Hamilton na pokyn týmů sdělil v Melbourne sportovním komisařům, že ho Trulli předjel pod žlutými vlajkami, ačkoli ho úmyslně pustil, o čemž se chvíli předtím dohodl vysílačkou s týmem. Lhát je lidské a ve formuli 1 patří nesdělování celé pravdy k běžné strategii všech stájí. Sedminásobný šampion Michael Schumacher by mohl vyprávět.
Ale Schumachera by nikdy nenapadlo tvrdit něco, i když se předtím s týmem dohodl vysílačkou jinak, protože by dobře věděl, že FIA má záznam rádiové komunikace mezi jezdcem a týmem k dispozici. A stejně tak by nevyprávěl před výslechem u komisařů do televizní kamery, že Trulliho pustit musel, protože ho předtím předjel, když už kolem trati byly žluté vlajky. McLaren neměl být trestán ze lhaní, nýbrž za hloupost.
Ale taktika maximální pokory a krutého sebemrskačství se McLarenu vyplatila. FIA zvolila jeden z nejmírnějších dostupných trestů. Jak se o to zasloužil sám McLaren? Zásadně. Když týden po Austrálii, před Velkou cenou Malajsie, vyšla pravda najevo a celý tým byl z úvodní Grand prix sezony vyloučen, začala stáj z Wokingu podnikat kroky, aby byl následný trest na zasedání FIA co nejmírnější.
Po vyhazovu sportovního ředitele Davea Ryana přišla osobní omluva Lewise Hamiltona ctihodnému závodnímu řediteli Velkých cen F1 Charliemu Whitingovi, poté Ron Dennis oznámil (a tiskové oddělení McLarenu dostatečně zpropagovalo), že se definitivně zbavuje všech funkcí souvisejících s týmem formule 1. Oficiálně zůstal pouze v čele nezávislé McLaren Automotive, která vyrábí sportovní vozy. Kromě role šéfa týmu převzal Martin Whitmarsh i jeho úlohu výkonného ředitele.
Ale to nebylo vše, McLaren se plazil po zemi dál. Následoval otevřený dopis s písemnou omluvou adresovaný na vedení FIA, v němž bylo rovněž zmíněno, že McLaren: "Přiznává svou chybu, těžké provinění proti řádům a odevzdává svůj osud plně do rukou řídící organizace motorsportu (tedy FIA)."
A v neposlední řadě tým poprvé v historii otevřel v Bahrajnu svůj motorhome (což je například u Red Bullu nebo také u Ferrari či Toyoty běžné) novinářům, pozval je na drink a pokusil se na ně udělat dojem organizace, která má všechny ráda, a proto by se o ní mělo pěkně psát.
Svou roli při jednohlasném rozhodnutí mohla hrát i hrozba ze Stuttgartu. Pár dní před zasedáním přišla německá média s informací, že šéf koncernu DaimlerChrysler chce v případě nepřiměřeného trestu pro McLaren přehodnotit působení automobilky v seriálu.
Jenže, nakonec mírný, trest od FIA není tím nejhorším, co tým Vodafone MacLaren-Mercedes potkalo. Vedle znechucení fanoušků může přijít odliv sponzorů. Kdo by chtěl, aby jeho logo a jméno bylo spojováno s týmem, který má pověst podvodníka? Nikdo. Peníze se McLarenu budou shánět hůře, a to nejen kvůli finanční krizi.
McLaren byl minulý rok na vrcholu, slavil Hamiltonův titul a budoucnost pro něj nikdy nebyla lepší. Vzápětí draze budovanou image sám zničil a zašlapal do země své dobré jméno, svou, ve světě motorismu vysoko ceněnou, značku.
McLaren má pověst týmu perfekcionistů a vždy se honosil nejrozsáhlejším zázemím. McLaren má největší technologické a lidské zdroje z celé formule 1. Kvůli pár křivým slovům nemusí předchozí věta už příští rok platit.