Na to, že je mu sedmnáct, toho má za sebou spoustu.
Ve čtrnácti šel na radnici prosadit svůj návrh na pumptrackovou trať, v patnácti získal bronz na žákovském mistrovství světa ve snowboardkrosu a teď v sedmnácti vyráží tak trochu do neznáma.
V úterý Matyáš Kulich odlétá na Floridu, aby se zúčastnil posledního závodu letošního Světového poháru na surfu s motorem - takzvaném jetsurfu.
„Bude to hlavně o tom, abych si zvykl, jak to chodí na svěťáku. Teprve minulý týden jsem se dostal k novému prknu - nejrychlejšímu, které ta fabrika vyrábí. A měl jsem na něm možnost trénovat pouhé čtyři hodiny, než odletělo do Ameriky,“ popisuje.
V trénincích a kvalifikacích si tak bude muset zvykat na to, jak nový motor reaguje.
„Je to obrovská síla pod nohama. Ale já se s tím nějak poperu a bude to super,“ věří.
Pumptrack i Samková
Když mu bylo čtrnáct, řekl si: „Proč nemít pumptrackovou dráhu přímo na sídlišti?“
A tak si načrtnul návrh tratě a zašel s ním na radnici Prahy 12, kde bydlí. „Radnice tehdy chtěla slyšet, co lidem chybí. Tak jsem to přednesl, rok a půl se s nimi tahal, a nakonec to vyšlo,“ vypráví.
Kulichovi poté psali ještě z Jihlavy a dalších měst, jestli by podobnou dráhu nenavrhnul i pro ně.
„Ale tím, jak sportuju, už na to nemám tolik času,“ říká.
Je totiž šíleně vytížený.
Odmala jezdil na prkně a postupně chtěl víc a víc. Nebavilo ho pouze jezdit po sjezdovkách a když v televizi sledoval, jak si Eva Samková jede pro zlato z olympiády, snowboardkros ho nadchnul.
„Dostal jsem kontakt na trenéry, kteří mě doporučili výš, jak jsem se postupně zlepšoval. Absolvoval jsem různé testy a hostování v reprezentaci,“ popisuje.
V první reprezentační sezoně odjížděl na žákovské mistrovství světa jako náhradník. V kvalifikaci ale překvapil pátým místem, nasadili ho i do závodu, kde nakonec získal bronz.
„A v tu chvíli jsem se v reprezentaci chytil definitivně,“ říká.
Ve snowboardkrosu se od té doby trpělivě probojovává mezi nejlepší, ani to mu však nestačí.
Proč jetsurf?
Po zisku bronzu na světovém šampionátu Kulich hledal další sport, který by ho zabavil během letních měsíců.
„Na ledovcích už není moc sněhu a jetsurf je v tomhle ideální,“ říká.
Letos v červnu tak zašel za otcem jetsurfu Martinem Šulou a ve Valticích si surf s motorkem vyzkoušel.
Čtyři měsíce na to už Kulich patří do nejlepšího týmu světa a čeká ho finále Světového poháru na Floridě. Vskutku pozoruhodný vzestup.
„Mám dobrý základ z krosu. Musel jsem splnit různé kvalifikační limity, absolvovat sérii závodů, aby si Michal ověřil, že jsem vhodný adept pro nasazení do svěťáku. To se naštěstí potvrdilo. Pro mě to bylo hlavně o tom naučit si hrát s plynem a trochu jinak cítit to prkno. Sníh a voda jsou trochu odlišné podložky, ale pohyby jsou stejné,“ vypráví.
Jako druhá Ester
Zápal do nového sportu mu rozhodně nechybí. Vždyť veškerý volný čas věnuje výhradně tréninkům.
Vstává před šestou, už o půl sedmé mu začíná první trénink a domů se vrací pravidelně v půl desáté večer.
„Jediný den, kdy mám volno, je neděle. V sobotu si vždycky přiberu nějakou aktivitu - regenerační běh, jízda na prkně. Každý den mám nějakou tréninkovou fázi. I protahování je pro mě zásadní věc. Nesmím si dovolit zranění,“ ví.
Právě skloubení tréninkových jednotek pro dva různé sporty Kulichovi momentálně zamotává hlavu nejvíc.
Musí sladit suché tréninky, které jsou podobné oběma sportům a hlavně cestování, které je v obou případech náročné.
„Často musím volit, co pro mě má větší prioritu - jestli týden na soustředění na ledovci, nebo Světový pohár na jetsurfu na Floridě,“ tvrdí.
Do toho studuje obchodní akademii, kde má naštěstí individuální plán. „Kdykoliv se vrátím ze soustředění, závodů, musím oběhat profesory, zjistit, jakou látku probírali, jaké testy psali a musím si to doplnit,“ popisuje.
