Devatenáctiletý talent výtečně vstoupil do série GP2, tedy šampionátu, který je posledním předstupněm před královskou F1. V úvodních závodech asijské části skončil v sobotu pátý a v neděli třetí.
Tak mohou se tedy Češi těšit, že se brzy znovu dočkají jezdce v F1?
Můj sen to je... Tahle série je velmi blízko formuli, závody se jezdí společně, jste na očích. Auta jsou si podobná, týmy navzájem spolupracují. Třeba můj inženýr dostává všechna data od Brawnu, Jenson Button zase tady v Abú Dhabi dostal moje data i popis okruhu, aby sem přijel připravený. GP2 je prostě mazec, velmi profesionální. Dám jeden příklad: zatáčku, která má dvacet metrů, probíráme s inženýrem po pěti centimetrech a hledáme ideální stopu.
Jak vás mladé vnímají jezdci F1?
Chodíme na společné mítinky, zdravíme se. Respektují nás, byť se dostali do toho nejvyššího patra. Není divu, vždyť oni z té série také vzešli. Kobajaši, který teď v Abú Dhabi skončil šestý, jezdil v této asijské sérii loni a před pár dny byl se mnou na testech v Jerezu. I to ukazuje, že je to vysoká liga. Přede mnou zase u Supernovy jezdil kluk, co teď testuje formuli pro Renault.
Řekněte, jaký je vlastně rozdíl v autech GP2 a formule 1?
Budete se možná divit, ale formule 1 se řídí lehčeji. Ten vůz je sice rychlejší, ale má posilovače, je stavěn přímo pro jezdce. Člověk pak nemá od volantu puchýře jako já teď. Když já točím v autě volantem, je to, jako byste plnou silou povoloval plynovod. To děláte hodinu a čtvrt. F1 je proti tomu, jako byste jezdili na PlayStationu... To přeháním, ale když přijdou kluci z GP2 do formule, můžou hned jet.
Vy byste do toho šel?
Hned. Jak se GP2 profesionalizuje, zlepšují se i jezdci. Dřív přišel Alonso nebo Räikkönen do F1 a jezdili šestnácté osmnácté místo, dnes tam přijde Kobajaši nebo Grosjean a jsou v desítce.
Ve formuli 1 musíte mít tzv. superlicenci. Je těžké ji získat?
Tu dostane každý, kdo má nějaké mezinárodní výsledky. Po tomhle víkendu už bych ji po zažádání měl. Závody se povedly, a to se cení. Superlicenci třeba teď nedostal Sebastien Loeb (šampion v rallye), který chtěl závodit ve formuli. Jenže on byl na testech GP2 pět vteřin za námi, tak bylo jasné, že ho nepustí mezi nejlepší kluky.
Teď se rozhýbal trh s jezdci, protože do F1 přicházejí nové týmy, u jiných stájí nastala obměna. Ulehčuje vám to situaci do budoucna?
Stoprocentně. Nové týmy berou starší jezdce, kteří jim vyvinou auto, pak místo nich přijdou mladší. Když se člověk dokáže předvést... Věřím, že se dostanu z asijské GP2 do té hlavní v Evropě. Pak bych měl velkou šanci. Dva nebo tři roky se ten trh bude pořád hýbat.