Dokonalé kolo. Snad jen tak by se dala popsat jízda Lewise Hamiltona pět minut před koncem kvalifikace. Čas 1:46,362 minuty již nedokázal překonat ani sám Brit, ačkoliv při snaze o zlepšení dokonce obrousil v poslední zatáčce okruhu svá pravá kola o zídku před tribunou.
Hamilton vybojoval 24. pole position kariéry a třetí v posledních čtyřech závodech. Opět tak o trochu přidělal vrásky na čele jak lídra šampionátu Fernanda Alonsa, tak obhájce mistrovského titulu Sebastiana Vettela.
Němec byl pro kvalifikaci hlavním favoritem, na suverénního Hamiltona však neměl. Odstartuje ze třetí příčky, a pokud chce dojet až do cíle, neměl by se v první zatáčce příliš vehementně tlačit vpřed. Před ním totiž odstartuje Pastor Maldonado. Nebyl by zdaleka prvním ani posledním jezdcem, kterého horkokrevný Jihoameričan vyřadil ze závodu.
Vettel si bude muset na startu hlídat hlavně zpětná zrcátka. Ani ne tak kvůli Jensonu Buttonovi na čtvrtém místě roštu, jako kvůli Fernandu Alonsovi, který začíná na páté příčce. Pokud má totiž letošní vůz Ferrari v něčem nad soupeři navrch, pak je to startovní trakce a rychlost v prvních metrech.
Nebyl to jen Hamilton, kdo smýkl s autem do zdi. V sobotní kvalifikací v zátoce Marina Bay se podobný kousek povedl například Romainu Grosjeanovi, nebo Brunovi Sennovi, který při něm dokonce poškodil svůj Williams natolik, že již nemohl v kvalifikaci pokračovat. Jaká škoda pro tým, jak ukázal Pastor Maldonado, britský stroj se může v ulicích asijské metropole nečekaně měřit s nejlepšími.
Překvapením kvalifikace byl kromě Maldonada také Paul di Resta, který dovedl monopost stáje Force India na šestou příčku. Moc nechybělo, aby za sebou nechal i Fernanda Alonsa. Zklamáním byl naopak výkon Kimiho Räikkönena, který výrazně zaostával za týmovým Grosjeanem a odstartuje až dvanáctý před podobně zklamaným Felipem Massou s druhým vozem Ferrari.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Kvalifikace v Singapuru startuje o hodinu později než závod a již při příjezdu do padoku jezdce obklopuje tma přerušovaná jen ostrými světly velkoměsta. Reflektory v ulicích "Monaka jižní Asie" však tmu zcela zahání a noční závod je to tak hlavně pro diváky.
V trénincích dominoval startovnímu poli Sebastian Vettel s vozem Red Bullu, ten však začal v kvalifikaci opatrněji. Navíc na tvrdší sadě pneumatik. Nemusel se moc snažit, ani riskovat. Bylo mu jasné, že na postup mezi sedmnáct nejlepších stačí ukázat pouze záblesky svých možností.
Po deseti minutách měl na kontě nejrychlejší kolo Fernando Alonso z Ferrari, poté ho překonal Lewis Hamilton. Ale pak se natlačili do čela zástupci slabších stájí, kteří na své monoposty nasadili superměkkou směs pneumatik, která je v Singapuru významnou výhodou. Jezdci McLarenu, Ferrari nebo Red Bullu se zatím spokojili s tvrdší směsí.
V čele se tak objevili Kimi Räikkönen a Romain Grosjean z Lotusu, nebo dokonce Paul di Resta z Force India. Vettel byl jen těsně za nimi, ačkoliv podle výrobce pneumatik Pirelli by rozdíl na kolo mezi měkkou a tvrdou směsí měl být v Singapuru 1,5 vteřiny.
V čele startovního pole zůstal Francouz Grosjean, na druhém konci svítilo jméno, samozřejmě kromě šesti jezdců tří nejslabších stájí, Kamuje Kobajašiho ze stáje Sauber. Japonec nečekaně a překvapivě zůstal mezi nepostupujícími již v první části kvalifikace. Všichni favorité postupovali bez viditelných problémů.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Nebyli by to jezdci Williamsu, aby také v Singapuru nepotvrdili své "umění" havarovat vždy a všude. Ve druhé kvalifikační sekci nezvládl řízení Bruno Senna a opřel svůj stroj o bezpečnostní stěnu. Ulomené zadní kolo mu v kvalifikaci vystavilo okamžitou stopku a konečnou sedmnáctou příčku.
