, tak jsem si to sám vyzkoušel.“ Brněnské závody začnou v pátek v 10 hodin kvalifikací, ve 14 hodin následuje série rozjížděk. Ty budou pokračovat v sobotu od 10 hodin, finále jsou na programu ve 13.00 a 14.15. |