V kombinaci snowboardkrosu s jetsurfingem je prvním svého druhu.
Obojživelníkem tak trochu v duchu Ester Ledecké.
„Teď mi to dost lidí říká, že začínám být jako druhá Ester. Ale k ní mám ještě hodně daleko,“ sám ví.
Trojnásobek peněz
Na Floridě se představí s číslem 144.
Proč zrovna tohle trojčíslí? „Čtrnáctého dubna se mi totiž narodil brácha, tak tak snad mi pomůže, až budu potřebovat více plynu někde v cizině,“ doufá Kulich.
Čím rychlejší bude, tím víc peněz pochopitelně vydělá.
Vždyť peníze hrají v kombinaci obou sportů pochopitelně důležitou roli. A v jetsurfingu je jich oproti snowboardkrosu daleko víc.
Jednoduše proto, že jde o motosport.
„V každém motosportu jsou velké peníze. Kdo ve snowboardkrosu nevyhraje zlatou medaili na olympiádě, nemá šanci se uživit. Motosurfingem to na vysoké světové úrovni jde,“ říká.
Zatímco ve Světovém poháru na sněhu získá vítěz závodu přibližně tři tisíce eur, v jetsurfu je to více než trojnásobek.
Také proto chce Kulich už v příští sezoně objet všechny závody Světového poháru na jetsurfu. A v nich se nejlépe držet pokaždé v elitní desítce.
„Věřím, že se mi to může povést. V krosu je totiž obrovská konkurence, je tam daleko těžší uspět. I proto, že surf si můžu vzít na rybník, kde můžu trénovat. Ale že bych si v Praze vzal prkno a šel jezdit do krosové tratě? To nejde,“ dodává pragmaticky.
Český sport se vším všudy„Pouštíte se do bláznovství.“ Přesně tuhle větu nejčastěji slyšeli Martin Šula se Zbyňkem Burešem na přelomu let 2007 a 2008. Jenže čeští konstruktéři moc dobře věděli, co dělají. V minulosti konstruovali motory do motokár, se kterými poté vyhrávali Lewis Hamilton a Nico Rosberg - dva šampioni formule 1. Spolupracovali s RedBull KTM týmem v Moto GP, ve formuli 1 zase s BMW a v RedBull Air Race s Martinem Šonkou. Šula se tak skamarádil s dlouholetým šéfem F1 Bernie Ecclestonem, obědval s ruským majitelem Chelsea Romanem Abramovičem a také si živil svůj sen. Vývoj jetsurfu trval přibližně osm let, než spatřil světlo světa v brněnské firmě MSR Engines. „Motosurf má vše české - původce, původ i patentovaný stroj, na kterém se jezdí. Osobně jsem velkým patriotem a vždy, když někam přijedeme, mě těší, že opravdu vše můžeme prezentovat jako české,“ prozradil Šula pro portál ecofuture.cz. Surfy s motorem začal Šula prodávat nejprve v Rusku. Záhy se to ale rozjelo celosvětově. „A musím říct, že Rusko byl ten nejlepší trh, kde jsem mohl začít prodávat. Teď tam sice jsou určité poklesy, ale musíme si uvědomit, že vše probíhá ve vlnách. Nyní jsme opravdu po celém světě. Po Rusku jsme šli například do Francie, kde se vše dostalo do měřítka skutečného byznysu,“ prozradil Šula. V současné době posílá přes tisícovku motorových surfů do světa ročně. První závod na jetsurfech se odehrál před šesti lety v Brně. Předloni vznikl MotoSurf World Cup - první světová série v motorovém surfování, která se koná na pěti místech, na třech různých kontinentech. Závody už hostila taková místa jako Monako, Petrohrad, Londýn, Praha nebo Florida. Ve volném čase se na českých strojích prohánějí třeba zpěváci Justin Bieber a Justin Timberlake, fotbalista Neymar nebo motocyklový fenomén Valentino Rossi. „Lewis Hamilton je zase mistrem Evropy. Akorát teď už v závodech nestartuje, od své stáje dostal zákaz,“ vysvětluje Matyáš Kulich. Světová série i tak láká velká jména. Až šedesátikilometrovou rychlostí se na Světovém poháru po hladině prohání třeba bývalý hráč hokejového New York Rangers Petr Průcha nebo motocyklista Jakub Kornfeil. Ten je dokonce dvojnásobným mistrem světa. Až v letošní sezoně Kornfeil dva závody vynechal a přišel tak o šanci na třetí titul. „Vidím na sobě, jak stárnu a odebírá mi to strašně moc energie,“ vysvětlil. |