V terénu už je 27letý Švýcar trojnásobným mistrem světa a trojnásobným vítězem Světového poháru na horských kolech. Silnice by pro něj byla výzvou i motivací.
Ale skutečně na ní bude jezdit?
Pro server solobike.it Nino Schurter uvedl, že v příští sezoně chce v dresu prvodivizní stáje Orica-GreenEdge vyzkoušet jarní závody Kolem Romandie a Kolem Švýcarska, zařazené do silničního seriálu World Tour.
Proč právě v dresu Oriky, je snadno rozklíčovatelné. Australskou stáj vybavuje koly firma Scott, která je také sponzorem týmu Scott-Swisspower, za nějž závodí Schurter na horských kolech. Konflikt zájmů se sponzorem by tedy nehrozil.
"Pokud dostane takovou šanci, určitě to pro něj bude zajímavý test," komentuje Jaroslav Kulhavý. "Samotného mě zajímá, jestli to Ninovi klapne. Může totiž nastat problém se soupiskou a s potvrzením od UCI."
Test v Romandii
Komplikace spočívají v tom, že Schurter nemá být zapsán na celoroční soupisku Oriky, nýbrž že by za ni startoval pouze ve dvou zmíněných závodech. Proto žádá o výjimku od UCI.
"Orika by si ho ráda vyzkoušela, jenže týmy Pro Tour nemají právo uzavírat takové krátkodobé smlouvy na několik týdnů. Pouze v září a říjnu mohou dočasně angažovat stážisty," říká Thomas Frischknecht, Schurterův šéf týmu na horských kolech. "Musíme nejprve dořešit několik detailů s UCI, než se smlouva uzavře."
Kulhavý se o podobnou výjimku zajímal loni na podzim, kdy ještě uvažoval o přestupu na silnici. "Tehdy jsem však přemýšlel o opačné kombinaci. Tedy že bych byl stálým členem silničního Pro Tour týmu a měl od UCI výjimku pro start v některých bikových závodech," vypráví český olympijský vítěz. Tak by zachoval jistou věrnost i své dosavadní stáji Specialized Racing. Poté, co se rozhodl setrvat naplno v terénu, však přestal o tento "dvojstart" usilovat.
Schurter doufá, že si v obtížných etapách Romandie a Švýcarska důkladně vyzkouší vlastní schopnosti na silnici. Výsledek takového testu by mu pomohl při rozhodování, zda se v budoucnu vrhne na silnici systematicky. Kvůli startu v závodě Kolem Romandie míní obětovat Světový pohár horských kol v australském Cairns.
Splní si sen i Kulhavý?
"Těžko říct, jak mu právě takové obtížné silniční závody mohou sednout," říká Kulhavý. "Musel by jim hodně přizpůsobit přípravu. Možná si proto na bikách naordinuje volnější sezonu, uvidíme. Ale i tak to pro něj bude složité. On je spíš rychlostním než vytrvalostním typem, jakým jsem já. Nejezdil ani bikové maratony."
Ani o rok starší Kulhavý svůj dávný sen zazávodit si s nejlepšími také na silnici ještě zcela nezavrhl, byť o přestupu do profesionální silniční stáje nyní neuvažuje. "Situace s týmy na silnici teď není dobrá. Ale stále bych se na nějaké velké silniční závody mohl v budoucnu dostat na výjimku jako biker. A nebo mohu uspět na biku při olympiádě v Riu a pak maximálně slevit z podmínek a jít zadarmo do nějakého druhodivizního silničního týmu, který bude mít příslib účasti na závodech, jakými jsou Kolem Švýcarska nebo třeba i Giro."
Podle Kulhavého by šlo o výměnný obchod. On by zařídil dotyčnému týmu publicitu svým jménem a na oplátku by si směl vyzkoušet prestižní silniční závod.
V minulosti na silnici přešli úspěšní bikeři Cadel Evans, Ryder Hesjedal či Peter Sagan. Jejich cestou se však už Kulhavý rozhodně nevydá.
"Už to nevidím, že bych plnohodnotně přestoupil na silnici a snažil se tam vyhrávat závody," přiznává. "Ale ta šance, že naplním svůj dosud neuskutečněný sen a okusím i to nejvyšší patro cyklistiky, tam pořád je."