Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Loprais pojede Dakar s odlehčenou tatrou

27 2004
Praha - Karel Lopris se vydal za dobrodružstvím na dakarskou rallye. "Oproti loňskému ročníku však pojedeme s upraveným závodním i doprovodným autem. Hlavní změnou bude odlehčení," řekl Loprais před svým osmnáctým startem. Ten bude v Barceloně, cíl tradičně v senegalské metropoli. Společnost v kamionu Tatra mu stejně jako před rokem budou dělat Josef Kalina a Petr Gilar.

Lopraisova tatra nesoucí označení Puma Evo III bude díky odlehčení zejména nadstavby vážit o 350 kilogramů méně. Aby byl vůz více konkurence schopný, nepoveze téměř žádné náhradní díly.

"Je to poměrně velké riziko, ale věříme, že se nám nic velkého nestane," uvedl řidič doprovodného vozu Bedřich Sklenovský. Díky tomu bude Lopraisova tatra poprvé vážit méně než deset tun.
 
K tomuto kroku se tým rozhodl i přesto, že nakonec sešlo ze startu druhého závodního vozu, který měl náhradní díly vést a fungovat jako 'ostrý' doprovod. Usednout do něj měl Lopraisův syn Leoš, který však při testování havaroval a poranil si páteř. "Tak pilně testoval, až se zranil. Kdyby nakonec do vozu usedl někdo jiný, nebyly by to dobře využité peníze," řekl Kalina.
 
V příštím roce by Leoš Loprais na startu neměl chybět. "Projekt jsme pouze o rok odložili," podotkl manažer týmu Milan Loprais. Syn šestinásobného vítěze dakarské soutěže by měl v budoucnosti převzít štafetu od svého otce.

"Karlovi s Pepou je dohromady 110 let a za chvíli přijde doba, kdy je budou ostatní závodníci předjíždět. Chceme proto, aby to byl někdo od nás," podotkl s úsměvem Milan Loprais.

Posádka Tatra týmu chce v Africe útočit na sedmé vítězství, všichni jsou si ale vědomi, že je nečeká nic lehkého. "Situace je po všech stránkách výjimečná. V minulosti to vždy byl souboj tří týmů, což se nyní radikálně změnilo. Týmů je pět šest a navíc Kamaz či DAF nasadí hned tři vozy," řekl navigátor Kalina, který vedle dvou zmíněných týmů upozornil i na vozy MAN, Iveco a Ginaf.

Lopraisovi a spol. by ale k úspěchu mohlo pomoci zavedení omezení maximální rychlosti na 150 km/h a náročná trať s dvěma maratonskými etapami bez asistence. "Tak vysoká rychlost je na Dakaru výjimečná a my moc rádi nejsme, když takové místo přijde. Vyhovuje nám, když je to terénní offroadový závod," vysvětlil Kalina.

V náročných maratonských etapách, mezi kterými není povolena asistence doprovodných vozidel, by se podle něj mohl 'lámat chleba'. "Bude záležet, v jakém stavu auta dojedou," řekl Kalina k sedmé a osmé etapě.

Karel Loprais se chystá na osmnáctou Rallye Dakar.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze