„Dakar bude určitě náročný, protože navigace v písku je vždy obtížná. Bude určitě asi také pomalejší, protože v písku se nejede tak rychle jako na pistách,“ konstatoval Aleš Loprais, pro kterého to bude třináctý start v dakarské rallye.
„Na každý závod vzpomínám rád, ať už dopadl jakkoliv. Na ty, kde uspějete, se ale vzpomíná samozřejmě lépe. Já jsem na Dakaru debutoval vlastně dvakrát. V roce 2006 jako navigátor strýce Karla a o rok později už jako pilot. No a pak přišel přesun do Ameriky,“ připomněl frenštátský závodník své začátky.
O obtížnosti aktuálního ročníku dakarské rallye nechtěl Loprais příliš spekulovat. „Žádný Dakar není lehký, to by to pak nebyla nejtěžší rallye. S ohledem na to, že o trati toho stále moc nevíme, budu hodnotit náročnost až v Peru.“
Kolomého čeká desátý Dakar. Bude to peklo na zemi, tuší |
Kolomého čeká jubilejní desátý Dakar. „Samozřejmě že chceme vyhrát a uspět, ale upřímně řečeno, to je tak vzdálený cíl, že víme, že se musí potkat spousta dalších faktorů. Přistupujeme k tomu pokorně,“ prohlásil šéf týmu Tatra Buggyra Racing Jan Kalivoda.
Myšlenky na sošku beduína určenou pro vítěze dakarské rallye ovšem bruntálský závodník nezastírá. „Jsem velký optimista,“ usmál se Kolomý, v jehož posádce budou navigátor Rostislav Plný a mechanik Jiří Stross. „Na druhou stranu si uvědomuji, že už jsme měli hodněkrát různé problémy, snad se nám tentokrát vyhnou,“ poznamenal Kolomý.
Oba piloti vítají, že se nastávající ročník soutěže pojede z velké části na písku. „Písek mám rád. Jen doufám, že nebudeme vylézat z auta a vykopávat nebo ležet na boku,“ podotkl Kolomý a dodal: „V rozježděném písku to bude peklo na zemi. Když se dostaneme zdraví do cíle, budeme spokojeni.“
Aleš Loprais se na písek speciálně připravoval. „Zatímco náš konvoj mířil už do Ameriky, já jsem se vydal na opačnou stranu do Dubaje, kde jsem trénoval v dunách s osobním autem speciálně upraveným pro pouště. Vždyť pořadatelé slibují sedmdesát procent písku,“ zmínil frenštátský jezdec.
Po příletu do Peru jej ovšem čeká ještě úřadování i další testy jeho závodního speciálu. „Musíme vyzkoušet Královnu, jestli je po čtyřtýdenní plavbě vše v pořádku. Čeká nás asi ten nejdelší týden plný papírování, briefingů a ladění posledních detailů. Ten klid před bouří nemám rád. 6. ledna v den startu ze mne vše spadne a Dakar vypukne,“ prohlásil Loprais, který na trať vyrazí se španělským navigátorem Ferranem Marco Alcaynou a palubním mechanikem Petrem Pokorou.
InstaForex Loprais Team už absolvoval ve stejném složení Morocco Desert Challenge. „Každý Dakar vám dá mnoho nových zkušeností, vlastně každá písečná soutěž. Proto jsme také letos startovali v Maroku. Jako tým a posádka jsme fungovali skvěle a dokázali celou soutěž vyhrát i proti velkým dravcům nejen v kamionech, ale také osobních autech. Ve stejném složení míříme do Peru,“ uvedl Loprais.
„Hodně jsme zvažovali, zda rovněž nestartovat na naší oblíbené Silk Way Rally, na kterou máme díky třetímu a prvnímu místu z předešlých let nádherné vzpomínky. Nicméně z logistických a časových důvodů jsme se rozhodli vyzkoušet právě marockou rallye.“
Kolomý se připravoval v Tunisku, kde se počtvrté v kariéře stal absolutním vítězem El Chott Rally de Tunisie. „Najeli jsme velkou spoustu kilometrů, porazili jsme i auta a motorky, ale zase to nemohu přeceňovat. Přeci jen, Dakar je ještě o level výš. Každopádně, zjistili jsme zde ještě pár drobných nedostatků, které bylo do Dakaru potřeba vyladit,“ doplnil bruntálský jezdec.