Ve hře legendárních bratří Jindřicha a Jana Pospíšilových. Ti se stali šampiony dvacetkrát, Jan žije a trénuje ve Švýcarsku, Jindřich bydlí v Brně.
"Fandili nám v hledišti," ocení Miroslav Berger, starší a zkušenější z dvojice.
"Je už nikdo nedožene. Kolová je mnohem vyrovnanější, o medaile hraje šest dvojic," pokývne hlavou.
Titul světového šampiona získal Berger poprvé v roce 1989 s Miroslavem Kratochvílem. "Ale tady to byl nejtěžší turnaj, co jsem hrál," dodá.
Finále rozhodly až trestné střely. "Nafoukl jsem se na sto kilo a ucpal bránu," pochlubí se zadák, mladší a mohutnější Jiří Hrdlička. "Normálně mám devadesát," zasměje se pak. Ze dvou pokusů Švýcarů nedostal jediný gól.
Hrdlička se připojil k Bergrovi poté, co ze zdravotních důvodů skončil Kratochvíl. Oblékají dres Favoritu Brno a až po pěti letech se dostali v jako nejlepší český pár z osmičlenné ligy na šampionát - a hned ho vyhráli.
Oba jsou amatéři. Dvaačtyřicetiletý Berger pracuje jako obchodní zástupce, o dvanáct let mladší Hrdlička je zaměstnán v autolakovně. "Na turnajích v cizině si někdy vyhrajeme na benzin."
Odměna za světový titul? Potřesení rukou... Nenosí se tu ani mazáctví. "Kolo si každý čistí a opravuje sám." Kolová je malý sport. "Rodinný," přidá Berger. Cvičí oba syny, starší Miroslav nastupuje ve druhé lize.
V Česku hrává okolo padesáti dvojic hlavně v okolí Brna a v Liberci. "V Německu to zkoušejí v každé dědině," posteskne si šampion. Mistrovství světa se nyní účastnilo patnáct zemí.
Na tréninky se sjíždějí dvakrát týdně. Občas sami zajdou do posilovny. Síla se hodí. "Střízlík nemá šanci," praví Berger. Bitva na palubovce často bolí. "Někdy se to mydlí. A když vám někdo ujede, sundáte ho..."
Balon svede vypálit devadesátikilometrovou rychlostí. Jen jednou, v dorostu, měl nalomenou nohu.
Řadí se „kolováci“ sami mezi cyklisty? "Mezi sálové," upřesní Berger. Na silnici ujel nejvíc sto kilometrů, výletním tempem. S brněnskými cyklisty však kamarádí.
Úspěšné dráhaře Buráně s Drcmánkem jednou pozvali do tělocvičny a posadili na svá kola. "Skončili na zádech," zasměje se.
Speciály na kolovou mají zvláštní rám, převody 1:1, šlape se dopředu i dozadu, používají se sálové galusky. Stojí 25 000 korun a vyrábí se na míru. "Říkáme mu 'furtšlap'."