V čele pořadí se nic nového nekonalo, Vettel, Hamilton, Button a Alonso zkoušeli, kdo z nich se dokáže mírně zadrženou jízdou dostat do vedení a kdo si dokáže nechat na rozhodující část kvalifikace ještě nějaký ten triumf v kapse.
V dalších týmech se strhla rvačka o finálovou desítku. Šanci podle očekávání neměli Daniel Ricciardo a Jean-Eric vergne ze stáje Toro Rosso, marně se pral se soupeři také Sergio Pérez ze Sauberu. Naopak s pozicí za prvními pěti řadami se nechtěli jen tak smířit Paul di Resta a Nico Hülkenberg z Force India a Michael Schumacher z Mercedesu. Všichni do posledních vteřin bojovali na dráze o čas, kterým by vystrčili z desítky například Pastora Maldonada, tedy rychlejší ze zástupců stáje Williams.
A konec druhé části kvalifikace přinesl nejedno překvapení. Schumacher zrychlil dost, aby mu to stačilo na deváté místo, ještě o něco lepší byl di Resta. a protože se zlepšili třeba také Rosberg nebo Maldonado, končili hned dva jezdci, s nimiž se do finále počítalo.
Mezi nešťastníky patřil již poněkolikáté v sezoně Felipe Massa s druhým vozem Ferrari, který obsadil až třinácté místo a nepostoupil ani Kimi Räikkönen, který byl nečekaně jasně pomalejší než stájový kolega z Lotusu Romain Grosjean, který se vrátil do seriálu po jednozávodní pauze. Kvůli trestu v Monze nestartoval.
Nejrychlejší čas zajel nakonec Lewis Hamilton před dvojicí Red Bullu Sebastian vettel, Mark Webber.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
První série letmých kol přinesla ne tak úplně očekávané pořadí. Nejrychlejší časy v každém ze tří sektorů trati zajel Lewis Hamilton. Suverénně se dostal do čela a záda mu navíc kryl jeho týmový kolega z McLarenu Jenson Button. Ten však ztratil, stejně jako třetí Sebastian Vettel, celou vteřinu.
Mark Webber, Fernando Alonso a další jezdci si nechali na boj o pole position jediný pokus. Ne každému se to vyplatilo.
Rozhodující sérii letmých kol začal Romain Grosjean s jediným černo-zlatým Lotusem ve finále. Nevedl si špatně, ale stačil jen na čtvrté místo. A to ještě několik soupeřů bylo na dráze. Výkon 1:46,362 minuty Lewise Hamiltona však vypadal jako nepřekonatelný. A také byl.
Odstavit sebevědomého Brita nedokázali Fernando Alonso, Mark Webber ani Sebastian Vettel. Proti všem očekáváním se nejblíže mistru světa sezony 2008 dostal Pastor Maldonado s vozem Williamsu. Zase jednou potvrdil, že je stejně tak nevyzpytatelným a prchlivým jako rychlým a schopným jezdcem.
Vedení Mercedesu správně rozhodlo, že by Michael Schumacher a Nico Rosberg neměli v boji o pole position šanci, a tak do závěrečné části kvalifikace ani nenastoupili. Začnou svorně z páté řady na startu.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Singapuru F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Lewis Hamilton McLaren |
1:46.362 min. | ||
2. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.442 | ||
3. | Sebastian Vettel Red Bull |
+ 0.543 | ||
4. | Jenson Button McLaren |
+ 0.577 | ||
5. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.854 | ||
6. | Paul di Resta Force India |
+ 0.879 | ||
7. | Mark Webber Red Bull |
+ 1.113 | ||
8. | Romain Grosjean Lotus |
+ 1.426 | ||
9. | Michael Schumacher Mercedes |
bez času | ||
10. | Nico Rosberg Mercedes |
bez času | ||
11. | Nico Hülkenberg Force India |
1:47.975 min. | ||
12. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 1.596 | ||
13. | Felipe Massa Ferrari |
+ 1.679 | ||
14. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.840 | ||
15. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 2.109 | ||
16. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
+ 2.184 | ||
17. | Bruno Senna Williams |
bez času | ||
18. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:49.933 min. | ||
19. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 3.158 | ||
20. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 3.449 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 3.682 | ||
22. | Charles Pic Marussia |
+ 4.074 | ||
23. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 4.684 | ||
24. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 5.667 |