Martin Macík s kamionem Iveco míří za triumfem v 10. etapě Rallye Dakar.

Martin Macík s kamionem Iveco míří za triumfem v 10. etapě Rallye Dakar. | foto: Macík Team/Flickr

Za rok na stupně vítězů? Musíme ještě pár kroků udělat, ví Macík

  • 1
Je to teprve pár dnů, co Martin Macík dorazil domů po úspěšné misi na Dakaru 2021. Společně s posádkou už ale myslí na příští ročník. Rád by v něm ještě o kousek vylepšil své letošní skvělé čtvrté místo a v kategorii kamionů dosáhl na vysněné stupně vítězů.

„Aby se to podařilo, musíme ještě pár kroků udělat,“ řekl Martin Macík na improvizované tiskové konferenci bezprostředně po návratu ze Saúdské Arábie.

Sedlčanská posádka Big Shock! Racing, to je kromě Macíka i navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda. Po celou dobu letošního Dakaru mohli fanoušci na sociálních sítích sledovat jejich vtipná videa i další veselé výstupy.

VIDEO: První dojmy Macíka a spol. po příletu z Dakaru

A když je dobrá nálada, je jasné, že se daří. Macík dokázal ovládnout hned tři etapy, což je vynikající a pro Čechy ojedinělý úspěch.

„Ty tři vítězné etapy přitom patřily mezi delší a technicky náročnější. V tom je naše síla,“ pochlubil se Martin Macík. „Ale nemáme pocit, že to byly uhnané výsledky a byli bychom v cíli vyřízení. Ba naopak, jelo se nám hezky, auto fungovalo a paradoxně zrovna ve vyhraných etapách jsme nejeli na úplné maximum. Když je trať namáhavá, umíme si poradit. Máme rezervy a dokážeme držet dobré tempo dlouhou dobu,“ řekl Macík.

Martin Macík na Rallye Dakar.

Populární závod byl letos extrémně složitý a náročný. Na tom se shodli účastníci napříč kategoriemi. Nekonečné duny, složitá navigace, vysilující klimatické podmínky.

„V našem bivaku vládla pohoda. Máme propracovaný týmový systém,“ naznačuje Macík, že kromě samotné posádky jsou pro úspěšný výsledek důležití i další lidé, na čele s mechaniky. „Všichni se známe dlouho a jsme sehraní. I když jsme měli v cíli za sebou jeden z nejdrsnějších Dakarů, zůstala nám energie na rozdávání.“

Ve správné kondici musel být po celou dobu také Karel, čili závodní kamion Iveco, postavený v sedlčanských dílnách. „Analyzujeme, co všechno se během letošních dvanácti etap stalo. Vývoj auta za poslední rok poskočil o velký kus kupředu a pomohl nám držet se vpředu. Během loňské sezony, kdy se kvůli bezpečnostním opatřením tolik nezávodilo, jsme na Karlovi zvládli udělat hodně práce,“ podotkl Macík.

Hlásí se zájemci o auta

Absolutní novinkou byla na autě automatická převodovka. Její vlastnosti byly pro posádku ještě nedávno docela neznámé, ale nakonec z toho byl kamarádský vztah.

Martin Macík s kamionem Iveco se i v 10. etapě Rallye Dakar ocitl na stupních vítězů.

„Výrazně nám pomohla,“ prozradil Macík. „Ale víme o drobnostech, které ještě vytuníme. Spojovačky a tak dále.“

Závodní kamion prochází dlouhým vývojem, vlastně už devatenáctiletým. Stojí za ním Martin Macík starší, dříve pilot a dnes šéf celého týmu. Příští rok se vydá už na svůj dvacátý Dakar. Jeho syn pojede podesáté, i když mu bude teprve 32 roků.

„Díky té dlouholeté práci máme dnes auto, které je kromě továrních kamazů mezi kamiony nejrychlejší. Začínají se nám hlásit zájemci, kteří by stáli o pronájem či koupi. Už letos jel s autem z naší dílny Jarda Valtr. Pro holandský tým Maurika van den Heuela jsme zase stavěli podvozek,“ řekl Macík.

Hlavní je ale jiné jeho poselství: „My sami chceme být silnější.“


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž