Premiérový závod letošního ročníku seriálu MS vozů GT nabídl divákům na okruhu Silverstone napínavou podívanou s nečekaným rozuzlením. Vítězem tříhodinového závodu se totiž stala posádka Andrea Bertolini a Michael Bartels týmu Vitaphone Racing tým s vozem Maserati MC 12. Ale těsně za nimi projel cílem Saleen S7 týmu Zakspeed, do kterého usedl i český jezdec Jaroslav Janiš. Až za nimi dokončil favorit závodu vůz Aston Martin DBR9 z posádky Babini, Gollin.
Tým Zakspeed tak dokázal saleen znovu vzkřísit. V jeho úspěch totiž po skončení loňské sezóny asi již nikdo nedoufal. Vždyť saleen se v závodech doslova trápil a na soupeře nestačil již očividně nestačil. Proto se také vozy postupně ze závodů vytrácely a piloti těch zbývajících se trápili na chvostu startovního pole.
Pro letošní rok však americký výrobce připravil inovovaný model. Vůz prodělal změny aerodynamiky i různé technické úpravy a Janis s Bertem tak mohli potěšit majitele týmu Petra Zakowskeho při návratu jeho stáje do MS, ve kterém tým naposledy závodil v roce 1998.
Formu potvrdil i Janiš. Už ve volném tréninku jezdil skvělé časy a v kvalifikaci se mu podařilo zajet druhý nejrychlejší čas a postavil se tak na roštu do první řady, hned vedle nejrychlejší vůz Corvette C6R z týmu GLPK-Carsport.
Tuto pozici uhájil i po startu, když Hezemanse s corvettou předstihl. Na druhou stranu se musel sklonit před Piccinim na Astonu. Na třetí místo se deštěm zmáčené trati zařadil Bertolini na Maserati. A právě souboje této trojice, která se postupně střídala na čele závodu, se staly kořením závodu. Jejich výkony byly velmi vyrovnané a tak nakonec o pořadí rozhodovala zvolená strategie a také technická spolehlivost.
Na osychající trati se Janiš poprvé probojoval do čela závodu ve 20. kole. Jeho modrobílý Saleen tam vydržel asi 10 kol, než zamířil do boxů k plánované zastávce. Po té se do čela dostal na chvíli dostal Piccini na astonu, zatímco Janišův spolujezdec Bert se na trať vrátil na 4. pozici. Když i Piccini o chvíli později musel zamířit do boxů, převzal vedení Bertolini na Maseratti, za jehož zády se však už objevil také skvěle jedoucí Bert.
Ve 52. kole zamířil do boxů i Bertolini a na čele se znovu usadil saleen se startovním číslem 9. O 12 kol později nastal rozhodující okamžik závodu, když do boxů zamířil i Bert. Janiš, který ho vystřídal, se na trať vrátil na druhé pozici, ale se ztrátou asi 51 sekund na vedoucího Bartelse. Janiš okamžitě zahájil stíhací jízdu, při které nastavil časem 1:46.532 vůbec nejrychlejší kolo závodu.
Ani to na vedoucí maserati nestačilo a Bartels náskok přece jen těsně uhájil. "Závod se povedl. Všechny jsme překvapili, že náš saleen byl schopen konkurence. Měli jsme na vítězství, škoda že závod nebyl delší. Ztrátu na Bartelse jsem stále stahoval," uvedl Jaroslav Janiš.
Ve slabší kategorii GT2 slavilo při premiéře první úspěch nové Ferrari 430 GT2 z týmu AF Corse pilotované zkušenou dvojicí Bobbi, Melo. Úspěch ještě doplnila posádka druhého vozu vedená expolotem F-1 Mikou Salem. Ta dokončila závod na třetím místě. Mezi obě ferrari proniklo pouze Porsche 996 GT3 RSR posádky Collard, Riccitelli.
Na startu této kategorie se nakonec neobjevil český tým Jana Vonky, kterému cestu do Anglie zmařila technická závada na doprovodném vozidle.
Výsledek závodu je příslibem zajímavosti do dalších bojů. Na stupních vítězů skončily vozy tři značek a konkurence na startovním roštu je nebývalá. Příští závod se uskuteční 28. května na Masarykově okruhu v Brně.
"Saleen udělal velký pokrok vpřed a už se těšíme na další závod. Brno je mým domácím okruhem, a tak se tady pokusíme dosáhnout na celkové vítězství," prohlásil Janiš. V jednání je ale účast i dalších českých jezdců v Brně včetně Tomáše Engeho a účast avizují i další týmy, které nestihly britskou premiéru.
Oficiální výsledky závodu:
1. Bertolini, Bartels (Maserati MC12 GT1) 3:00:40.717 hod., 2. Janiš, Bert (Saleen S7R) -4.735 vt., 3. Babini, Gollin (Aston Martin DBR9) -1:04.019 min., 4. Bouchut, Brabham (Aston Martin DBR9) -1:05.870, 5. Davies, Biagi (Maserati MC12 GT1) -1:28.581,6. Piccini, Deletraz (Aston Martin DBR9) -1 kolo, 7. Pescatori, Ramos (Aston Martin DBR9) -1 kolo, 8. Hezemans, Longin, Kumpen (Corvette C6) -1 kolo.
Průběžné pořadí jezdců v kategorii GT1:
1. Michael Bartels (Něm.) 10 bodů, 2. Andrea Bertolini (It.) 10, 3. Sascha Bert (Něm.) 8, 4. Jaroslav Janiš (ČR) 8, 5. Fabrizio Gollin (It.) 6, 6. Fabio Babini (It.) 6, 7. David Brabham (Austr.) 5, 8. Christophe Bouchut (Fr.) 5, 9. Jamie Davies (V. Brit.) 4, 10. Thomas Biagi (It.) 4.
Průběžné pořadí jezdců v kategorii GT2:
1. Matteo Bobbi (It.) 10 bodů, 2. Jaime Melo (Braz.) 10, 3. Emmanuel Collard (Fr.) 8, 4. Luca Riccitelli (It.) 8, 5. Mika Salo (Fin.) 6, 6. Rui Aguas (Port.) 6, 7. Christian Ried (Něm.) 5, 8. Horst Felbermayr Jr. (Rak.) 5, 9. Lawrence Tomlinson (V. Brit.) 4, 10. Richard Dean (V. Brit.) 4.