Černý Aston Martin se řítí úzkými silničkami a jako šílený předjíždí jedno auto za druhým. Nic jiného mu nezbývá, protože ho honí tři jiná auta a pálí na něj ze samopalů. Z levé strany je skála, z pravé hladina jezera Lago di Garda. Za volantem je...
Pokud si myslíte, že jde o herce Daniela Craiga, mýlíte se. Prostřihy z filmu Quantum of Solace ho samozřejmě za volantem ukazují, ale řídil někdo úplně jiný. Trojnásobný britský mistr v rallye Mark Higgins, který bude od pátečního večera závodit na Barum Czech Rally Zlín. „Moje rodina najednou přestala mluvit o mé rallyové kariéře. Všichni opakovali, že jsem hrál v bondovce,“ povídá s úsměvem.
Souhlasil okamžitě
Angažmá u filmu mu zajistila jiná slavná role. 43letý rodák z ostrova Man, který žije ve Walesu, působil jako tajemný Stig v celosvětově oblíbeném motoristickém pořadu BBC Top Gear. Jeho předchůdce Ben Collins mu jednou zavolal, že filmaři shánějí dobrého řidiče pro úvodní sekvenci filmu. Souhlasil okamžitě. Natáčení trvalo tři měsíce.
„Hledali rallyového jezdce, protože tam byla šotolinová pasáž,“ připomněl, že soutěžní piloti jsou na nezpevněném povrchu jako doma. „Byla to dobrá zkušenost.“
Rychle si zvykl, že nebojuje s časem, ale že se musí přizpůsobit kameře. Nepřekvapí proto, že natáčel i zatím poslední bondovku Skyfall. Ve snímku dubloval také bondgirl Naomie Harrisovou, která hrála britskou agentku Eve.
„Řízení je mou přirozenou součástí, ale tady je jiné. Vše je podřízeno kameře. Kvůli ní měním i dynamiku jízdy,“ objasnil Higgins, který natáčel i Rychle a zběsile 6. „Při natáčení jsi vždycky tak dobrý jako lidé kolem tebe,“ dodal.
Přihlásil se pozdě, dostal 13
Filmování má Higgins rád, ale přece jen jeho hlavní disciplínou je rally. Když působí jako kaskadér, nemůže závodit. „Ideální by bylo, kdybych mohl obě disciplíny zkombinovat,“ přeje si.
Do Zlína dorazil podruhé. Vrátil se po jedenácti letech a znovu bude řídit Subaru Impreza. Ale už nemá na dveřích číslo 13. Tehdy ho dostal, protože se přihlásil pozdě a jiné nebylo k dispozici. Jinak ho pořadatelé z pověrčivosti nepoužívají. „Soutěž se mi moc líbila, takže jsem rád, že ji znovu pojedu,“ podotkl Higgins, který v roce 2003 skončil třetí mezi produkčními vozy. Nebýt defektu, mohl být ještě lepší.
V posledních sezonách závodí v Asii, letos je jeho prioritou čínské mistrovství. „Rally v Číně jde nahoru. Jsou tam známá jména i zajímavá auta, ale přece jen mi evropské závodění chybí,“ přiznal.